Leven na de Rijscholenkiezer: ‘We zijn weer terug bij af’
Het aangekondigde einde van de Rijscholenkiezer kwam niet bepaald als een verrassing voor de branche. De naam van de vergelijkingswebsite voor rijscholen, geïnitieerd door de overheid om kwaliteit in de branche meer te waarborgen, was te zeer besmet geraakt om nog van toegevoegde waarde te kunnen zijn. Brancheorganisatie FAM vindt het jammer maar begrijpelijk dat de stekker eruit gaat. Zo ook BOVAG Rijscholen, dat verwijst naar de oorsprong van het plan. “We zijn weer terug bij af.”
Gisteren maakte TeamAlert, de uitvoerder van de vergelijkingswebsite, bekend per 1 juli de website van Rijscholenkiezer offline te halen. In een rechtszaak werd bepaald dat de subsidie aan de onafhankelijke vergelijker wordt stopgezet, en daarmee is het perspectief compleet weg.
Opstart in 2014
Op dinsdag 7 oktober 2014 werd de Rijscholenkiezer officieel gelanceerd. Rijscholen kregen de kans een account te activeren. Vervolgens werd een compleet beeld van de rijschool weergegeven op basis van slagingspercentages (30%), klantenreviews (30%) en ingevulde gegevens (zoals al dan niet aangesloten zijn bij een brancheorganisatie, jaar van oprichting). CBR, brancheorganisaties en IBKI scharen zich achter het plan.
Een vergelijkingswebsite was destijds niet uniek; dergelijke projecten waren er al meer in de branche. Uniek was echter wel dat het ontwikkeld werd in opdracht van de overheid en zo ook door hen financieel ondersteund en daarmee onafhankelijk in de markt. “We hebben niet de illusie dat we met de website alle problemen in de rijschoolbranche kunnen oplossen. Maar we kunnen wel proberen jongeren en ouders te helpen bij het zoeken naar een goede en betrouwbare rijschool”, zei TeamAlert destijds.
Concurrentie boos
Al een paar dagen na de lancering van de Rijscholenkiezer begonnen concurrerende, commerciele reviewsites in de branche zoals Klantenvertellen en Rijschoolregister te klagen. Zij vonden dat er sprake was van oneerlijke concurrentie en een marktverstorend initiatief door de subsidie van de overheid en dienden een bezwaarschrift in. Ze vinden dat er een eerlijke aanbesteding had moeten komen voor het bouwen van de Rijscholenkiezer.
De partijen noemen de nieuwe website een ’tranentrekker’. “Er zijn geen spelregels of gebruikersvoorwaarden, en iedereen kan een review schrijven zonder dat hij klant is geweest van een bepaalde rijschool.” Met zeven partijen wordt gekeken naar een juridische procedure.
Minister Schultz veegt drie maanden later het bezwaar van tafel, en stelt dat het geen valse concurrentie betreft omdat TeamAlert ‘het algemeen belang dient’ en daardoor een subsidieregeling niet langs de Europese Commissie hoeft. Rijschoolregister laat direct weten naar de rechter te stappen.
Commentaar van rijscholen
Nog geen week na de lancering merken ook rijscholen en brancheorganisaties dat de Rijscholenkiezer nog heel wat kinderziektes bevat. FAM, VRB en BOVAG schrikken ervan en pleiten ervoor dat het snel onmogelijk is om zomaar van iedere rijschool een review te schrijven. Daarnaast zijn rijscholen niet te vinden op regio wanneer een bepaalde plaatsnaam niet in hun bedrijfsnaam zit, en zijn rijinstructeurs alleen te vinden op doopnaam en niet op roepnaam.
De branchevoorzitters vragen zich af of TeamAlert de Rijscholenkiezer niet eerst had moeten doorontwikkelen, maar krijgen wel melding dat de organisatie zich de kritiek aantrekt en snel naar een oplossing zoekt. Ook voor het feit dat leerlingen een mailtje krijgen om een review te schrijven na hun examen, maar deze verdwijnt vaak in de spambox.
