Lange wachttijden bij rijexamens CBR pas eind 2016 opgelost
De reserveringstermijnen voor de praktijkexamens bij het CBR zijn pas aan het eind van het jaar op orde. De voorwaarde daarvoor is wel dat de extra werving van examinatoren slaagt, anders duurt het mogelijk nog langer. De aanhoudende stroom leerlingen is momenteel simpelweg te groot voor het aantal examinatoren dat examens kan afnemen. Daarom heeft het CBR besloten om dit aantal te werven examinatoren op te krikken van 52 naar 64.
De reserveringstermijnen lopen vooral sinds maart 2016 op veel examencentrums op tot boven de gestelde norm van 7 weken bij eerste examens en tussentijdse toetsen en 5 weken bij herexamens. Rijschoolhouders klagen steen en been, en niet onterecht. Zij verliezen omzet, hebben boze leerlingen en moeten hun rijopleiding aanpassen op een manier die ten koste gaat van de kwaliteit.
Wachtrijen bij het CBR
“Landelijk haalt het CBR al sinds 2010 de norm voor de reserveringstermijnen voor de praktijkexamens”, vertelt CBR-woordvoerder Nathalie Dingeldein. “Zo lag de termijn voor de eerste examens in de week van 30 mei tot en met 4 juni op 6,9 weken. Voor de herexamens auto was dat 4,3 weken.”
Het probleem zit echter op lokaal niveau; hier worden de reserveringstermijnen in veel gevallen overschreden sinds maart. In de week van 30 mei tot en met 4 juni waren er op 18 van de 53 locaties overschrijdingen bij de eerste examens en 11 bij de herexamens auto. “Deze overschrijdingen hebben te maken met ontwikkelingen aan zowel de vraagkant als de aanbodkant”, vertelt Dingeldein.
Oorzaken en maatregelen
Het CBR stelt 10.000 meer praktijkexamens af te nemen dit jaar dan vooraf berekend. Dat zou liggen aan:
- De populariteit van 2toDrive; steeds meer 17-jarigen gaan op examen. Dit jaar gaat meer dan 25 procent van de 17-jarigen praktijkexamen doen voor de personenauto
- De aantrekkende economie; daardoor stellen steeds meer twintigplussers hun rijopleiding niet uit
- Een stijging van het aantal examens voor personenauto met aanhangwagen (BE)
- 15% meer beroepsexamens door economisch herstel in de transport- en logistieke sector.
- Het aantal examens voor het T-rijbewijs (tractor) groeit sterker dan verwacht
- Er is een stijging van het aantal taxi-examens door het wegvallen van de eis van vakbekwaamheid (iedere taxichauffeur mag nu zo een taxibedrijf beginnen). Dat zorgt vooral voor lange doorlooptijden in de regio Amsterdam.
En deze maatregelen neemt het CBR:
- Examinatoren werken over; onder andere op zaterdag
- Examinatoren van andere categorieën worden ingezet voor het autorijexamen
- In de zomermaanden juni, juli en augustus worden in de avonduren motorexamens voertuigbeheersing (AVB) afgenomen op enkele plaatsen.
- De werving van examinatoren wordt opgeschroefd van 52 naar 64 nieuwelingen
Werven examinatoren
Vorig jaar startten er al 30 nieuwe examinatoren. In de loop van dit jaar moeten er dus nog een hoop nieuwe starten, maar die werving is niet makkelijk, zegt het CBR. “Het blijkt nog best lastig om goede mensen te vinden. Het is een specifiek vak, waarbij we de lat hoog leggen. Het gaat tenslotte om de verkeersveiligheid van ons allemaal”, aldus Dingeldein.
Als examinator moet je volgens het CBR bovengemiddeld goed rijden en daarbij ben je een multi-tasker: je stelt je kandidaat op z’n gemak, bent duidelijk in je opdrachten en zorgt dat je weer veilig thuiskomt. Tegelijkertijd ben je steeds aan het beoordelen of iemand veilig rijdt; je bent besluitvaardig en bent communicatief sterk, je hebt tenslotte ook slecht nieuwsgesprekken. Dingeldein: “We willen dat iedere kandidaat zich goed beoordeeld en behandeld voelt. Daarom doen we graag de oproep: heb je benzine in je bloed, meld je aan via de website van het CBR.”
Strenge selectie
Het CBR stelt al anderhalf jaar enorme inspanningen te leveren om examinatoren te werven, maar daar komt dus weinig uit. In totaal heeft het CBR in de afgelopen 17 maanden ruim 7.700 sollicitatiebrieven ontvangen. Uit elke ruim honderd brieven komt gemiddeld één geschikte kandidaat die aan de interne examinatoropleiding van drie maanden kan beginnen. Dat betekent dat het CBR zijn capaciteit niet heel snel kan uitbreiden om aan de stijgende marktvraag te voldoen. “Toch doen we geen concessies aan de strenge eisen die wij aan een examinator stellen”, aldus Dingeldein. “Want de verkeersveiligheid staat altijd voorop.”
Het is te hopen dat de 64 nieuwe examinatoren dit jaar wel geworven kunnen worden. Alleen als dit lukt, kunnen alle reserveringstermijnen namelijk aan het eind van het jaar weer op orde zijn in alle examencentrums. Tot die tijd wordt het op bepaalde plaatsen dus behelpen.
Lars Verpalen
Lees ook: ‘Wachttijd rijexamen heeft negatieve invloed op rijopleiding’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
De kans is groot dat de rijscholen nu een instructeur met pas examens laten doen
Hahaha lachwekkend mijn zoon heeft herexamen aan gevraagd en kon pas na 8 weken. eerste examen was nog langer wachten.
En een kennis van mij heeft dit jaar aangevraagd en moet ook 7 weken wachten op herexamen. Geld kloppers zijn het en je Theorie is maar een half jaar geldig, nou zo zit je er gauw weer.