hulp na ongeval

Aantal verkeersslachtoffers in Nederland blijft stijgen

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Dat is de conclusie van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), die de verkeersveiligheid en de ongevallen jaarlijks analyseert. Het aantal verkeersgewonden steeg de afgelopen tien jaar met gemiddeld 3 procent per jaar. Het aantal verkeersdoden liet de afgelopen jaren een dalende trend zien, maar tegen de verwachtingen in steeg het aantal weer in 2015.

In 2015 vielen 621 verkeersdoden en 21.300 ernstig verkeersgewonden in Nederland, zo blijkt uit het rapport. De stijging van het aantal verkeersgewonden en het aantal verkeersdoden druist in tegen de doelstelling die de overheid heeft voor 2020: maximaal 500 doden en 10.600 ernstig verkeersgewonden. Om die doelstelling te bereiken moet het aantal doden jaarlijks met gemiddeld 4,3 procent dalen en het aantal verkeersgewonden moet zelfs een daling laten zien van 13,1 procent.

Fietsers en ouderen

Volgens SWOV kunnen nieuwe maatregelen het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Er moet met name aandacht komen voor fietsers en ouderen. Vorig jaar vielen er 290 verkeersdoden onder 60-plussers, dit is 47 procent van het totale aantal verkeersdoden. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdsgroep is de laatste tien jaren ongeveer constant, maar was in 2015 wel hoger dan de jaren ervoor.

Daarnaast waren er 185 verkeersdoden onder fietsers. Het aantal fietsdoden fluctueert van jaar tot jaar, maar is de laatste tien jaren niet afgenomen. Bijna driekwart (73 procent) van de ‘fietsdoden’ en bijna de helft (46 procent) van de gewonden onder fietsers is zestig jaar of ouder. Ook is er een toename van het aantal slachtoffers onder bestuurders van scootmobielen en invalidevoertuigen. In 2015 vielen 41 doden in deze groep. In 2013 waren dat er nog 37, terwijl in dat jaar ook nog de slachtoffers onder brommobielen werden meegerekend.

‘Stijging doorbreken’

De cijfers laten zien dat het aanpakken van de problemen ‘dringend nodig is’, schrijft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. “De stijging in aantallen verkeersdoden en gewonden moet worden doorbroken.” Ze noemt daarbij ook de veertig doden op wegen waar maar 30 kilometer per uur gereden mag worden. “Ik vind die toename onacceptabel.”

De minister wijst op diverse maatregelen om verkeersveiligheid te verbeteren. Zo worden knelpunten in kaart gebracht bij drukke fietspaden en is er een project dat ouderen bewust maakt over wat ze kunnen doen om veilig te fietsen. Maandag kondigde de minister bovendien aan dat ze een verbod wil op het gebruik van de smartphone op de fiets. Daarnaast wordt er gewerkt aan een Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, dat in 2018 klaar moet zijn. De minister kiest voor een risicogestuurde aanpak, die zich vooral richt op het voorkomen van ongevallen.

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

3 reacties op “Aantal verkeersslachtoffers in Nederland blijft stijgen”

Amptenaar|15.12.16|22:53

Ahum proest, was dat niet in 2010 al bekend.

Amptenaar|23.12.16|03:41

Een strategisch plan verkeersveiligheid 2030 dat in 2018 klaar moet zijn. De minister kiest voor risico gestuurde aanpak. Ja Ja is dat niet in een mooi verpakte zin zeggen, dat je het ook niet weet? Het is heel simpel. Begin eens met de 3 W. Wie Wat Waar en Waarom en bouw dan verder. De bovengenoemde aanpak lost niets op. Het is simpel. De wegen zijn te smal. moeten breder. Geef de automobilist de ruimte, want daar gaat het fout.

Amptenaar|23.12.16|03:43

Rijopleiding is niet goed. Nederland vergrijst en de bestuurders ook. De komende jaren zal er geen afname zijn maar een stijging of een gelijkblijvend aantal verkeersslachtoffers. En plannen maken kan, maar zal weinig of geen effect scoren. Zorg voor duidelijkheid en rust op de weg. Ga niet lopen veranderen cq bijsturen aan het eind, maar begin eens bij het begin. Geen branden blussen maar branden voorkomen is mijn advies.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal verkeersslachtoffers in Nederland blijft stijgen | RijschoolPro
hulp na ongeval

Aantal verkeersslachtoffers in Nederland blijft stijgen

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Dat is de conclusie van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), die de verkeersveiligheid en de ongevallen jaarlijks analyseert. Het aantal verkeersgewonden steeg de afgelopen tien jaar met gemiddeld 3 procent per jaar. Het aantal verkeersdoden liet de afgelopen jaren een dalende trend zien, maar tegen de verwachtingen in steeg het aantal weer in 2015.

