Tientallen rijscholen weggestuurd van oefenlocatie A4
Tientallen rijschoolhouders in de regio Den Haag zitten in moeilijkheden omdat zij niet langer gebruik mogen maken van parkeerplaats Peulwijk Oost/West langs de A4 bij Wateringen. Rijscholen gebruiken de parkeerplaats voor motorrijlessen. Sinds kort krijgen ze hier een boete voor, meldt Omroep West.
De parkeerplaats is lang en breed, dus bijzonder geschikt voor motorrijles. Maar de ongeveer dertig rijscholen zorgen er met hun leerlingen voor gevaarlijke situaties, vindt Rijkswaterstaat. De parkeerplaats is namelijk officieel een verzorgingsplaats. Sinds de A4 is doorgetrokken tussen Schiedam en Delft, rijdt er meer verkeer en worden de parkeerplaatsen intensiever gebruikt. Om die reden wil Rijkswaterstaat niet meer dat de rijschoolhouders de parkeerplaatsen gebruiken.
Geen alternatieve leslocatie
Rijkswaterstaat stuurde een brief naar de rijschoolhouders, waarin gesproken wordt over inbreuk op de verkeersveiligheid en beperking van de parkeercapaciteit. Rijschoolhouders die er toch nog lesgeven, kunnen een boete verwachten die ‘zodanig hoog is dat de rijschoolhouder de noodzaak ziet om te stoppen’.
De rijschoolhouders zien geen alternatieve leslocatie. Daar heeft Rijkswaterstaat echter geen boodschap aan: ‘Wij gaan over de rijkswegen en verzorgingsplaatsen en niet over de rijschoolhouders’, aldus Rijkswaterstaat tegenover Omroep West. Ook de gemeente Den Haag en CBR bieden geen alternatief.
Initiatief bij rijschoolhouders
Een woordvoerder van de gemeente Westland zegt dat het initiatief nu ligt bij de rijschoolhouders: “Het is niet zo dat wij als gemeente nu zelf in actie komen, maar we zijn wel bereid mee te denken met de rijschoolhouders over alternatieve locaties.” Volgens de woordvoerder heeft de beslissing om de rijscholen te weren bij de parkeerplaats ook te maken met de komst van tankstations op die locatie.
Probleem speelt in meer regio’s. Leuk dat de overheid en het CBR een bepaalde examennorm hanteren maar heeft iemand zich ooit afgevraagd of deze in de dagelijkse praktijk uitvoerbaar is voor de rijscholen? Erg makkelijk om daar nu het probleem neer te leggen, maar wat is nieuw……
De oplossing is dat de rijscholen zelf een terrein aanleggen .Dan zijn de problemen opgelost Het is uitsluitend de taak van de rijschool om hiervoor te zorgen.
Dat een oefenterrein financieel niet haalbaar is ,zegt al genoeg over het dramatische verdienmodel die in de rijschoolwereld gangbaar is.
Aardig geopperd maar enig idee wat de grondprijs in de randstad kost om een oefenterrein van behoorlijke omvang aan te laten leggen ( zeker als er meerdere rijscholen gelijktijdig gebruik van maken…) ? Met een lesprijsverhoging gaan we het dan ook niet redden.
Regels en richtlijnen maken is 1. De vraag stellen of deze praktisch uitvoerbaar zijn is weer wat anders.
Rijkswaterstaat kan het niet verbieden, het enigste wat tegen de regels is zijn de pionnetjes. Verbieden om daar les te geven of krijgen kunnen ze niet, aangezien alle instructeurs een pasje hebben uitgegeven door het ministerie wat verklaard dat zij overal les mogen geven op de openbare weg. Dat zijn dus ook eventuele verzorgingsplaatsen. Dus de enigste reden om een bekeuring uit te schrijven zouden dan de pionnetjes zijn… dan maar les zien te geven zonder pionnetjes?