CBR vraagt aandacht voor nieuwste onderdelen rijexamen
Het CBR houdt dit najaar een bijeenkomst onder de rijopleiders om nog eens dieper in te gaan op de examen-elementen zelfstandig routerijden, productieve bijzondere manoeuvres, situatiebevraging en zelfreflectie. Het CBR wil de uitgangspunten van deze onderdelen nog eens benadrukken, omdat blijkt dat rijopleiders deze onderdelen op verschillende manieren uitvoeren.
Het CBR hield vorig jaar een enquête naar aanleiding van de invoering van het vernieuwd rijexamen voor categorie B. Bij het nieuwe rijexamen, dat geldt vanaf 2008, horen nieuwe elementen: het zelfstandig autorijden, productieve bijzondere manoeuvres, situatiebevraging en zelfreflectie. Van de 8.038 gevraagde B-opleiders, hebben 745 de enquête ingevuld.
Navigatiesysteem
Bij het zelfstandig autorijden hoort bijvoorbeeld het rijden met een navigatiesysteem of het uitvoeren van een clusteropdracht (meerdere opdrachten achter elkaar). “Navigatieapparatuur moet in de examenauto aanwezig zijn en werken. In de praktijk is dat niet altijd het geval. Bovendien blijkt dat niet elke kandidaat ermee kan omgaan”, zegt een woordvoerder van CBR.
Uit de enquete blijkt wel dat rijinstructeurs het navigatiesysteem een goed hulpmiddel vinden bij het opleiden van de kandidaten. Het minst bruikbaar vinden zij het rijden met behulp van clusteropdrachten.
Bijzondere manoeuvres
Op het gebied van bijzondere manoeuvres lijkt er soms verwarring te zijn. “Sommige kandidaten kennen maar een beperkt aantal bijzondere verrichtingen om een bijzondere manoeuvre uit te voeren”, zegt de CBR-woordvoerder. ‘Zo gebeurt het dat een kandidaat bij een omkeeropdracht in een straat zonder zijwegen tot het eind blijft doorrijden, omdat hij niet heeft geleerd om te draaien door middel van steken’.
Volgens het CBR zijn de opleiders ook niet altijd op de hoogte van het feit dat de kandidaten tijdens het examen verplicht zijn te kiezen voor een bestaande bijzondere verrichting zoals die omschreven is in de rijprocedure. Hierbij gaat het om de omkeeropdracht, de parkeeropdracht, de stopopdracht en de hellingproef.
Situatiebevraging
Ook de situatiebevraging vinden de rijinstructeurs een goed hulpmiddel tijdens de rijopleiding, blijkt uit de enquête. Toch gaat hier nog het een en ander mis, ziet het CBR: “Niet alle kandidaten worden hierop voorbereid tijdens hun rijopleiding. Gevolg is dat ze in de war raken als een examinator vraagt om de auto even stil te zetten voor een situatiebevraging.”
Opleiders geven in de enquête ook aan moeite te hebben met het aanleren van zelfreflectie. Ze zijn er ook niet altijd van overtuigd dat zelfreflectie een zinvol middel kan zijn voor een kandidaat om de sterke en zwakke punten bij zichzelf te ontdekken.
Bijeenkomst
Het CBR vraagt opnieuw aandacht voor de nieuwe rijexamenelementen aan de hand van examenplaatsoverleg voor de opleiders. Het overleg vindt dit najaar plaats.
Misschien is het handig als het CBR eerst eens naar hun eigen personeel kijkt. Met grote regelmaat wordt het reflectieformulier niet gebruikt en/of ze doen geen situatie bevraging. Ook zijn er nog examinatoren die af en toe gewoon aangeven welke bijzondere verrichting ze moeten gaan doen.
Maar een overleg avond is natuurlijk nooit verkeerd.
Inderdaad. Verder komt het voor dat de leerling geen keuze krijgt omdat het maar op een manier kan. Das niet de bedoeling van keuzevrijheid.
Ook meegemaakt dat wanneer de leerling een halve draai kan maken een andere keuze fout wordt bevonden. Dat kan m.i. ook niet.
CBR. Wees duidelijk in wat je wilt van de kandidaat.
Heren, heren.
In het dagelijks verkeer is er gewoon ooit geen andere mogelijkheid iets uit te voeren.
En volgens mij moet een leerling alle byzondere verrichtingen kennen/kunnen.
Ik neem aan dat de examinator echt wel weet wat deze moet doen en vragen.
Het CBR is overduidelijk, alleen luisteren/lezen jullie niet goed, of helemaal niet.
En als je het dan niet begrijpt, PRAAT met de examinator!!!!
Deze staan daar altijd voor open.
Eigenlijk zou er de mogelijkheid moeten zijn dat de examinatoren ook hun klachten tegen rijscholen kunnen indienen.
Maar zij dienen het onderspit te delven,kunnen geen klachten indienen.
Dit zou niet moeten kunnen.
Gezellige wereld, die rijschoolwereld.
Haha… heren,heren. Wij luisteren niet goed? Wij hebben nog nooit meegemaakt zoals boven omschreven?
Examinatoren zijn naar mijn ervaring altijd bereid om uitleg te geven wanneer er onduidelijk heden zijn zowel bij de kandidaat als bij de instructeur.
We doen het samen, CBR en rijscholen. Wanneer wij als opleiders onze taak serieus nemen en eerst naar onszelf kijken dan kunnen we het imago van de rijscholen weer op het gewenste niveau brengen