Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijschoolbranche moet met één mond spreken’

De rijschoolbranche moet met één mond spreken. Alleen op die manier zal politiek Den Haag serieus luisteren naar de standpunten van de sector. De brancheverenigingen, IBKI, CBR en het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken op dit moment een aantal concrete plannen hiervoor uit. Dat schrijft voorzitter Frank Hoornenborg van BOVAG Rijscholen in zijn column voor VerkeersPro.

Vaak wordt onze branche gekenmerkt door verdeeldheid en zien we felle reacties op bepaalde besluiten die overheden of andere officiële instanties nemen. De opzet van de WRM en de voorgenomen wijzigingen daarin zijn daarvoor meer dan eens de aanleiding. Tegelijkertijd heeft vrijwel iedereen die in onze sector zijn vak serieus neemt, de afgelopen jaren de buik vol gehad van dubieuze figuren die ons beroep – al dan niet bewust – te schande maken. Over hoe deze uitwassen aan te pakken liepen de meningen vaak heel ver uiteen.

Oplossingen

Ik ben dan ook erg blij dat we sinds afgelopen jaar als BOVAG, FAM en VRB in gezamenlijkheid op zoek zijn gegaan naar oplossingen, voorstellen en suggesties. Want één ding is zeker: als de rijscholenbranche niet zelf met ideeën komt, worden die vóór ons gemaakt in Den Haag. En we weten allemaal dat het de dames en heren politici soms aan kennis van de praktijk ontbreekt.

Sterker nog: ze vragen regelmatig om concrete inbreng vanuit het werkveld, maar dan willen ze wel één geluid horen en geen kakafonie van uiteenlopende standpunten en vanuit tig verschillende hoeken. Samen staan we sterk en het heeft heus heel wat voeten in de aarde gehad om drie branchepartijen op dezelfde lijn te krijgen, maar intussen hebben we mooie stappen gezet.

Met één mond spreken

Mede doordat er meer en meer met één mond wordt gesproken, wordt er in de Tweede Kamer en op ministeries nu serieus geluisterd naar de mening van de branche. Dat was toch vele jaren lang niet het geval. De problemen in de sector werden ook vaak niet onderkend in Den Haag.

Maar nu ligt er dus een mooi document, waar de politiek eigenlijk zelf om gevraagd heeft en waar BOVAG, FAM en VRB samen hun handtekening onder hebben gezet. Kern daarvan is dat we met alle belanghebbenden – dus ook het CBR, het ministerie en IBKI – als belangrijkste doel hebben dat de professionaliteit in de rijscholenbranche duurzaam naar een hoger plan wordt getild.

Wetswijzigingen

Primair moet daarvoor het toelatings- en opleidingsniveau omhoog, zodat de kans op uitval gedurende iemands “carrière” ook weer kleiner wordt. We gaan er nog een hele kluif aan hebben om bepaalde voorstellen er doorheen te krijgen, maar we hopen dat binnen een jaar of drie de benodigde wetswijzigingen zijn doorgevoerd. Dat klinkt als een eeuwigheid, maar zo lopen de hazen nu eenmaal in dit soort politieke trajecten.

Het belangrijkste voor nu is wat mij betreft in elk geval dat we richting het Binnenhof met één mond praten en dat daar met beide oren naar wordt geluisterd.

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

7 reacties op “‘Rijschoolbranche moet met één mond spreken’”

gerrit|13.06.17|15:05

Ik zou de voorkeur hebben aan alle 16.000 monden inspraak te geven via een enquête
en niet alleen te luisteren naar de 600 monden die namens de lobby
met Den Haag denken te mogen spreken want daar is in 8 jaar ook niet veel mee bereikt.

Peter Hanemaaijer|15.06.17|14:46

Helemaal mee eens Frank Hoornenborg. Des te vreemder is het dan dat brancheverenigingen waaronder Bovag weigeren het gesprek aan te gaan met mensen zoals LBKR die zich daadwerkelijk inzetten voor verbetering van de branche.

