Guido Sluijsmans van SD-Insights, tijdens de SDC Summit in Houten

‘Bestrijd gevaar van afleiding onder bestuurders’

“Hoe meer rijtaken worden geautomatiseerd, hoe meer ruimte er is voor afleiding”, is de stelling van Guido Sluijsmans, mede-oprichter van SD-Insights. Het bedrijf heeft een service ontwikkeld om de rijprestatie van bestuurders te verbeteren. Ook rijschoolhouders kunnen deze methode gebruiken bij hun rijlessen, legde Sluijsmans uit tijdens de SDC Summit in Houten.

De cijfers liegen er niet om: bij bijna 80 procent van de ongevallen en 65 procent van de bijna-ongevallen speelt enige vorm van afleiding of onoplettendheid een rol in de drie seconden voorafgaand aan het (bijna-)ongeval. Die verleiding om andere dingen achter het stuur te doen, wordt alleen maar groter wanneer de auto taken van de chauffeur overneemt, vermoedt Guido Sluijsmans. “Dit is een spannende tijd waarin we denken dat de auto de chauffeur is en waarbij we nog steeds in control moeten zijn.”

Digitale rijcoach

SD-Insights levert een ‘digitale rijcoach’, die de chauffeur inzicht geeft in zijn of haar rijgedrag en daar ook feedback over geeft, met als doel de rij-prestaties te verbeteren. In de (vracht)auto wordt een beeldsensor geplaatst die registreert hoe de chauffeur zich in het verkeer beweegt. “De chauffeur krijgt feedback tijdens de rit (auditief), vlak na de rit per WhatsApp en wekelijks in een persoonlijk dashboard. Hij krijgt onder andere inzicht in hoe goed hij afstand houdt, de rijstrook volgt en anticipeert.”

Sluijsmans verwijst naar het onderzoek van Mark Gorter (2015, TU Delft): 29 procent van de bestuurders geeft toe dat de aandacht op de weg vermindert na het inschakelen van de adaptive cruise control. 13 procent geeft aan iets anders te doen wanneer deze functie is ingeschakeld. Het percentage kan in werkelijkheid zelfs nog veel hoger liggen, denkt Gorter.

Zelf hield SD-Insights ook een onderzoek onder 60 chauffeurs. Daaruit bleek dat zij vaker snelheidsregels overschrijden naarmate de tijdsdruk toeneemt. Daarnaast schrijven autobestuurders hun fouten gemiddeld meer toe aan de omgeving dan aan zichzelf. “Iedereen vindt zichzelf de beste chauffeur”, zegt Sluijsmans.

Rijlessen

Het systeem van SD-insights kan voor veel verschillende doelgroepen interessant zijn. De data die SD Insights verzamelt, is bijvoorbeeld interessant voor de ontwikkeling van slimme voertuigen. “We winnen veel data in over verkeerskritische situaties onder allerlei omstandigheden. We willen graag met de kennis en onderzoeksafdelingen uit de automotive en mobiliteitssector samenwerken en deze data slim benutten.”

Sluijsmans noemt nog meer manieren waarop het product kan worden gebruikt. De tool kan bijvoorbeeld een standaard onderdeel worden in rijlessen om de progressie van leerlingen te meten. Ook voor ouderen kan de service ondersteuning bieden, zegt Sluijsmans: “Ouderen willen zo lang mogelijk mobiel blijven om niet in een sociaal isolement te komen. Ze krijgen nu eens in de vijf jaar een medische test en ’that’s it’. Kinderen maken zich vaak zorgen over de rijvaardigheid van hun ouders. Ook zij kunnen hiermee met een gerust hart hun ouders veilig op de weg houden.”

Input voor bedrijven

SD-Insights richt zich op dit moment vooral op bedrijven. Anders dan de traditionele tachograaf die ingezet wordt bij beroepschauffeurs, is dit systeem voor iedereen te gebruiken, zoals een servicemonteur van een installatiebedrijf. “Veiligheid is onderdeel van duurzame inzetbaarheid van mensen. Veilig rijden zorgt ervoor dat je beste mensen inzetbaar blijven, het reduceert ongevallen en schades en het verlaagt mobiliteitskosten.”

Daarnaast kan de informatie over het rijgedrag een belangrijke input zijn voor een organisatie, vertelt Sluijsmans. “Een ondernemer kan zich afvragen: waarom neemt de rijprestatie van mijn monteurs de afgelopen twee weken af? Wat is er aan de hand? Het antwoord van de medewerker kan zijn: door prestatiedruk op het werk en een nachtelijke klus.” Over zijn privacy hoeft de medewerker zich geen zorgen te maken: “De chauffeur krijgt alle informatie, de werkgever alleen de grote lijnen.”

Sluijsmans merkt dat chauffeurs open staan voor het thema veilig rijgedrag. “Uit de pilots blijkt dat ze bewuster gaan rijden en hun rijprestatie verbeteren. We kunnen slechte gewoontes heel goed aanpassen.”