Rijscholen zien door de vele beperkingen de Rijscholenkiezer nog niet bepaald zitten. Slechts 1.650 van de 8.000 rijscholen activeert het account. Vooral het feit dat collega’s zomaar slechte reviews over andere rijscholen kunnen schrijven, maakt voor hen het nut van de website niet aanwezig.
Beslommeringen
Ondertussen gaan de beslommeringen door. De website wordt mondjesmaat verbeterd, maar niet tot tevredenheid van de branche. Ook Klantenvertellen stapt ondertusssen naar de rechter, begin 2015. Het aantal rijscholen dat zich registreert, blijft ver achter. Waar zij het transparante middel als kwaliteitsborging hadden moeten omarmen, zetten ze zich er steeds meer vanaf en motiveren ze hun leerlingen niet om een review te schrijven.
Eind 2015 komt een stevigere ingreep van TeamAlert; de Rijscholenkiezer gaat van een open naar een gesloten reviewsysteem en leerlingen krijgen een gepersonaliseerde link via het CBR alvorens ze op examen gaan. De brancheorganisaties werkten mee aan de verbeteringen en scharen zich nogmaals achter het initiatief.
Al snel blijkt ook deze variant echter niet waterdicht. Met wat kwade wil is het mogelijk om alsnog een review te schrijven van een rijschool. TeamAlert is niet blij met de aanhoudende heksenjacht tegen de website; “Het lijkt bijna alsof er partijen in de rijschoolbranche zijn die niet zitten te wachten op transparantie”, zegt directeur Marlies den Ouden.
Subsidie teruggefloten
In april 2016 volgt de nekslag voor de spartelende Rijscholenkiezer. De rechter bepaalt dat de ruim 200.000 euro aan subsidie die TeamAlert tot dat moment had ontvangen voor de vergelijkingswebsite onrechtmatig was verstrekt door de overheid en wordt met terugwerkende kracht teruggedraaid en voor de toekomst stopgezet. De website blijft online, maar het ministerie en TeamAlert gaan in overleg over het vervolg.
RijschoolRegister is heel blij dat zij na jaren in het gelijk is gesteld door de rechter. “Het was een slepend proces”, vertelt Joost Aanen, een van de oprichters. “We hebben jaren veel moeite gestopt in het bouwen van het platform, zonder enige externe investering. Een partij die meer dan 200.000 euro aan kapitaalinjectie kreeg vanuit de overheid en met dat geld de concurrentie is aangegaan heeft uiteindelijk onze groei geremd.”
Stekker eruit
Eind juni 2016 komt de al verwachte mededeling dat TeamAlert en het Ministerie de stekker uit de Rijscholenkiezer trekken. TeamAlert ziet geen mogelijkheden meer om het online platform op onafhankelijke wijze voort te zetten. Voor FAM-voorzitter Ruud Rutten was dit ook geen verrassing, maar jammer vindt hij het zeer zeker. “Een onafhankelijke site had heel de branche goed kunnen gebruiken. Maar ik ben niet tevreden met wat er stond en daarnaast heeft het allemaal veel te lang geduurd.”
En dat ging ten koste van de geloofwaardigheid van de Rijscholenkiezer. “De naam was besmet, rijscholen gingen zich er tegen afzetten”, zag Rutten. “Uiteindelijk heeft TeamAlert zelfs de brancheorganisaties gevraagd om de website over te nemen, maar wij hebben daar de financiële middelen niet voor.”
Terug naar de overheid
Bij BOVAG Rijscholen is de stopzetting ook geen verrassing. Daar wordt wel direct terug gedacht aan de oorsprong van de Rijscholenkiezer. “De minister wilde destijds geen maatregelen treffen om de branche te professionaliseren”, vertelt woordvoerder Tom Huyskens. “Niets kon, en toen is dit maar verzonnen. Maar nu dit is weggevallen, zijn we weer terug bij af.”
