Chauffeurs krijgen bijscholing over tal van bandenproblemen

Bij ruim één op de vijf pechgevallen met vrachtauto’s (22%) zijn de banden op de een of andere manier de veroorzaker. Om chauffeurs te helpen dit soort gevallen te voorkomen, heeft Rijkswaterstaat rijschoolhouder Ernest Alvares uit Utrecht opdracht gegeven om hier een speciale Code 95-bijscholing voor te ontwikkelen.

De eigenaar van rijschool Veronica is meer dan content met de binnengehaalde klus. “Dergelijk grote opdrachten worden niet zomaar meer vergeven.”

Bandenproblemen

Rijkswaterstaat houdt zelf bij wat de oorzaak van pechgevallen is op de Rijkswegen in Nederland. Het rijdt met de bekende gele autootjes langs al deze gevallen,. En dus ook langs die van vrachtauto’s. “Velen denken dat het bijna altijd draait om motorpech, of dat het vaak gaat om buitenlandse chauffeurs van wie het materiaal niet in orde is”, vertelt Alvares. “Maar dat zijn juist relatief kleine problemen.”

En dat moet anders, vindt Rijkswaterstaat. Op dit moment is namelijk 22 procent van alle pechgevallen met vrachtauto’s bandgerelateerd. “Ze hebben het aantal klapbanden bij vrachtauto’s doorgerekend naar files, en denken dat dit met goede informatieverschaffing twintig procent terug te dringen is”, vertelt de rijschoolhouder.

Onbekend

Daarom heeft Alvares de officiële opdracht ontvangen om een bijscholing te ontwikkelen vrachtautochauffeurs. Rijkswaterstaat kwamen bij de rijschoolhouder uit nadat hij een cursus op het Technasium gaf over bandenproblemen. “Er zijn bijscholingen over het zekeren van de lading, over BHV, maar niets over die band”, zegt hij.

De bijscholing gaat nu worden ontwikkeld. Daarin komt onder meer aan de orde hoe je een slappere band herkent en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Zo kunnen banden te warm worden en van de binnenkant wegbranden. “Maar dat is allemaal onbekend. Daar hopen we verandering in te brengen.”

De bijscholing moet niet alleen pechgevallen voorkomen, maar ook vooral ongevallen. Want de meeste dodelijke ongelukken ontstaan ook als gevolg van bandenproblemen, zo stelt Alvares, die voor de bijscholing gebruik maakt van de theorie van Verjo.

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “Chauffeurs krijgen bijscholing over tal van bandenproblemen”

Rijschool Franquinet|05.07.16|15:29

Flauwekul, het is een onderdeel tijdens het examen en is het altijd geweest. Tijdens de Code95 opleidingen wordt dit ook behandeld.

ricardo van veen|06.07.16|12:25

Knap dat jullie op de foto de dollartekens uit zijn ogen hebben kunnen weg photoshoppen

Paul Offerman|10.07.16|00:53

7 uur over banden praten?

Lijkt mij erg overdreven. Dat doen wij gewoon tijdens een chauffeursdag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Chauffeurs krijgen bijscholing over tal van bandenproblemen | RijschoolPro

Chauffeurs krijgen bijscholing over tal van bandenproblemen

Bij ruim één op de vijf pechgevallen met vrachtauto’s (22%) zijn de banden op de een of andere manier de veroorzaker. Om chauffeurs te helpen dit soort gevallen te voorkomen, heeft Rijkswaterstaat rijschoolhouder Ernest Alvares uit Utrecht opdracht gegeven om hier een speciale Code 95-bijscholing voor te ontwikkelen.

De eigenaar van rijschool Veronica is meer dan content met de binnengehaalde klus. “Dergelijk grote opdrachten worden niet zomaar meer vergeven.”

Bandenproblemen

Rijkswaterstaat houdt zelf bij wat de oorzaak van pechgevallen is op de Rijkswegen in Nederland. Het rijdt met de bekende gele autootjes langs al deze gevallen,. En dus ook langs die van vrachtauto’s. “Velen denken dat het bijna altijd draait om motorpech, of dat het vaak gaat om buitenlandse chauffeurs van wie het materiaal niet in orde is”, vertelt Alvares. “Maar dat zijn juist relatief kleine problemen.”

En dat moet anders, vindt Rijkswaterstaat. Op dit moment is namelijk 22 procent van alle pechgevallen met vrachtauto’s bandgerelateerd. “Ze hebben het aantal klapbanden bij vrachtauto’s doorgerekend naar files, en denken dat dit met goede informatieverschaffing twintig procent terug te dringen is”, vertelt de rijschoolhouder.

Onbekend

Daarom heeft Alvares de officiële opdracht ontvangen om een bijscholing te ontwikkelen vrachtautochauffeurs. Rijkswaterstaat kwamen bij de rijschoolhouder uit nadat hij een cursus op het Technasium gaf over bandenproblemen. “Er zijn bijscholingen over het zekeren van de lading, over BHV, maar niets over die band”, zegt hij.

De bijscholing gaat nu worden ontwikkeld. Daarin komt onder meer aan de orde hoe je een slappere band herkent en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Zo kunnen banden te warm worden en van de binnenkant wegbranden. “Maar dat is allemaal onbekend. Daar hopen we verandering in te brengen.”

De bijscholing moet niet alleen pechgevallen voorkomen, maar ook vooral ongevallen. Want de meeste dodelijke ongelukken ontstaan ook als gevolg van bandenproblemen, zo stelt Alvares, die voor de bijscholing gebruik maakt van de theorie van Verjo.

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “Chauffeurs krijgen bijscholing over tal van bandenproblemen”

Rijschool Franquinet|05.07.16|15:29

Flauwekul, het is een onderdeel tijdens het examen en is het altijd geweest. Tijdens de Code95 opleidingen wordt dit ook behandeld.

ricardo van veen|06.07.16|12:25

Knap dat jullie op de foto de dollartekens uit zijn ogen hebben kunnen weg photoshoppen

Paul Offerman|10.07.16|00:53

7 uur over banden praten?

Lijkt mij erg overdreven. Dat doen wij gewoon tijdens een chauffeursdag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.