FAM en VRB sturen vernieuwd startdocument naar Kamer
Brancheorganisaties FAM en VRB hebben een nieuwe versie van het startdocument WRM (Wet Rijonderricht Motorrijtuigen) naar de Tweede Kamer gestuurd. De BOVAG komt met een eigen versie. “Jammer”, vindt FAM-voorzitter Ruud Rutten. “Een gezamenlijk document was het beste geweest. De BOVAG heeft gelukkig wel aangegeven zich te kunnen vinden in onze aanbevelingen.”
Het startdocument dat nu opgesteld is, is een vervolg op de aanbevelingen die de drie brancheverenigingen eerder hebben opgesteld. Vanuit de Tweede Kamer kwam het verzoek het bestaande document scherper te stellen en de hoofdpunten eruit te halen.
BOVAG is nog bezig met een eigen versie, meldt woordvoerder Tom Huyskens. “We onderschrijven de hoofdlijnen en kernpunten die FAM en VRB ook benoemen. Wij willen nu echter met de input richting de Kamer met name focussen op de behandeling van de WRM begin november, met daarin andere accenten op detailniveau”, zegt Huyskens. “We hebben dus in goed overleg met FAM en VRB besloten daarvoor een eigen inbreng te leveren.”
Ledenvergadering
Om het eerste document scherper te stellen, heeft de FAM met leden vergaderd over wat nu de belangrijkste punten uit het eerste document zijn. “Gelukkig kwamen de hoofdpunten die de leden aangeven overeen met die uit het eerste document.” De VRB hield hierover een enquête onder de leden. De uitkomsten zijn samengevoegd in dit nieuwe document. “De aanbevelingen zijn ter bescherming van de goede rijscholen. We willen naar een model waarin de goede rijscholen worden beloond vanuit het CBR. Hiermee willen we uiteindelijk het kaf van het koren scheiden en zorgen voor een beter ondernemersklimaat.”
Rutten heeft nog geen reactie ontvangen vanuit de Tweede Kamer. “Het is afwachten hoe het nu gaat lopen. Dat is spannend. We willen ook heel graag weten wanneer dit behandeld wordt in de Tweede Kamer, want daar willen we natuurlijk allemaal graag zelf bij zijn.”
Startdocument
Afgelopen zomer hebben de FAM, VRB en BOVAG Rijscholen een eerste startdocument opgesteld op verzoek van de politiek. Hierin zijn de voornaamste pijnpunten binnen de rijschoolbranche in kaart gebracht. Er gaat nog te veel mis: de kwaliteit van een deel van de rijscholen is onder de maat, er zijn veel wantoestanden in de branche en de handhaving door de overheid is onvoldoende.
In het startdocument dat vrijdag naar de Tweede Kamer is verstuurd, gaan FAM en VRB onder meer in op hogere eisen om aan de opleiding tot rijinstructeur te beginnen. Zo pleiten de organisaties voor het schrappen van de mogelijkheid van de entreetoets voor mensen die over geen enkel schooldiploma beschikken. Rijinstructeurs moeten de Nederlandse taal in woord en geschrift beheersen. Ook hebben ze een Verklaring Omtrent het Gedrag nodig.
Opleiding rijinstructeurs
De instructeursopleiding moet uitgebreid worden met een aantal praktijklessen, zo valt te lezen in het document. Onderwijskunde moet een verplicht lesonderdeel zijn. Ook moet het aantal stage-uren omhoog van 40 naar 50. De ondernemer moet daarnaast beschikken over ondernemersvaardigheden. Facetten als administratie, calculatie en marketing zouden daarom onderdeel moeten zijn van de opleiding. FAM en VRB zien ook graag een onderverdeling in de opleiding voor de rijinstructeur in loondienst en de rijinstructeur als ondernemer.
Bijscholing moet een duidelijke upgrade zijn van de kennis die de instructeur al heeft. Ook moet de bijscholing worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en moet die relevant zijn.
IBKI
De brancheorganisaties gaan ook in op het personeelsbeleid bij IBKI, het instituut voor examinering en certificering in de mobiliteitsbranche: ‘Het hebben van een flexibele schil om op de fluctuerende vraag in te spelen mag niet opgevangen worden door freelancers die zelf commercieel actief zijn binnen de branche’, aldus VRB en FAM in het document.
IBKI moet daarnaast zorgen dat het examenprotocol recht doet aan de gevraagde kennis en kunde van de instructeur. Ook moet het instituut controleren dat er geen lesprotocollen circuleren.
Lees ook:
Nieuws in de categorie: Lekker belangrijk…..
Startdocument voor jezelf? In het verleden niet aan toegekomen? Nu geen partners in business maar startersaftrek van de belastingdienst.
Goed bezig Vrb en Fam. Wat Bovag betreft; Hoog tijd dat we afstand en afscheid nemen van deze club. Geen meerwaarde voor de branche!
Goede punten worden er nu ip tafel gelegd.
Maar wat zijn “goede” en wat zijn “slechte” rijscholen?
Waardoor wordt dat bepaald?
Slagingspercentage vind ik persoonlijk een aanfluiting en waarom?
Het is afhankelijk van zoveel factoren waar de instructeur niets aan kan doen! Onder andere de doelgroep (leerlingen), leeftijd, beginnende instructeurs in de rijschool, momentopname van het examen, aantal rijlessen dat er gevolgd zijn en noem maar op! Naar mijn mening een slechte graadmeter voor kwaliteit