En dat gaat het ministerie bij het volgende overleg dan ook te horen krijgen. “Wij hebben een rekening open staan bij het ministerie om de branche op te trekken naar een hoger niveau. Dus wij zijn heel benieuwd waar ze nu mee komen.”
Lars Verpalen
Gelukkig maar. Voegde ook echt niks toe.
Sjonge jonge Youran, Volgens mij voegt iets pas iets toe als jij het zelf bedacht hebt. Geef nou eens een gemotiveerde reactie, waarom. Wat ik van lees, dan komt bij mij de gedachte op, deze man praat veel maar zegt weinig tot niks.
Mensen die zich verschuilen achter een alias heb ik niks te melden zwakkeling.
Amptenaar a.k.a Anjo Joosten
Beste Youran. Iedereen is vrij om te bepalen of ze een schuil naam op internet gaan gebruiken. Dat vinden de meeste mensen ook logisch. Je zet jezelf voor schut als je dat niet logisch vindt. Ik zie dat je mijn naam noemt. Kennelijk houdt ik jou bezig. Maar wist je dat mensen die onzeker over zichzelf zijn, juist zeker willen overkomen door het gedrag te vertonen die jij hier doet?
Je bent van mening dat andere mensen manipuleren, behalve jezelf. Je hebt jezelf ermee en niet iemand anders en zeker niet mij. En of je het wil geloven of niet. Ik zit niet achter het account Amptenaar. Voor mensen die de consument en verkeersveiligheid niet serieus nemen heb ik geen interesse. Dit betekent dat ik niet interesseert ben in jou en het mij om die reden ook niet uitmaakt wat je van mij vindt.
Anjo AKA Kenny of Tjeerd dan? Waarom belde je me dan? Ben je masochist? Vond je het lekker dat ik je de huid vol schelde toen je dat deed? Je spreekt jezelf iig behoorlijk vaak tegen.
Gelukkig dat we verlost zijn van rijschoolkiezer. Fijn dat de minister tijdig ontdekt dat ” gesubsidieerd” rijscholen tegen elkaar uitspelen eigenlijk niet kan. Nu is de tijd dat rijscholen elkaar bijstaan en elkaar helpen. Nu moet nog bij de bond voor rijschoolhouders het besef groeien dat men leden onderling niet met sterren moeten belonen maar streven dat de rijscholen onderling elkaar helpen op weg naar de verkeersveiligheid. Elkaar onderling helpen is gezonder dan strijden tegen elkaar.
Beste Sjef. Ik ben het helemaal met je eens. Ik kom uit de tijd dat ik de instructeursopleiding heb gedaan met woord en daad en dat ik de verkeersveiligheid moest dienen. Dit doe ik tot op de dag van vandaag.
Maar dat rijscholen gaan samenwerken, zal voor een groot deel niet meer lukken. In de afgelopen tien jaar is er niet goed omgegaan met de instructeursopleidingen en IBKI examens. Hierboven staat een goed voorbeeld. Ik heb deze meneer helemaal niet aan de telefoon gehad!
Het enige wat deze instructeur wil is zijn eigen weg volgen, geld verdienen en dat er op het gebied van verkeersveiligheid geen verbeteringen gaan komen. Hij zal elke verbetering tegen gaan werken of opmerkingen over gaan maken. Dit wordt hoe dan ook gespiegeld in de lesauto, waar leerlingen, vanwege de verkeersveiligheid in ontwikkeling zijn!
Zijn doel op verkeerspro is, dat maar zoveel mogelijk rijinstructeurs zien- en vanwege pure eigen belang, dat ik niet te vertrouwen ben. Op mijn twitteraccount stuurt hij opzettelijk negatieve berichten naar mensen, die serieuze vragen hebben over instructievrij onderwijs, waardoor de verkeersveiligheid aanzienlijk wordt verbeterd. Sommige vragen van consumenten op mijn account gaan zelfs over het verlies van familieleden tijdens verkeersdeelname.
