rijles, examen, CBR

IBKI onderzoekt aanpassing praktijkbegeleiding na klachten

IBKI onderzoekt of de praktijkbegeleiding voor rijinstructeurs kan worden aangepast. IBKI, het instituut voor examinering en certificering in de mobiliteitsbranche, kijkt daarbij naar de verplichting voor de rijinstructeur om een echte examenkandidaat mee te nemen. Daarnaast wordt de optie onderzocht waarbij IBKI op basis van de instructievorderingenkaart van de leerling het lesonderwerp van de praktijkbegeleiding bepaalt.

Beide suggesties worden zorgvuldig afgestemd met de branche. “Juist omdat het gevoelige onderwerpen zijn”, zegt Jim Schouten, directeur van IBKI. Het IBKI gaat het praktijkexamen nader onderzoeken ‘omdat veel rijinstructeurs er een toneelstukje van maken en men vervolgens klaagt dat het ‘maar een toneelstukje’ is’, aldus de directeur.

Praktijkbegeleiding

Bij de praktijkbegeleiding rijdt een examinator van IBKI mee met een rijles die door de instructeur gegeven wordt. De instructeur kan nu nog zelf iemand meenemen die de rol van een leerling op zich neemt. Dit kan dus ook een collega-instructeur of een oud-leerling zijn die inmiddels al een rijbewijs heeft.

Al jaren wordt er gediscussieerd over de inhoud van de praktijkbegeleiding. Een deel van de rijinstructeurs noemt de praktijkbegeleiding ‘onzinnig’. De examinatoren van IBKI zouden te veel op protocollen letten, waardoor instructeurs het gevoel hebben een toneelstukje op te moeten voeren. Daarnaast is er discussie over de kosten van het examen (250 euro per keer) en de sanctie: instructeurs die de derde keer zakken voor de praktijkbegeleiding raken hun bevoegdheid kwijt. Zij moeten het herintrederstraject volgen om opnieuw hun papieren te krijgen.

‘Teleurstellend’

De brancheverenigingen BOVAG, FAM en VRB hebben deze zomer in hun startdocument WRM aan de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor de praktijkbegeleiding. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu liet deze week weten dat ze suggesties gaat bekijken om de opleiding en de examinering van de rijinstructeurs, zowel via CBR als IBKI, te verbeteren. Vorige week laaide de discussie over praktijkbegeleiding weer op nadat twee rijschoolhouders een facebookgroep hadden opgericht: ‘Rijscholen in verzet tegen praktijkbegeleiding’.

“Wij herkennen het signaal dat veel rijinstructeurs een les instuderen”, zegt IBKI-directeur Jim Schouten. “Dat is waarschijnlijk begonnen vanuit angst en voorzichtigheid van de rijinstructeur. We raden dit instuderen juist met klem af.” Dat er nu een beeld is ontstaan dat de examinator ook verwacht dat de rijinstructeur een protocol opvolgt en een toneelstukje moet opvoeren zonder daarbij zijn manier van lesgeven aan te passen aan de leerling, noemt hij ‘teleurstellend’. “Dit beeld is lastig weg te nemen onder de rijinstructeurs. We horen van de betreffende rijinstructeurs vaak terug dat het hen zo is aangeraden door hun opleider. Het protocol dat door IBKI wordt gebruikt, schrijft niet voor op welke wijze les moet worden gegeven. Het is niets anders dan een uitslagformulier waarop de examinator zijn bevindingen weergeeft.”

Verbeteringen

Schouten vindt het een ‘gemiste kans’ wanneer instructeurs van de praktijkbegeleiding een toneelstukje maken. “Zo laten ze niet zien wat ze kunnen. Wie meer inspeelt op de lessituatie die zich op dat moment voordoet, wordt over het algemeen beter beoordeeld door onze examinatoren.”

