FNV: examen voor taxichauffeurs moet blijven
Marktpartijen waaronder Uber willen het examen voor taxichauffeurs versoepelen, zodat er meer mensen kunnen toetreden tot de markt. Een slecht idee, vindt FNV Taxi. Het examen moet volgens de vakbond blijven om de markt te beschermen en de kwaliteit te behouden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu doet momenteel al onderzoek naar het examen. Ondertussen gaat het CBR het theorie-examen voor taxi wijzigen, al staat die wijziging volgens het CBR los van het onderzoek door het ministerie.
Jaarlijks worden er ongeveer tussen de achtduizend en negenduizend praktijk-examens voor taxi afgenomen. De vakbond wil dat het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs blijft bestaan, zodat niet nog meer chauffeurs de markt betreden terwijl de hoeveelheid werk hetzelfde blijft. De taxibranche is door te weinig handhaving en controle een chaos geworden. Deregulering is niet de oplossing, maar zorgt juist voor meer problemen, vindt FNV.
Subsidie UWV
Het is door de jaren heen steeds gemakkelijker geworden om in Nederland als taxichauffeur aan de slag te gaan, zo constateert de vakbeweging. Nu willen marktpartijen, waaronder Uber, het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs versoepelen, zodat er meer mensen kunnen toetreden tot de markt. FNV Taxi vindt dat een buitengewoon slecht idee. Minke Jansma van FNV: “De markt is zwaar overspannen, zowel in de straattaxi als in het doelgroepenvervoer. Dit jaar zijn al meer dan 7.000 examens aangevraagd. Een tekort aan chauffeurs is er dus niet.”
De vakbond wijst er op dat ervaren en vakbekwame chauffeurs door faillissementen van werkgevers door aanbestedingen op prijs hun werk zijn kwijtgeraakt, terwijl het UWV en gemeenten met subsidieregelingen veel chauffeurs hebben opgeleid. Volgens FNV Taxi worden die mensen opgeleid voor een tijdelijk contract, om vervolgens net als die ervaren mensen in de WW of bijstand terecht te komen.
Professionele rol chauffeur
Het examen voor taxichauffeurs moet dan ook blijven om de markt te beschermen en de broodnodige kwaliteit te behouden. Jansma: “Nog geen 60 procent van de examenkandidaten slaagt. Als je de regels versoepelt, daalt de kwaliteit. Elke dag zijn vele taxichauffeurs op pad om zieken, schoolkinderen met een beperking, rolstoelgebruikers en andere klanten te vervoeren van A naar B. Straattaxi is slechts een klein onderdeel van de taximarkt”, benadrukt zij.
“Meer dan 80 procent van de taxichauffeurs in Nederland is werkzaam in het zorgvervoer. In het examen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de professionele rol van de taxichauffeur: hoe om te gaan met passagiers, met kwetsbare groepen die zorg en aandacht nodig hebben, hoe je een rolstoel vastzet, enzovoorts. Daarnaast worden de verkeersregels en het autorijden deels opnieuw getoetst. De kwaliteit van de dienstverlening zou juist verhoogd kunnen worden door meer kwaliteitsaspecten mee te nemen in het vakbekwaamheidsexamen. Niet minder regels, maar een betere handhaving.”
Onderzoek naar examen
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd het taxi-examen te onderzoeken. Uitgangspunt hierbij is dubbelingen met het examen voor het rijbewijs te voorkomen. “Vorig jaar is de taxiwet geëvalueerd. Mede door de opkomst van de taxi-apps wilden we kijken of we de wetgeving kunnen moderniseren om tegemoet te komen aan innovaties”, zegt woordvoerder Karin van Rooijen van het ministerie. “Het onderzoek naar dubbelingen in het examen is een van die maatregelen. Dit hebben we onlangs opgestart. Wanneer dit is afgerond, is lastig te zeggen. De sector zelf wordt hier ook in geconsulteerd.”
Verandering theorie-examen
Het CBR gaat het theorie-examen voor taxi veranderen. Het examen bevat vanaf 1 februari 2017 twee cases. Hiermee moet het examen praktijkgerichter en aansprekender worden. Het examen bestaat straks uit dertig meerkeuzevragen en twee cases met ieder vijf vragen. Voorheen ging het om veertig meerkeuzevragen.
Het niveau van de vragen en de toetsmatrijs wijzigt niet, ook blijven de onderwerpen in het examen ongewijzigd. De kandidaat krijgt onder andere vragen over wet- en regelgeving, gewenste houding en gedrag en communicatie met klant en hulpdiensten. “De evaluatie die het ministerie doet staat los van deze aanpassingen in het theorie-examen”, zegt Nathalie Dingeldein, woordvoerder bij het CBR, “Wij doen dit in overleg met het College van Deskundigen Taxi en de klankbordgroep Taxi.”