Dat iemand zo respectloos daarmee omgaat, geeft aan dat brancheorganisaties daarin hebben gefaald. Het vak is niet geschikt voor iedereen. Ik sta in voor verbetering t.a.v de verkeersveiligheid, maar als je dan als brancheorganisatie de verbetering niet “ziet” en mijn jarenlange onderzoek bij de consument en verkeersveiligheid niet serieus neemt, faal je nog veel meer. De ministerie begrijpt me wel, instructeurs de geloven dat de rijles verbeterd kan worden ook en daar ga ik me voor inzetten.
Zeer geacht heer,Anjo Joosten Chapeau voor u duidelijkheid en zo belangrijke en juiste verwoording.De echte VAKMAN begrijpt u als geen ander.Het gaat om niets anders dan de verkeersveiligheid,waar u heel duidelijk in bent.Heel veel succes.Veilige groet.Jan.IJzendoorn.
Volgens mij hebben jullie een beetje last van NPS. Stelletje fantasten.
Beste Anjo, hebben wij het hier over hetzelfde ministerie? Het ministerie waarvan de minister elk argument van tafel veegt, geen boodschap heeft aan vragen van Kamerleden, tonnen aan subsidie geeft aan een platform voor een vergelijkingssite waar niemand op zat te wachten, ieder jaar akkoord gaat met prijsstijgingen van het CBR, geen sancties oplegt als de gemaakte afspraken over wachttijden voor examens en herexamens niet worden nagekomen? Bedoel je echt het ministerie van I&M??
Mocht het hetzelfde ministerie zijn dan ken je dat ministerie al een tijdje! In oktober 2011 was er op VP te lezen: Instructeurs richten CKRN op tegen sanctie praktijkbegeleiding “Ons standpunt is duidelijk: De sanctie zoals die er nu ligt moet er af en geen compromis via een verkapte sanctie”, zegt woordvoerder Anjo Joostens van de gelijknamige rijschool in Groningen” ben wel benieuwd hoever je daar na bijna 5 jaar mee bent. Maar van het CKRN hoor je niets meer van Anjo echter heel veel…..
Ja Anjo vertel eens.
Of krijgen we dan weer gebakken lucht te eten van je?
Google: rijgarantieschool
Zeg heer van Ark. Dit is smaad. Ik weet niet of je weet wat dit is. Jij bent al jarenlang bezig op alles wat er in de branche gebeurt met je zieke hoofd onderuit te halen. Overal in forums staat jouw naam en opmerkingen. Ik denk dat het beter voor jezelf nu is om te gaan dimmen. Doe je dat niet? Dan gaan een aantal mensen met jou afrekenen.
Ik heb even met iemand gebeld. Er zijn een aantal mensen die jouw reacties hebben bewaard. 1 daarvan had het over folders verspreiden in Almere. Folders waar al jou reacties op staan vermeld. Het wordt tijd dat jou klanten en nieuwe mensen dit gaan lezen. Nog 1 waarschuwing Blijf van Anjo af. Jij doet geen zak voor de branche van Ark. Hij doet goed werk en helpt ook om mijn baan te verbeteren. Dit is de laatste waarschuwing en anders wordt het voelen.
Kom maar op slappelingen!
Ik sidder van angst! LoL. Moet ik bang zijn voor een stel zwakbegaafden? Laat me niet lachen. Doe wat je wilt. See if I care. Ik hoop op die flyers. Mooie gratis reclame! Bedankt alvast.
Anjo liegt dat t gedrukt staat. Die l#l heeft mij wel degelijk gebeld om ff huilie huilie te doen. Mijn vrouw luisterde mee en we hebben er naderhand nog hartelijk om gelachen. Stelletje fantasten! Had het op moeten nemen.
En? De drukker al gebeld?
Ik wacht nog steeds…..haha
Ik denk dat je lang kunt wachten Youran.