Toch ziet de IBKI-directeur ook mogelijkheden tot verbetering. “We gaan kijken of de rijinstructeurs voortaan altijd een echte rijbewijsleerling moeten meenemen. Dat is ook de dagelijkse praktijk van de rijinstructeur waarbij de leerling daadwerkelijk iets nieuws kan worden aangeleerd.” Ook onderzoekt IBKI of het helpt om op basis van de instructievorderingenkaart een lesonderwerp aan te wijzen. Nu mag de instructeur zelf het lesonderwerp bepalen. Schouten: “We zien dat ze toch vaak voor dezelfde onderwerpen kiezen, deze vervolgens instuderen en daarbij vergeten in te spelen op de les- en leersituatie van de leerling.”

Sanctie

De sanctie blijft naar verwachting wel bestaan. “Als een instructeur ook bij de derde keer laat zien dat hij niet over de juiste coachings- en instructievaardigheden beschikt, hoe verantwoord is het dan dat hij zijn lesbevoegdheid behoudt?” In voorgenomen wijziging van de WRM krijgen de instructeurs wel meer tijd voordat ze hun lesbevoegdheid kwijtraken. Nu is dat binnen zeven dagen wanneer ze de herkansing van de praktijkbegeleiding niet succesvol hebben afgerond. In het voorstel wordt dat acht weken.

IBKI is ook niet van plan het kostenplaatje te veranderen. “Wat veel mensen vergeten, is dat de praktijkbegeleiding in 2009 juist is ingevoerd om dichter op de praktijk te zitten. Voorheen hadden we de applicatietoets, twee schriftelijke toetsen die ver van de dagelijkse praktijk af stonden. Daar wilde men vanaf.” Bij de praktijkbegeleiding gaat de examinator altijd naar de instructeur op locatie, zodat er in zijn eigen omgeving les kan worden gegeven. Dat leidt tot kleinschalige examens en dat kost geld, legt Schouten uit. “Het alternatief is dat de instructeur naar een IBKI-locatie komt en in een onbekende omgeving de praktijkbegeleiding moet afleggen.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

24 reacties op “IBKI onderzoekt aanpassing praktijkbegeleiding na klachten”

Sjaak Zwiers|27.10.16|11:02

Pfffft, en Jimmy heeft het weer verkeerd begrepen☹️️ Is ook moeilijk als je een boomstam voor je kop hebt?

Peter de Wit|27.10.16|11:11

Wat een onzin weer van IBKI. Als ik tijdens het examen een les op mijn manier geef en dus geen toneelstuk opvoer slaag ik niet voor het examen. Voor het IBKI is het niet belangrijk of de leerling iets leert, maar alleen of het protocol gevolgd wordt m.a.w. het toneelstuk moet kloppen. Onbegrijpelijk dat dit nog steeds zo gebeurd.

Jan ten Brinke|27.10.16|11:47

het is en blijft een heikel punt. de eerste praktijkbegleiding deed ik zonder iets te hebben ingestudeerd.Ik kreeg van de Ibki-man te horen dat het goed was.
2de examen andere examinator, maar deze Ibki-man vond dat ik mij aan het protocol moest houden totaal geen structuur in!Verbazing.Het uitslagformulier van die man was een vodje met tal van veranderingen.Ik denk dat het IBKI zelf eerst zijn mensen mag screenen, en de rotte appels, welke het vak van rij-instructeur niet begrijpen, ontslaat!!

Zigstra de Groot|27.10.16|12:00

In de kern komt het erop op neer dat het IBKI zich opstelt als expert en brugwachter naar het behoud van een veilig Nederland. Maar in de praktijk zich niet bekommerd over, noch openstaat voor de actualiteit zoals die door de rijinstructeur wordt ervaren.
Waarom zou dat toch zijn?

Kees Foks|27.10.16|12:18

Na 3 keerzakjen ben je bevoegdheid kwijt .eens even denken bij welke beroepsgoep is dat ook leraren /onderwijzers ? Nee hoor . Die mogen hun hele carrière aanklungelen ontslagen worden ze niet maar krijgen gratis bijscholing aangeboden. Oja advocaten en notarissen die kunnen ontslagen worden wanneer ze de bijscholing niet volgen. Net als bij rijinstructeurs. Krijgen wij dan ook hen uurloon?. De eisen die aan instructeurs gesteld mogen worden moeten in overeenstemming zijn met het inkomen.