Kenny Willemsen|16.06.17|21:54

belangenverenigingen hebben meerdere belangen niet de belangen van de instructeurs. doordat ze nu een “gevestigde” naam hebben is macht een van hun belangen die ze ten alle tijde willen beschermen. vertegenwoordigers van hooguit 1000 instructeurs bij elkaar opgeteld nemen ze het stoer op tegen 15000 andere. niet in gesprek willen gaan met niemand die niet bij hun elite clubje hoort is arrogantie. 15000 instructeurs weghouden bij de politiek is machtswellust en angst om hun positie te verliezen

Kenny Willemsen|16.06.17|22:01

wie meneer Hornenborg is “de Rijschoolbranche”? U? de belangenverenigingen met 1000 leden?
Er zijn groepen met meer leden als 3 belangenverenigingen samen hebben. er zijn onderzoeken gedaan waar jullie geen weet van hebben of niet willen weten. er liggen uitgewerkt plannen klaar en zijn 1000den vragen van instructeurs en jullie zijn eenzaam op politiek niveau bezig jullie eigen wil door te drukken.voor welk belang zijn jullie zo bang dat jullie op een ivoren torentje blijven zitten?

Amptenaar|20.06.17|15:35

Oke met 1 mond spreken: Dan moet je toe werken naar 1 belangenorganisatie en niet meerdere die allemaal deelbelangen hebben. Dan maak je een goed begin. Dan zou ik op vragen vanuit Den Haag de leden voor een antwoord enqueteren. Denk wel dat je zo draagkracht en levensvatbaarheid krijgt als organisatie. Den Haag zal ook willen luisteren naar 1 belangenorganisatie met (veel) leden. Maak van alle belangenverenigingen 1 vereniging.

Gerard Smits|08.01.22|13:28

Mijn idee is, dat het ministerie van infra en milieu een team zou moeten formeren dat een keer per
jaar naar een locatie in een plaats van iedere provincie te komen waar rijinstructeurs voor in kunnen schrijven om mee te denken en van ideeën te wisselen om eventuele veranderingen te kunnen bespreken en deze daarom niet steeds achteraf te horen krijgen als deze al reeds worden ingevoerd.
Hierdoor krijg je meer draagvlak en begrip.

Gerard Smits|08.01.22|13:38

Het ministerie van infra en milieu zou gebaad zijn bij meer info te halen uit onze beroepsgroep.
Dat is mogelijk wanneer het ministerie een team zou samenstellen dat 1x per jaar in iedere provincie van Nederland een congres te houden waar rijinstructeurs voor kunnen inschrijven om van gedachten te wisselen betreffende hoe het eventueel anders kan en of hoe te verbeteren betreffende kwaliteit van rijopleidingen. Groter draagvlak creëer je hierdoor. Gezien de beroepsgroep groot is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijschoolbranche moet met één mond spreken’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijschoolbranche moet met één mond spreken’

De rijschoolbranche moet met één mond spreken. Alleen op die manier zal politiek Den Haag serieus luisteren naar de standpunten van de sector. De brancheverenigingen, IBKI, CBR en het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken op dit moment een aantal concrete plannen hiervoor uit. Dat schrijft voorzitter Frank Hoornenborg van BOVAG Rijscholen in zijn column voor VerkeersPro.

Vaak wordt onze branche gekenmerkt door verdeeldheid en zien we felle reacties op bepaalde besluiten die overheden of andere officiële instanties nemen. De opzet van de WRM en de voorgenomen wijzigingen daarin zijn daarvoor meer dan eens de aanleiding. Tegelijkertijd heeft vrijwel iedereen die in onze sector zijn vak serieus neemt, de afgelopen jaren de buik vol gehad van dubieuze figuren die ons beroep – al dan niet bewust – te schande maken. Over hoe deze uitwassen aan te pakken liepen de meningen vaak heel ver uiteen.

Oplossingen

Ik ben dan ook erg blij dat we sinds afgelopen jaar als BOVAG, FAM en VRB in gezamenlijkheid op zoek zijn gegaan naar oplossingen, voorstellen en suggesties. Want één ding is zeker: als de rijscholenbranche niet zelf met ideeën komt, worden die vóór ons gemaakt in Den Haag. En we weten allemaal dat het de dames en heren politici soms aan kennis van de praktijk ontbreekt.

Sterker nog: ze vragen regelmatig om concrete inbreng vanuit het werkveld, maar dan willen ze wel één geluid horen en geen kakafonie van uiteenlopende standpunten en vanuit tig verschillende hoeken. Samen staan we sterk en het heeft heus heel wat voeten in de aarde gehad om drie branchepartijen op dezelfde lijn te krijgen, maar intussen hebben we mooie stappen gezet.

Met één mond spreken

Mede doordat er meer en meer met één mond wordt gesproken, wordt er in de Tweede Kamer en op ministeries nu serieus geluisterd naar de mening van de branche. Dat was toch vele jaren lang niet het geval. De problemen in de sector werden ook vaak niet onderkend in Den Haag.

