Onderhandelingen vakbonden en CBR ‘geen stap verder’
Het bestuur van het CBR en de vakbonden zijn er nog steeds niet in geslaagd een akkoord te sluiten voor een nieuwe cao voor de medewerkers van het CBR. De huidige cao is sinds 1 januari van dit jaar afgelopen. “We zijn nog met elkaar in gesprek, maar het gaat erg moeizaam. We zijn niet opgeschoten”, aldus Gerard van der Lit van vakbond De Unie.
Van der Lit is een stuk minder positief dan in maart, toen hij nog wél hoop had dat het goed zou komen. “We gaan nu nog niet staken. In september hebben we een vervolgoverleg. Ik weet niet hoe het gaat verlopen als ook daar niks uit gaat komen.”
Het CBR is overigens positiever over de onderhandelingen, zo laat de directie desgevraagd weten. “Half juni hadden we een constructief overleg met de bonden waarin wij beiden uitspraken dat we er samen naar willen streven om tot een nieuwe cao te komen. Op 11 september praten we verder. Later in de herfst staan al twee vervolggesprekken gepland.”
Te veel atv-dagen
Beide partijen hebben een lijst met eisen. De vakbonden willen geen verslechteringen zonder dat daar iets tegenover komt te staan. Zo willen de vakbonden FNV, De Unie het Het Gilde meer salaris voor het personeel. Ze eisen een loonsverhoging van 2,5 procent, maar de directie houdt het op 1 procent.
Daarnaast wil het CBR af van de vele atv-dagen. De organisatie kampt namelijk met de hoge leeftijd van de CBR-medewerkers. In 2018 zal bijna 30 procent van het personeel ouder zijn dan 58. Daarnaast is in het bestaande cao geen rekening gehouden met de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar. Hierdoor hebben relatief meer medewerkers atv-dagen, waardoor de productiviteit van het bedrijf daalt.
Het CBR wil de kostenstijging niet doorberekenen aan haar klanten. “Een verhoging van ons tarief, als gevolg van dat wij niet bereid zijn om ons aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid en onze cao generatieproof te maken, zal door onze stakeholders en uiteindelijk ook de burger niet worden geaccepteerd”, liet financieel directeur René Verstraeten eerder weten in een brief aan de vakbonden.
Met terugwerkende kracht
Een complicerende factor in de onderhandelingen is volgens Van der Lit de overheid die de hele tijd over de schouder van de directie meekijkt. “Voert het CBR de taken uit zoals de overheid dat wil? En gaat het rijbewijs niet te duur worden? Politieke keuzes dus. Dit maakt het alleen maar moeilijker.”
De cao is per 1 januari van dit jaar afgelopen. “De vraag is dan ook terecht wanneer een eventuele loonsverhoging in zal gaan. Wat De Unie betreft gaat deze op 1 januari 2017 in met terugwerkende kracht.”
Lees ook: Moeizame cao-onderhandelingen tussen vakbonden en het CBR