Peter Hanemaaijer|27.10.16|12:29

Weer een ongelooflijk kletsverhaal van het IBKI. Nog steeds geven ze er blijk van van de praktijk niks te begrijpen. Het kan en mag niet zo zijn dat een ambtenaar aan de hand van een protocol wat totaal niet bij de praktijk aansluit kan bepalen of jij wel of geen goede instructeur bent. Dit herexamen heeft geen enkele meerwaarde. Niks aanpassen. Afschaffen!!!

Michel Diekema|27.10.16|14:34

Wat een geklets weer bij het ibki afschaffen dat toneelstuk laten ze eens meerijden met een echte praktijkles en geef daarna wat suggesties over wat misschien beter kan of anders kan ik ben altijd bereid om iets te leren maar laten we van elkaar leren

George Kaagman|27.10.16|16:52

Wat een onzinverhaal. De praktijkbegeleiding wordt afgenomen aan de hand van toetstermen. En dus toetst de examinator of je daaraan voldoet. En dus is het resultaat een toneelstukje.

Het gaat allemaal wel lekker zo, op kosten van de instructeur. Doen wij wit ook met docenten van scholen? Natuurlijk niet! Die vallen onder het min van onderwijs en daar mag het geen geld kosten want dat gaat van de rijksbegroting af.

(voor zover een docent op de middelbare school bevoegd is, dit terzijde.)

Jan Jordans|27.10.16|17:15

Praktijkbegeleiding hoezo begeleiding het is gewoon een examen waarvoor je kan zakken of slagen. Als er iemand mij iets wil leren over hoe ik les moet geven dan rijdt hij/zij een les mee, achteraf geeft hij/zij mij tips hoe ik mijn lessen kan verbeteren. Als ik inzie dat door gebruik van de tips het aantal benodigde rijlessen voor de kandidaat kan verminderen zou ik wel gek zijn om die niet gebruiken. Er is niet een manier van opleiden maar vele.

Jan Jordans|27.10.16|17:15

Ga me niet vertellen hoe ik moet opleiden maar hoe het beter zou kunnen. Kijk naar resultaten en klant tevredenheid.

Jan Jordans|27.10.16|17:19

Ibki is een examen instituut geen opleidings centrum, hoezo praktijkbeleiding bij Ibki?

Bert de Weerd|27.10.16|21:00

Bijzonder dat alleen de BOVAG en het IBKI achter het 5 jaarlijks examen blijven staan. Of toch niet?

Anjo Joostens|27.10.16|21:45

Dit is raar. Ik vertel het juiste draagvlak en ik sta achter de meningen van de instructeurs. Maar mijn berichten worden, ondanks ze voldoen aan de huisregels, verwijderd.

Anjo Joostens|27.10.16|22:51

Weer geplaatst, maar wel onder het verkeerde artikel

Anjo Joostens|27.10.16|23:00

Het IBKI fluit rijinstructeurs vanuit hun vakervaring terug naar de basic. Naast dit gegeven wordt er dwang en een sanctie op gezet. De praktijk is anders dan het IBKI bepaald, waardoor je, inclusief de sanctie, zenuwen tijdens de praktijkbegeleiding krijgt. Dat is vrij eenvoudig te verklaren. Mooi weer spelen en bevoegdheden afnemen, past niet in de lijn met de gedachten van instructeurs en de behoefte van leerlingen om goed te ontwikkelen naar veilig verkeer.

Mike Reinders|28.10.16|07:41

Ik ben vandaag de laatste dag in Italië.
Wat ik toch deze week meegemaakt heb. Op en naast de weg. Rome, Napels, amalfi kust en Bari. Overal rijden ze als gestoorden. Echt het uiterste van Nederland. Waarom moeten wij altijd het beste jongetje van de klas zijn??
Wij worden toch iedere keer bij het cbr getoetst via onze leerlingen. Kijk naar de rijscholen met een extreem laag slagingspercentage, en verplicht deze rijscholen bijscholing. Daar help je de verkeersveiligheid het meest mee.

