Rijschool innoveert met combinatie elektrische rijlessen en deelautoplan

Een nieuw type rijopleiding moet zorgen voor een vernieuwingsslag in de rijschoolbranche. Verkeersschool Veronica gaat samen met Renault een compleet elektrische rijopleiding aanbieden waarbij kandidaten direct onderdeel worden van een groot deelautoplan in Utrecht. Daar kunnen zij dankzij de stimulatie van elektrisch vervoer door de overheid aan deel gaan nemen onder gunstige voorwaarden. Rijschoolhouder Ernest Alvares is overtuigd: “Dit gaan we uitrollen over heel de randstad.”

De Utrechtse rijschoolhouder begint het project met één Renault Zoë, maar weet zeker dat het levensvatbaar is en enorm gaat groeien in de komende jaren. Plannen voor een uniek snellaadplein zijn dan ook al gemaakt. Daarop kunnen elektrische auto’s binnen een kwartier stevig worden opgeladen.

Geen rijopleiding maar mobiliteitsopleiding

Het idee ontstond al even geleden, toen Alvares elektrisch reed met een Opel Ampera. “Ik ben er van overtuigd dat er binnen afzienbare tijd meer elektrisch wordt gereden dan met conventionele brandstoffen”, zo verklaart hij zijn enthousiasme. Dat werd direct gedeeld door Renault, waardoor een levendig overleg ontstond tussen de rijschoolhouder en mensen van de auto-importeur over de mogelijkheden met de Renault Zoë.

Renault zegde Alvares direct honderd procent steun toe. Daardoor kon hij door met de ontwikkeling van zijn vernieuwende opleiding, die meer een mobiliteitsopleiding is dan een rijopleiding. “Ik weet dat het een cultuuromslag is voor rijinstructeurs. Maar het is eigenlijk heel ouderwets als we puur en alleen nog maar bezig zijn met spiegeltjes kijken en een ruimtekussen.”

Deelautoplan

Deelnemers aan de eco-rijopleiding volgen hun opleiding na een reeks simulatorlessen in een elektrische auto. In die opleiding is niet alleen aandacht voor rijvaardigheid, maar ook voor het gebruik van mobiliteit na de opleiding. “Autobezit is niet meer houdbaar en wordt langzaam uitgebannen”, vertelt Alvares. “Autodelen wordt de norm. Hoe je daarmee omgaat, betrekken we ook in de opleiding.”

Een belangrijk deel van het pakket is dat een leerling direct onderdeel wordt van een deelautoplan in Utrecht. Renault plaatst binnen nu en twee jaar 150 elektrische deelauto’s in de stad voor openbaar gebruik. De leerlingen kunnen daar onder gunstige voorwaarden gebruik van maken en worden zo ‘opgevoed’ met de gedachte dat het normaal is om een auto te delen.

“De markt voor deelauto’s wordt heel groot”, zegt de rijschoolhouder. “Maar dat begint net als in iedere groeimarkt met aanbod. Je ziet aan het succes van private lease dat mensen geen behoefte meer hebben aan autobezit. Ontzorgen staat centraal; mensen willen van A naar B, en geen gedoe met verzekeringen etcetera.”

Dat ook elektrisch rijden ongelooflijk in populariteit toeneemt, bewijst Tesla wel, stelt Alvares. Hij verwijst naar de 250.000 bestuurders die in de voorverkoop al 1000 euro neertelden voor een elektrische wagen waarvan ze nog niet eens weten hoe die eruit ging zien. “Dat is nogal wat.”

Snellaadplein

Een voorschot op het succes van de vernieuwende opleiding is het plan om een snellaadplein voor zes elektrische auto’s te maken bij een van de vestigingen van verkeersschool Veronica in Utrecht-noord. Met quick charge (43 kW, terwijl de gemeente 21 kW levert) kan een auto in een uur van 0 naar 100 procent worden opgeladen. Het plein wordt semi-openbaar, waardoor andere elektrische rijders er ook altijd van kunnen profiteren. “Binnen een kwartier zit je zo ongeveer van 30 op 80 procent accu. Dan kun je prima weer een heel eind door”, aldus de rijschoolhouder.

Alvares ziet Utrecht als de ideale stad om het plan op te starten. “We hebben een hele groene gemeente; Utrecht is dé fietsstad van Nederland. Initiatieven als deze worden hier gestimuleerd. We willen vanuit Utrecht de kinderziektes uit het project halen en het daarna uit gaan rollen. Dat zal prominent in de randstad gebeuren, en daar zullen we de samenwerking met andere rijscholen ook in gaan zoeken.”