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Bestrijd gevaar van afleiding onder bestuurders’ | RijschoolPro
Guido Sluijsmans van SD-Insights, tijdens de SDC Summit in Houten

‘Bestrijd gevaar van afleiding onder bestuurders’

“Hoe meer rijtaken worden geautomatiseerd, hoe meer ruimte er is voor afleiding”, is de stelling van Guido Sluijsmans, mede-oprichter van SD-Insights. Het bedrijf heeft een service ontwikkeld om de rijprestatie van bestuurders te verbeteren. Ook rijschoolhouders kunnen deze methode gebruiken bij hun rijlessen, legde Sluijsmans uit tijdens de SDC Summit in Houten.

De cijfers liegen er niet om: bij bijna 80 procent van de ongevallen en 65 procent van de bijna-ongevallen speelt enige vorm van afleiding of onoplettendheid een rol in de drie seconden voorafgaand aan het (bijna-)ongeval. Die verleiding om andere dingen achter het stuur te doen, wordt alleen maar groter wanneer de auto taken van de chauffeur overneemt, vermoedt Guido Sluijsmans. “Dit is een spannende tijd waarin we denken dat de auto de chauffeur is en waarbij we nog steeds in control moeten zijn.”

Digitale rijcoach

SD-Insights levert een ‘digitale rijcoach’, die de chauffeur inzicht geeft in zijn of haar rijgedrag en daar ook feedback over geeft, met als doel de rij-prestaties te verbeteren. In de (vracht)auto wordt een beeldsensor geplaatst die registreert hoe de chauffeur zich in het verkeer beweegt. “De chauffeur krijgt feedback tijdens de rit (auditief), vlak na de rit per WhatsApp en wekelijks in een persoonlijk dashboard. Hij krijgt onder andere inzicht in hoe goed hij afstand houdt, de rijstrook volgt en anticipeert.”

Sluijsmans verwijst naar het onderzoek van Mark Gorter (2015, TU Delft): 29 procent van de bestuurders geeft toe dat de aandacht op de weg vermindert na het inschakelen van de adaptive cruise control. 13 procent geeft aan iets anders te doen wanneer deze functie is ingeschakeld. Het percentage kan in werkelijkheid zelfs nog veel hoger liggen, denkt Gorter.

Zelf hield SD-Insights ook een onderzoek onder 60 chauffeurs. Daaruit bleek dat zij vaker snelheidsregels overschrijden naarmate de tijdsdruk toeneemt. Daarnaast schrijven autobestuurders hun fouten gemiddeld meer toe aan de omgeving dan aan zichzelf. “Iedereen vindt zichzelf de beste chauffeur”, zegt Sluijsmans.

Rijlessen

Het systeem van SD-insights kan voor veel verschillende doelgroepen interessant zijn. De data die SD Insights verzamelt, is bijvoorbeeld interessant voor de ontwikkeling van slimme voertuigen. “We winnen veel data in over verkeerskritische situaties onder allerlei omstandigheden. We willen graag met de kennis en onderzoeksafdelingen uit de automotive en mobiliteitssector samenwerken en deze data slim benutten.”

Sluijsmans noemt nog meer manieren waarop het product kan worden gebruikt. De tool kan bijvoorbeeld een standaard onderdeel worden in rijlessen om de progressie van leerlingen te meten. Ook voor ouderen kan de service ondersteuning bieden, zegt Sluijsmans: “Ouderen willen zo lang mogelijk mobiel blijven om niet in een sociaal isolement te komen. Ze krijgen nu eens in de vijf jaar een medische test en ’that’s it’. Kinderen maken zich vaak zorgen over de rijvaardigheid van hun ouders. Ook zij kunnen hiermee met een gerust hart hun ouders veilig op de weg houden.”

Input voor bedrijven

SD-Insights richt zich op dit moment vooral op bedrijven. Anders dan de traditionele tachograaf die ingezet wordt bij beroepschauffeurs, is dit systeem voor iedereen te gebruiken, zoals een servicemonteur van een installatiebedrijf. “Veiligheid is onderdeel van duurzame inzetbaarheid van mensen. Veilig rijden zorgt ervoor dat je beste mensen inzetbaar blijven, het reduceert ongevallen en schades en het verlaagt mobiliteitskosten.”

Daarnaast kan de informatie over het rijgedrag een belangrijke input zijn voor een organisatie, vertelt Sluijsmans. “Een ondernemer kan zich afvragen: waarom neemt de rijprestatie van mijn monteurs de afgelopen twee weken af? Wat is er aan de hand? Het antwoord van de medewerker kan zijn: door prestatiedruk op het werk en een nachtelijke klus.” Over zijn privacy hoeft de medewerker zich geen zorgen te maken: “De chauffeur krijgt alle informatie, de werkgever alleen de grote lijnen.”

Sluijsmans merkt dat chauffeurs open staan voor het thema veilig rijgedrag. “Uit de pilots blijkt dat ze bewuster gaan rijden en hun rijprestatie verbeteren. We kunnen slechte gewoontes heel goed aanpassen.”

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.