Berrie Sleijster|28.10.16|10:59

Tja en dan is er ook nog de instructeur zonder werk die geen financiële middelen heeft ivm uitkering om de benodigde papieren te kunnen verlengen. Dus zoals in mijn geval raak ik voor de 2e keer mijn instructiepapieren kwijt. In eerste instantie bij Defensie papieren behaald. Deze opnieuw moeten behalen want verlopen. Ik heb geen ladekast vol met geld om al die trainingen en examens (plus autohuur etc) te kunnen dragen. Pasje gaat prullenbak in. Wel een manier om van je collega’s af te komen zo.

Amptenaar|28.10.16|11:49

Het eerste wat mij te binnenschiet is De slager keurt zijn eigen vlees maar dan het rauwe vlees. Wacht niet af tot het gebakken is, want dan zou het wel veel lekkerder kunnen zijn en beter. Ik bedoel: je volgt een opleiding, is een basis om aan het werk te kunnen, maar dan moet je op een herhaling en daar wringt de schoen, je krijgt praktijkervaring,werkwijzes, maar het IBKI is stil blijven staan bij de opleiding en snap nog niet dat werkvloer verder gaat en niet stil staat. IBKI wordt wakker!!!

Amptenaar|28.10.16|11:54

Wil het IBKI bestaansrecht houden, {afgezien wat je daarvan vind} dan zal deze organisatie zich 180 graden om moeten turnen. Mensen vanuit de rijschoolwereld moeten aantrekken en wat ze nu aan theoretisch personeel binnen hebben de rijschoolwereld in moeten sturen om de oogjes te laten openen. Het is hetzelfde als het rijbewijs: De basis krijg je aangeboden en als het pasje hebt, ga je rijervaring opdoen, je een rijstijl aanmeten en krijgt een klein deel rij inzicht. (samenwerken op de weg}.

Pieter Coenen|28.10.16|12:06

Als je niet werkt als instructeur, maak je geen gebruik van je bevoegdheden om rijles te geven.
Dan heb je deze pas ook niet nodig, of ben je een hobbyist die zo af en toe een graantje meepikt uit de toch al magere rijscholenschuur.

P. Coenen

Bram Lindhout|29.10.16|20:11

Volgens mij doet de Minister er goed aan om het IBKI weer gewoon INNOVAM te laten heten en hen er te laten zijn voor de keurmeesters en automonteurs. Laat het CBR de instructeurs toetsen, want het WAS en IS hun “Core Business”. Kijk maar bij de RIS – instructeurs die worden 5 jaarlijks bij het CBR getoetst. ZONDER PROBLEMEN.

Over een enkele branche-organisatie die bij het IBKI op schoot zit, nog het volgende:
Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt en het begint met de letter …….

Carlos Fernandez|23.11.16|12:19

Wat een grootte bende deze ibki en theorie examens nog erger die heel ver van de dagelijks praktijk af staat.
Laat maar twee drie keer herhalen,dit gaat allen maar over gel en nieks anders niemand is So stom om dit te geloven.

Gerrit Grevengoed|18.03.17|23:02

Maak het nog even wat ingewikkelder door te verplichten een echte leerling mee te nemen,
wie houd zo’n leerling tegen zich op de dag van praktijkbegeleiding afwezig te melden
vanwege het mooie weer of vage rugklachten ?
Je zult maar geen leerling kunnen vinden die bereid is zijn haar vrije tijd op te offeren voor jouw ellende
of dat deze leerling nog maar net 2 rijlessen heeft gehad en zich uitdrukt in een mix van Engels/ Nederlands en Swahili
doe mij dan maar een toneelstukje met ome Dirk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