Maar nu ligt er dus een mooi document, waar de politiek eigenlijk zelf om gevraagd heeft en waar BOVAG, FAM en VRB samen hun handtekening onder hebben gezet. Kern daarvan is dat we met alle belanghebbenden – dus ook het CBR, het ministerie en IBKI – als belangrijkste doel hebben dat de professionaliteit in de rijscholenbranche duurzaam naar een hoger plan wordt getild.

Wetswijzigingen

Primair moet daarvoor het toelatings- en opleidingsniveau omhoog, zodat de kans op uitval gedurende iemands “carrière” ook weer kleiner wordt. We gaan er nog een hele kluif aan hebben om bepaalde voorstellen er doorheen te krijgen, maar we hopen dat binnen een jaar of drie de benodigde wetswijzigingen zijn doorgevoerd. Dat klinkt als een eeuwigheid, maar zo lopen de hazen nu eenmaal in dit soort politieke trajecten.

Het belangrijkste voor nu is wat mij betreft in elk geval dat we richting het Binnenhof met één mond praten en dat daar met beide oren naar wordt geluisterd.

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

7 reacties op “‘Rijschoolbranche moet met één mond spreken’”

gerrit|13.06.17|15:05

Ik zou de voorkeur hebben aan alle 16.000 monden inspraak te geven via een enquête
en niet alleen te luisteren naar de 600 monden die namens de lobby
met Den Haag denken te mogen spreken want daar is in 8 jaar ook niet veel mee bereikt.

Peter Hanemaaijer|15.06.17|14:46

Helemaal mee eens Frank Hoornenborg. Des te vreemder is het dan dat brancheverenigingen waaronder Bovag weigeren het gesprek aan te gaan met mensen zoals LBKR die zich daadwerkelijk inzetten voor verbetering van de branche.

Kenny Willemsen|16.06.17|21:54

belangenverenigingen hebben meerdere belangen niet de belangen van de instructeurs. doordat ze nu een “gevestigde” naam hebben is macht een van hun belangen die ze ten alle tijde willen beschermen. vertegenwoordigers van hooguit 1000 instructeurs bij elkaar opgeteld nemen ze het stoer op tegen 15000 andere. niet in gesprek willen gaan met niemand die niet bij hun elite clubje hoort is arrogantie. 15000 instructeurs weghouden bij de politiek is machtswellust en angst om hun positie te verliezen

Kenny Willemsen|16.06.17|22:01

wie meneer Hornenborg is “de Rijschoolbranche”? U? de belangenverenigingen met 1000 leden?
Er zijn groepen met meer leden als 3 belangenverenigingen samen hebben. er zijn onderzoeken gedaan waar jullie geen weet van hebben of niet willen weten. er liggen uitgewerkt plannen klaar en zijn 1000den vragen van instructeurs en jullie zijn eenzaam op politiek niveau bezig jullie eigen wil door te drukken.voor welk belang zijn jullie zo bang dat jullie op een ivoren torentje blijven zitten?

Amptenaar|20.06.17|15:35

Oke met 1 mond spreken: Dan moet je toe werken naar 1 belangenorganisatie en niet meerdere die allemaal deelbelangen hebben. Dan maak je een goed begin. Dan zou ik op vragen vanuit Den Haag de leden voor een antwoord enqueteren. Denk wel dat je zo draagkracht en levensvatbaarheid krijgt als organisatie. Den Haag zal ook willen luisteren naar 1 belangenorganisatie met (veel) leden. Maak van alle belangenverenigingen 1 vereniging.

Gerard Smits|08.01.22|13:28

Mijn idee is, dat het ministerie van infra en milieu een team zou moeten formeren dat een keer per
jaar naar een locatie in een plaats van iedere provincie te komen waar rijinstructeurs voor in kunnen schrijven om mee te denken en van ideeën te wisselen om eventuele veranderingen te kunnen bespreken en deze daarom niet steeds achteraf te horen krijgen als deze al reeds worden ingevoerd.
Hierdoor krijg je meer draagvlak en begrip.

Gerard Smits|08.01.22|13:38

Het ministerie van infra en milieu zou gebaad zijn bij meer info te halen uit onze beroepsgroep.
Dat is mogelijk wanneer het ministerie een team zou samenstellen dat 1x per jaar in iedere provincie van Nederland een congres te houden waar rijinstructeurs voor kunnen inschrijven om van gedachten te wisselen betreffende hoe het eventueel anders kan en of hoe te verbeteren betreffende kwaliteit van rijopleidingen. Groter draagvlak creëer je hierdoor. Gezien de beroepsgroep groot is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.