In 2015 vielen 621 verkeersdoden en 21.300 ernstig verkeersgewonden in Nederland, zo blijkt uit het rapport. De stijging van het aantal verkeersgewonden en het aantal verkeersdoden druist in tegen de doelstelling die de overheid heeft voor 2020: maximaal 500 doden en 10.600 ernstig verkeersgewonden. Om die doelstelling te bereiken moet het aantal doden jaarlijks met gemiddeld 4,3 procent dalen en het aantal verkeersgewonden moet zelfs een daling laten zien van 13,1 procent.

Fietsers en ouderen

Volgens SWOV kunnen nieuwe maatregelen het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Er moet met name aandacht komen voor fietsers en ouderen. Vorig jaar vielen er 290 verkeersdoden onder 60-plussers, dit is 47 procent van het totale aantal verkeersdoden. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdsgroep is de laatste tien jaren ongeveer constant, maar was in 2015 wel hoger dan de jaren ervoor.

Daarnaast waren er 185 verkeersdoden onder fietsers. Het aantal fietsdoden fluctueert van jaar tot jaar, maar is de laatste tien jaren niet afgenomen. Bijna driekwart (73 procent) van de ‘fietsdoden’ en bijna de helft (46 procent) van de gewonden onder fietsers is zestig jaar of ouder. Ook is er een toename van het aantal slachtoffers onder bestuurders van scootmobielen en invalidevoertuigen. In 2015 vielen 41 doden in deze groep. In 2013 waren dat er nog 37, terwijl in dat jaar ook nog de slachtoffers onder brommobielen werden meegerekend.

‘Stijging doorbreken’

De cijfers laten zien dat het aanpakken van de problemen ‘dringend nodig is’, schrijft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. “De stijging in aantallen verkeersdoden en gewonden moet worden doorbroken.” Ze noemt daarbij ook de veertig doden op wegen waar maar 30 kilometer per uur gereden mag worden. “Ik vind die toename onacceptabel.”

De minister wijst op diverse maatregelen om verkeersveiligheid te verbeteren. Zo worden knelpunten in kaart gebracht bij drukke fietspaden en is er een project dat ouderen bewust maakt over wat ze kunnen doen om veilig te fietsen. Maandag kondigde de minister bovendien aan dat ze een verbod wil op het gebruik van de smartphone op de fiets. Daarnaast wordt er gewerkt aan een Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, dat in 2018 klaar moet zijn. De minister kiest voor een risicogestuurde aanpak, die zich vooral richt op het voorkomen van ongevallen.

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

3 reacties op “Aantal verkeersslachtoffers in Nederland blijft stijgen”

Amptenaar|15.12.16|22:53

Ahum proest, was dat niet in 2010 al bekend.

Amptenaar|23.12.16|03:41

Een strategisch plan verkeersveiligheid 2030 dat in 2018 klaar moet zijn. De minister kiest voor risico gestuurde aanpak. Ja Ja is dat niet in een mooi verpakte zin zeggen, dat je het ook niet weet? Het is heel simpel. Begin eens met de 3 W. Wie Wat Waar en Waarom en bouw dan verder. De bovengenoemde aanpak lost niets op. Het is simpel. De wegen zijn te smal. moeten breder. Geef de automobilist de ruimte, want daar gaat het fout.

Amptenaar|23.12.16|03:43

Rijopleiding is niet goed. Nederland vergrijst en de bestuurders ook. De komende jaren zal er geen afname zijn maar een stijging of een gelijkblijvend aantal verkeersslachtoffers. En plannen maken kan, maar zal weinig of geen effect scoren. Zorg voor duidelijkheid en rust op de weg. Ga niet lopen veranderen cq bijsturen aan het eind, maar begin eens bij het begin. Geen branden blussen maar branden voorkomen is mijn advies.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.