IBKI onderzoekt aanpassing praktijkbegeleiding na klachten | RijschoolPro
rijles, examen, CBR

IBKI onderzoekt aanpassing praktijkbegeleiding na klachten

IBKI onderzoekt of de praktijkbegeleiding voor rijinstructeurs kan worden aangepast. IBKI, het instituut voor examinering en certificering in de mobiliteitsbranche, kijkt daarbij naar de verplichting voor de rijinstructeur om een echte examenkandidaat mee te nemen. Daarnaast wordt de optie onderzocht waarbij IBKI op basis van de instructievorderingenkaart van de leerling het lesonderwerp van de praktijkbegeleiding bepaalt.

Beide suggesties worden zorgvuldig afgestemd met de branche. “Juist omdat het gevoelige onderwerpen zijn”, zegt Jim Schouten, directeur van IBKI. Het IBKI gaat het praktijkexamen nader onderzoeken ‘omdat veel rijinstructeurs er een toneelstukje van maken en men vervolgens klaagt dat het ‘maar een toneelstukje’ is’, aldus de directeur.

Praktijkbegeleiding

Bij de praktijkbegeleiding rijdt een examinator van IBKI mee met een rijles die door de instructeur gegeven wordt. De instructeur kan nu nog zelf iemand meenemen die de rol van een leerling op zich neemt. Dit kan dus ook een collega-instructeur of een oud-leerling zijn die inmiddels al een rijbewijs heeft.

Al jaren wordt er gediscussieerd over de inhoud van de praktijkbegeleiding. Een deel van de rijinstructeurs noemt de praktijkbegeleiding ‘onzinnig’. De examinatoren van IBKI zouden te veel op protocollen letten, waardoor instructeurs het gevoel hebben een toneelstukje op te moeten voeren. Daarnaast is er discussie over de kosten van het examen (250 euro per keer) en de sanctie: instructeurs die de derde keer zakken voor de praktijkbegeleiding raken hun bevoegdheid kwijt. Zij moeten het herintrederstraject volgen om opnieuw hun papieren te krijgen.

‘Teleurstellend’

De brancheverenigingen BOVAG, FAM en VRB hebben deze zomer in hun startdocument WRM aan de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor de praktijkbegeleiding. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu liet deze week weten dat ze suggesties gaat bekijken om de opleiding en de examinering van de rijinstructeurs, zowel via CBR als IBKI, te verbeteren. Vorige week laaide de discussie over praktijkbegeleiding weer op nadat twee rijschoolhouders een facebookgroep hadden opgericht: ‘Rijscholen in verzet tegen praktijkbegeleiding’.

“Wij herkennen het signaal dat veel rijinstructeurs een les instuderen”, zegt IBKI-directeur Jim Schouten. “Dat is waarschijnlijk begonnen vanuit angst en voorzichtigheid van de rijinstructeur. We raden dit instuderen juist met klem af.” Dat er nu een beeld is ontstaan dat de examinator ook verwacht dat de rijinstructeur een protocol opvolgt en een toneelstukje moet opvoeren zonder daarbij zijn manier van lesgeven aan te passen aan de leerling, noemt hij ‘teleurstellend’. “Dit beeld is lastig weg te nemen onder de rijinstructeurs. We horen van de betreffende rijinstructeurs vaak terug dat het hen zo is aangeraden door hun opleider. Het protocol dat door IBKI wordt gebruikt, schrijft niet voor op welke wijze les moet worden gegeven. Het is niets anders dan een uitslagformulier waarop de examinator zijn bevindingen weergeeft.”

Verbeteringen

Schouten vindt het een ‘gemiste kans’ wanneer instructeurs van de praktijkbegeleiding een toneelstukje maken. “Zo laten ze niet zien wat ze kunnen. Wie meer inspeelt op de lessituatie die zich op dat moment voordoet, wordt over het algemeen beter beoordeeld door onze examinatoren.”