Subsidie

Het vervolgpakket van de opleiding, het deelautoplan, is het belangrijkste deel van het project volgens Alvares. Hij denkt dat er vraag is onder leerlingen. “Elektrisch wordt daarnaast gestimuleerd. Er komt dus voor de consument ook iets leuks aan in de vorm van een mogelijke tegemoetkoming in de kosten van de opleiding.” Dat betekent dat de rijlessen en het deelautoplan voor een concurrerende prijs in de markt kunnen worden gezet.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschool innoveert met combinatie elektrische rijlessen en deelautoplan | RijschoolPro

Rijschool innoveert met combinatie elektrische rijlessen en deelautoplan

Een nieuw type rijopleiding moet zorgen voor een vernieuwingsslag in de rijschoolbranche. Verkeersschool Veronica gaat samen met Renault een compleet elektrische rijopleiding aanbieden waarbij kandidaten direct onderdeel worden van een groot deelautoplan in Utrecht. Daar kunnen zij dankzij de stimulatie van elektrisch vervoer door de overheid aan deel gaan nemen onder gunstige voorwaarden. Rijschoolhouder Ernest Alvares is overtuigd: “Dit gaan we uitrollen over heel de randstad.”

De Utrechtse rijschoolhouder begint het project met één Renault Zoë, maar weet zeker dat het levensvatbaar is en enorm gaat groeien in de komende jaren. Plannen voor een uniek snellaadplein zijn dan ook al gemaakt. Daarop kunnen elektrische auto’s binnen een kwartier stevig worden opgeladen.

Geen rijopleiding maar mobiliteitsopleiding

Het idee ontstond al even geleden, toen Alvares elektrisch reed met een Opel Ampera. “Ik ben er van overtuigd dat er binnen afzienbare tijd meer elektrisch wordt gereden dan met conventionele brandstoffen”, zo verklaart hij zijn enthousiasme. Dat werd direct gedeeld door Renault, waardoor een levendig overleg ontstond tussen de rijschoolhouder en mensen van de auto-importeur over de mogelijkheden met de Renault Zoë.

Renault zegde Alvares direct honderd procent steun toe. Daardoor kon hij door met de ontwikkeling van zijn vernieuwende opleiding, die meer een mobiliteitsopleiding is dan een rijopleiding. “Ik weet dat het een cultuuromslag is voor rijinstructeurs. Maar het is eigenlijk heel ouderwets als we puur en alleen nog maar bezig zijn met spiegeltjes kijken en een ruimtekussen.”

Deelautoplan

Deelnemers aan de eco-rijopleiding volgen hun opleiding na een reeks simulatorlessen in een elektrische auto. In die opleiding is niet alleen aandacht voor rijvaardigheid, maar ook voor het gebruik van mobiliteit na de opleiding. “Autobezit is niet meer houdbaar en wordt langzaam uitgebannen”, vertelt Alvares. “Autodelen wordt de norm. Hoe je daarmee omgaat, betrekken we ook in de opleiding.”

Een belangrijk deel van het pakket is dat een leerling direct onderdeel wordt van een deelautoplan in Utrecht. Renault plaatst binnen nu en twee jaar 150 elektrische deelauto’s in de stad voor openbaar gebruik. De leerlingen kunnen daar onder gunstige voorwaarden gebruik van maken en worden zo ‘opgevoed’ met de gedachte dat het normaal is om een auto te delen.

“De markt voor deelauto’s wordt heel groot”, zegt de rijschoolhouder. “Maar dat begint net als in iedere groeimarkt met aanbod. Je ziet aan het succes van private lease dat mensen geen behoefte meer hebben aan autobezit. Ontzorgen staat centraal; mensen willen van A naar B, en geen gedoe met verzekeringen etcetera.”

Dat ook elektrisch rijden ongelooflijk in populariteit toeneemt, bewijst Tesla wel, stelt Alvares. Hij verwijst naar de 250.000 bestuurders die in de voorverkoop al 1000 euro neertelden voor een elektrische wagen waarvan ze nog niet eens weten hoe die eruit ging zien. “Dat is nogal wat.”

Snellaadplein

Een voorschot op het succes van de vernieuwende opleiding is het plan om een snellaadplein voor zes elektrische auto’s te maken bij een van de vestigingen van verkeersschool Veronica in Utrecht-noord. Met quick charge (43 kW, terwijl de gemeente 21 kW levert) kan een auto in een uur van 0 naar 100 procent worden opgeladen. Het plein wordt semi-openbaar, waardoor andere elektrische rijders er ook altijd van kunnen profiteren. “Binnen een kwartier zit je zo ongeveer van 30 op 80 procent accu. Dan kun je prima weer een heel eind door”, aldus de rijschoolhouder.

Alvares ziet Utrecht als de ideale stad om het plan op te starten. “We hebben een hele groene gemeente; Utrecht is dé fietsstad van Nederland. Initiatieven als deze worden hier gestimuleerd. We willen vanuit Utrecht de kinderziektes uit het project halen en het daarna uit gaan rollen. Dat zal prominent in de randstad gebeuren, en daar zullen we de samenwerking met andere rijscholen ook in gaan zoeken.”

Subsidie

Het vervolgpakket van de opleiding, het deelautoplan, is het belangrijkste deel van het project volgens Alvares. Hij denkt dat er vraag is onder leerlingen. “Elektrisch wordt daarnaast gestimuleerd. Er komt dus voor de consument ook iets leuks aan in de vorm van een mogelijke tegemoetkoming in de kosten van de opleiding.” Dat betekent dat de rijlessen en het deelautoplan voor een concurrerende prijs in de markt kunnen worden gezet.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.