‘Wachttijd rijexamen heeft negatieve invloed op rijopleiding’
De lange wachttijd voor het reserveren van een rijexamen bij het CBR heeft een negatieve invloed op de rijopleiding van de leerling. Rijinstructeurs kunnen nu geen rijexamen reserveren wanneer een leerling daar klaar voor is, maar moeten twee tot drie maanden daarvoor al in gaan schatten wanneer dit het geval kan zijn. Zo worden soms ook leerlingen die nog niet rijvaardig genoeg zijn al op examen gestuurd, zien rijschoolhouders uit Delft en Leiden. Ook VRB-voorzitter Peter van Neck herkent de signalen.
Rijscholen balen van de aanhoudend lange wachttijden voor het reserveren van een rijexamen bij het CBR. De meest recente cijfers tonen een landelijke wachttijd van 6,9 weken, terwijl op eenderde van de examencentrums de maximale termijn van 7 weken voor het eerste examen wordt overschreden. Driss Boukhalfa van rijschool RijbewijsSucces uit Leiden en Tuncay Cav van rijschool Delfin uit Delft bemerken veel problemen, inclusief omzetverlies en negatieve reacties van leerlingen.
Niet goed genoeg
Cav richtte drie jaar geleden zijn eigen rijschool op. Inmiddels rijden er vijf auto’s met een Delfin-daknaambord en nemen zij gezamenlijk tussen de 50 en 70 examens per jaar af. Cav herkent de problematiek rondom de wachttijden voor het praktijkexamen. “De manier waarop wij normaal de rijopleiding inrichten, moeten we daardoor aanpassen”, vertelt de rijschoolhouder.
“Normaal vragen we een examen aan wanneer een leerling helemaal goed rijdt”, legt Cav uit. “Nu is dat onmogelijk met een reserveringstermijn van soms drie maanden. We moeten leerlingen nu maar klaarstomen richting die datum. Dat is een andere manier van opleiden. En soms vragen we daardoor examen aan voor iemand die uiteindelijk eigenlijk nog niet goed genoeg is op die datum.”
Spoedcursussen
Daar heeft Cav absoluut een punt, zo zegt de Leidse rijschoolhouder Driss Boukhalfa. Zijn rijschool is onder andere gespecialiseerd in tiendaagse spoedcursussen. Maar leerlingen die nu bij hem aan komen kloppen voor een cursus in de zomer, kunnen het schudden. “Juni en juli is onmogelijk, en augustus zit ook al ver vol”, vertelt hij. “Wat we nu maar doen is een examen plannen met de leerling, en vanuit daar teruggerekend tien dagen eerder de rijlessen beginnen.”
Normaal is de wachttijd in Leiden een week of vier, zegt Boukhalfa. Maar nu zit dat tussen de acht en tien weken. “Het traject van een leerling is op zo’n termijn moeilijk in te schatten. Soms is hij er nog net niet klaar voor, sommigen zijn er al eerder klaar voor. Dan denken ze; ‘die rijinstructeur probeert me alleen maar meer lessen aan te smeren.’ Dat is geen goede reclame voor de rijschool.”
Snel examen als marketingtool
VRB-voorzitter Van Neck herkent de geluiden ook van de bij zijn brancheorganisatie aangesloten rijscholen. “We krijgen ook wel eens signalen dat leerlingen boos zijn op de rijschool omdat ze niet snel een examen kunnen reserveren.” Dat gebeurt vooral bij de categorie bromfiets. “Maar ik kan het me ook goed voorstellen dat bij de auto-examens geen snel examen aan kunnen bieden irritatie oplevert en andersom als een soort marketingtool wordt ingezet.”
Geen kwaliteit of prijs, maar een snel examen als marketingtool. Dat is weer een hele nieuwe factor in de branche die beslissend kan zijn voor de keuze van een leerling in een bepaalde rijschool. Van Neck wil net als zijn collega-branchevoorzitters dat het CBR de wachttijden snel verkort. “We hebben ze een tijd geleden al een ultimatum gesteld om deze problemen op te lossen. Dit probleem kom al meer jaren voor, en er moet een keer een structurele oplossing voor komen.”
Het CBR heeft in de afgelopen periode examinatoren laten overwerken en van andere categorieën ingezet op het B-examen om de reserveringstermijnen te beperken. Dat kan niet voorkomen dat de wachttijden op veel plaatsen nog te lang zijn. Op korte termijn komt het CBR met meer informatie naar buiten over de maatregelen die het verder neemt om het probleem snel op te lossen.
Machtiging
Tot die tijd heeft Van Neck nog wel een tip voor rijschoolhouders. “Laat een leerling gelijk wanneer hij zich inschrijft bij je rijschool machtigen bij het CBR. Dan weten ze daar welke aantallen aan de opleiding beginnen en kunnen ze op lange termijn inspelen op deze aantallen. Kijk wel uit om dat ook met de Eigen Verklaring te laten doen, want deze heeft een beperkte geldigheid.”
Lars Verpalen
Lees alles over de (te) lange reserveringstermijnen bij het CBR:
Goeie Tip van Neck……… Maar jij bent wel mede verantwoordelijk voor deze giga lange wachttijden. Jij hebt er ook voor gezorgd dat 7 weken getolereerd is. Jij hebt er ook voor gezorgd dat de rijscholen geen losse examens meer in kunnen kopen. Bah
Zeker, zeker incredible. Maar we kennen ons kent ons politiek, die we met onze voorzitters overleg overeenstemmend met elkaar doorvoeren. 1 voorzitter wordt telkens buiten schot gehouden en die krijgt straks als enige gelijk in het geheel. De branche heeft dan het nakijken en het cbr een probleem. De boemerang komt terug en die zien ze stom genoeg nog niet aankomen. Terwijl ik het plan al gelezen heb, staan zij nog te lachen om die ene voorzitter.
Als we nu met zijn allen besluiten om even drie maanden géén tussentijdse toetsen aan te vragen dan zijn alle problemen de wereld uit!
Waar ik persoonlijk van BAAL, en daar hoor ik niemand over. De ene dag moet je 12 weken wachten, twee dagen later worden er extra roosters bijgezet en kun je ineens binnen 3 weken op. Voorbeeld vandaag is het 10 juni en de eerste vrije datum is voor 1 of twee examens 26 juni. Is dat mis management of niet!
Zou graag willen dat die minister met slappe knieën daar eens wat aan doet. Is niet te verkopen!
@Ron van Maaren, Je bent zeker niet de enige die zich daar aan stoort. Heb je net een examen aangevraagd voor een leerling in augustus, kijk je een dag later en is er ineens plek in juli of zelfs nog juni. Leg dat maar eens uit aan je leerling…
Wat betreft de TTT; hoewel je denk ik wel gelijk hebt dat het zou helpen, is dat geen goede oplossing. Het CBR hoort gewoon te zorgen dat alles op orde is, zodat een TTT in een goede rijopleiding past.
Het is in iedere branche zo, dat als de vraag ineens oploopt er wachttijden ontstaan. Geen enkel bedrijf betaalt personeel om niets te doen, want misschien loopt de vraag wel plotseling groter. De pech in onze branche is, dat je niet zomaar personeel kan aannemen, dat de volgende week kan beginnen.