Toch ziet de IBKI-directeur ook mogelijkheden tot verbetering. “We gaan kijken of de rijinstructeurs voortaan altijd een echte rijbewijsleerling moeten meenemen. Dat is ook de dagelijkse praktijk van de rijinstructeur waarbij de leerling daadwerkelijk iets nieuws kan worden aangeleerd.” Ook onderzoekt IBKI of het helpt om op basis van de instructievorderingenkaart een lesonderwerp aan te wijzen. Nu mag de instructeur zelf het lesonderwerp bepalen. Schouten: “We zien dat ze toch vaak voor dezelfde onderwerpen kiezen, deze vervolgens instuderen en daarbij vergeten in te spelen op de les- en leersituatie van de leerling.”

Sanctie

De sanctie blijft naar verwachting wel bestaan. “Als een instructeur ook bij de derde keer laat zien dat hij niet over de juiste coachings- en instructievaardigheden beschikt, hoe verantwoord is het dan dat hij zijn lesbevoegdheid behoudt?” In voorgenomen wijziging van de WRM krijgen de instructeurs wel meer tijd voordat ze hun lesbevoegdheid kwijtraken. Nu is dat binnen zeven dagen wanneer ze de herkansing van de praktijkbegeleiding niet succesvol hebben afgerond. In het voorstel wordt dat acht weken.

IBKI is ook niet van plan het kostenplaatje te veranderen. “Wat veel mensen vergeten, is dat de praktijkbegeleiding in 2009 juist is ingevoerd om dichter op de praktijk te zitten. Voorheen hadden we de applicatietoets, twee schriftelijke toetsen die ver van de dagelijkse praktijk af stonden. Daar wilde men vanaf.” Bij de praktijkbegeleiding gaat de examinator altijd naar de instructeur op locatie, zodat er in zijn eigen omgeving les kan worden gegeven. Dat leidt tot kleinschalige examens en dat kost geld, legt Schouten uit. “Het alternatief is dat de instructeur naar een IBKI-locatie komt en in een onbekende omgeving de praktijkbegeleiding moet afleggen.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

24 reacties op “IBKI onderzoekt aanpassing praktijkbegeleiding na klachten”

Sjaak Zwiers|27.10.16|11:02

Pfffft, en Jimmy heeft het weer verkeerd begrepen☹️️ Is ook moeilijk als je een boomstam voor je kop hebt?

Peter de Wit|27.10.16|11:11

Wat een onzin weer van IBKI. Als ik tijdens het examen een les op mijn manier geef en dus geen toneelstuk opvoer slaag ik niet voor het examen. Voor het IBKI is het niet belangrijk of de leerling iets leert, maar alleen of het protocol gevolgd wordt m.a.w. het toneelstuk moet kloppen. Onbegrijpelijk dat dit nog steeds zo gebeurd.

Jan ten Brinke|27.10.16|11:47

het is en blijft een heikel punt. de eerste praktijkbegleiding deed ik zonder iets te hebben ingestudeerd.Ik kreeg van de Ibki-man te horen dat het goed was.
2de examen andere examinator, maar deze Ibki-man vond dat ik mij aan het protocol moest houden totaal geen structuur in!Verbazing.Het uitslagformulier van die man was een vodje met tal van veranderingen.Ik denk dat het IBKI zelf eerst zijn mensen mag screenen, en de rotte appels, welke het vak van rij-instructeur niet begrijpen, ontslaat!!

Zigstra de Groot|27.10.16|12:00

In de kern komt het erop op neer dat het IBKI zich opstelt als expert en brugwachter naar het behoud van een veilig Nederland. Maar in de praktijk zich niet bekommerd over, noch openstaat voor de actualiteit zoals die door de rijinstructeur wordt ervaren.
Waarom zou dat toch zijn?

Kees Foks|27.10.16|12:18

Na 3 keerzakjen ben je bevoegdheid kwijt .eens even denken bij welke beroepsgoep is dat ook leraren /onderwijzers ? Nee hoor . Die mogen hun hele carrière aanklungelen ontslagen worden ze niet maar krijgen gratis bijscholing aangeboden. Oja advocaten en notarissen die kunnen ontslagen worden wanneer ze de bijscholing niet volgen. Net als bij rijinstructeurs. Krijgen wij dan ook hen uurloon?. De eisen die aan instructeurs gesteld mogen worden moeten in overeenstemming zijn met het inkomen.

Peter Hanemaaijer|27.10.16|12:29

Weer een ongelooflijk kletsverhaal van het IBKI. Nog steeds geven ze er blijk van van de praktijk niks te begrijpen. Het kan en mag niet zo zijn dat een ambtenaar aan de hand van een protocol wat totaal niet bij de praktijk aansluit kan bepalen of jij wel of geen goede instructeur bent. Dit herexamen heeft geen enkele meerwaarde. Niks aanpassen. Afschaffen!!!

Michel Diekema|27.10.16|14:34

Wat een geklets weer bij het ibki afschaffen dat toneelstuk laten ze eens meerijden met een echte praktijkles en geef daarna wat suggesties over wat misschien beter kan of anders kan ik ben altijd bereid om iets te leren maar laten we van elkaar leren

George Kaagman|27.10.16|16:52

Wat een onzinverhaal. De praktijkbegeleiding wordt afgenomen aan de hand van toetstermen. En dus toetst de examinator of je daaraan voldoet. En dus is het resultaat een toneelstukje.

Het gaat allemaal wel lekker zo, op kosten van de instructeur. Doen wij wit ook met docenten van scholen? Natuurlijk niet! Die vallen onder het min van onderwijs en daar mag het geen geld kosten want dat gaat van de rijksbegroting af.

(voor zover een docent op de middelbare school bevoegd is, dit terzijde.)

Jan Jordans|27.10.16|17:15

Praktijkbegeleiding hoezo begeleiding het is gewoon een examen waarvoor je kan zakken of slagen. Als er iemand mij iets wil leren over hoe ik les moet geven dan rijdt hij/zij een les mee, achteraf geeft hij/zij mij tips hoe ik mijn lessen kan verbeteren. Als ik inzie dat door gebruik van de tips het aantal benodigde rijlessen voor de kandidaat kan verminderen zou ik wel gek zijn om die niet gebruiken. Er is niet een manier van opleiden maar vele.

Jan Jordans|27.10.16|17:15

Ga me niet vertellen hoe ik moet opleiden maar hoe het beter zou kunnen. Kijk naar resultaten en klant tevredenheid.

Jan Jordans|27.10.16|17:19

Ibki is een examen instituut geen opleidings centrum, hoezo praktijkbeleiding bij Ibki?

Bert de Weerd|27.10.16|21:00

Bijzonder dat alleen de BOVAG en het IBKI achter het 5 jaarlijks examen blijven staan. Of toch niet?

Anjo Joostens|27.10.16|21:45

Dit is raar. Ik vertel het juiste draagvlak en ik sta achter de meningen van de instructeurs. Maar mijn berichten worden, ondanks ze voldoen aan de huisregels, verwijderd.

Anjo Joostens|27.10.16|22:51

Weer geplaatst, maar wel onder het verkeerde artikel

Anjo Joostens|27.10.16|23:00

Het IBKI fluit rijinstructeurs vanuit hun vakervaring terug naar de basic. Naast dit gegeven wordt er dwang en een sanctie op gezet. De praktijk is anders dan het IBKI bepaald, waardoor je, inclusief de sanctie, zenuwen tijdens de praktijkbegeleiding krijgt. Dat is vrij eenvoudig te verklaren. Mooi weer spelen en bevoegdheden afnemen, past niet in de lijn met de gedachten van instructeurs en de behoefte van leerlingen om goed te ontwikkelen naar veilig verkeer.

Mike Reinders|28.10.16|07:41

Ik ben vandaag de laatste dag in Italië.
Wat ik toch deze week meegemaakt heb. Op en naast de weg. Rome, Napels, amalfi kust en Bari. Overal rijden ze als gestoorden. Echt het uiterste van Nederland. Waarom moeten wij altijd het beste jongetje van de klas zijn??
Wij worden toch iedere keer bij het cbr getoetst via onze leerlingen. Kijk naar de rijscholen met een extreem laag slagingspercentage, en verplicht deze rijscholen bijscholing. Daar help je de verkeersveiligheid het meest mee.

Berrie Sleijster|28.10.16|10:59

Tja en dan is er ook nog de instructeur zonder werk die geen financiële middelen heeft ivm uitkering om de benodigde papieren te kunnen verlengen. Dus zoals in mijn geval raak ik voor de 2e keer mijn instructiepapieren kwijt. In eerste instantie bij Defensie papieren behaald. Deze opnieuw moeten behalen want verlopen. Ik heb geen ladekast vol met geld om al die trainingen en examens (plus autohuur etc) te kunnen dragen. Pasje gaat prullenbak in. Wel een manier om van je collega’s af te komen zo.

Amptenaar|28.10.16|11:49

Het eerste wat mij te binnenschiet is De slager keurt zijn eigen vlees maar dan het rauwe vlees. Wacht niet af tot het gebakken is, want dan zou het wel veel lekkerder kunnen zijn en beter. Ik bedoel: je volgt een opleiding, is een basis om aan het werk te kunnen, maar dan moet je op een herhaling en daar wringt de schoen, je krijgt praktijkervaring,werkwijzes, maar het IBKI is stil blijven staan bij de opleiding en snap nog niet dat werkvloer verder gaat en niet stil staat. IBKI wordt wakker!!!

Amptenaar|28.10.16|11:54

Wil het IBKI bestaansrecht houden, {afgezien wat je daarvan vind} dan zal deze organisatie zich 180 graden om moeten turnen. Mensen vanuit de rijschoolwereld moeten aantrekken en wat ze nu aan theoretisch personeel binnen hebben de rijschoolwereld in moeten sturen om de oogjes te laten openen. Het is hetzelfde als het rijbewijs: De basis krijg je aangeboden en als het pasje hebt, ga je rijervaring opdoen, je een rijstijl aanmeten en krijgt een klein deel rij inzicht. (samenwerken op de weg}.

Pieter Coenen|28.10.16|12:06

Als je niet werkt als instructeur, maak je geen gebruik van je bevoegdheden om rijles te geven.
Dan heb je deze pas ook niet nodig, of ben je een hobbyist die zo af en toe een graantje meepikt uit de toch al magere rijscholenschuur.

P. Coenen

Bram Lindhout|29.10.16|20:11

Volgens mij doet de Minister er goed aan om het IBKI weer gewoon INNOVAM te laten heten en hen er te laten zijn voor de keurmeesters en automonteurs. Laat het CBR de instructeurs toetsen, want het WAS en IS hun “Core Business”. Kijk maar bij de RIS – instructeurs die worden 5 jaarlijks bij het CBR getoetst. ZONDER PROBLEMEN.

Over een enkele branche-organisatie die bij het IBKI op schoot zit, nog het volgende:
Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt en het begint met de letter …….

Carlos Fernandez|23.11.16|12:19

Wat een grootte bende deze ibki en theorie examens nog erger die heel ver van de dagelijks praktijk af staat.
Laat maar twee drie keer herhalen,dit gaat allen maar over gel en nieks anders niemand is So stom om dit te geloven.

Gerrit Grevengoed|18.03.17|23:02

Maak het nog even wat ingewikkelder door te verplichten een echte leerling mee te nemen,
wie houd zo’n leerling tegen zich op de dag van praktijkbegeleiding afwezig te melden
vanwege het mooie weer of vage rugklachten ?
Je zult maar geen leerling kunnen vinden die bereid is zijn haar vrije tijd op te offeren voor jouw ellende
of dat deze leerling nog maar net 2 rijlessen heeft gehad en zich uitdrukt in een mix van Engels/ Nederlands en Swahili
doe mij dan maar een toneelstukje met ome Dirk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.