Gelderland haalt snelle e-bike van rijbaan vanwege veiligheid
In Gelderland verdwijnt de speed pedelec op zestien plekken van de rijbaan. Volgens de provincie worden hierdoor gevaarlijke situaties voorkomen. Snelle e-bikes volgen de regels van bromfietsers en begeven zich daarom vaak tussen automobilisten. De provincie verwacht eind september de maatregel te implementeren.
De speed pedelec zou te snel gaan voor het fietspad en moest daarom per 1 januari 2017 naar de rijbaan. Tegenstanders geven aan dat dit te onveilig is voor fietsers. “Hier komen echt ongelukken van”, vertelt voormalig verkeersofficier Koos Spee aan RTL nieuws. Gebruikers van de speed pedelec voelen zich onveilig en ongemakkelijk. De fiets trekt niet snel genoeg op voor een rood verkeerslicht, daarnaast zijn er grote snelheidsverschillen en is er een hoop onbegrip bij medeweggebruikers.
Geïrriteerde automobilisten
Volgens Jules Meijerink wekt zijn speeds pedelec veel irritatie op bij automobilisten: “Mijn fiets lijkt op een mountainbike. Automobilisten toeteren; ze snappen niet dat ik op de rijbaan fiets. Het is levensgevaarlijk. Automobilisten rijden keihard langs mij, maar ik mag niet op het fietspad.”
Alhoewel minister Schultz vasthoudt aan haar aanpak hebben verschillende politici hun zorgen geuit. Volgens Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van Groenlinks lijkt “zelfs de politie verrast te zijn door speed pedelec op rijbaan”. VVD-Kamerlid Barbara Visser stelde tijdens een overleg in de Tweede Kamer dat “als het zo doorgaat niemand meer durft op te stappen”.
Infrastructuur
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu geeft aan dat zij het goed vindt dat Gelderland de knelpunten in beeld brengt. Daarnaast geeft het ministerie aan: ”Gemeenten en provincies hebben momenteel de mogelijkheid de infrastructuur te veranderen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een fiets/bromfietspad maken, de snelheid verlagen of een alternatieve route adviseren”.
Op dit moment neemt het ministerie nog geen maatregelen. Wel heeft het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid de opdracht gegeven onderzoek te doen naar het effect van de snelle e-bike op de rijbaan. Tot die tijd rijdt de speed pedelec op sommige plekken op de rijbaan. Het ministerie werkt in samenwerking met de fietsersbond wel aan een routeplanner voor speed-pedelecs.
Snelle e-bike populair
Op 1 juli 2017 telde Nederland tienduizend speeds pedelecs. Speed pedelecs zijn vooral in trek bij ouderen. Zeker tweederde van de snelle e-bike bezitter is tussen de 45 en 65 jaar. Volgens het CBS komt deze fiets het meeste voor buiten de grote steden.
Er is nog veel onduidelijkheid rondom de speed pedelec. Op dit moment mag deze fiets 45 kilometer per uur op de rijbaan. Daarnaast moet de bestuurder in het bezit zijn van een AM2 rijbewijs en is een speciale helm verplicht.
Lees ook: Eerste speciale helmen voor speed pedelecs overhandigd
De speedpedelec is geweldig! Goed voor milieu en gezondheid. Sommigen raken altijd geïrriteerd. Ligt niet aan Speedpedelec maar aan die figuur, die niet goed ik voorgelicht of zo asociaal is dat hij zich sowieso al ergert aan alles wat voor hem rijdt. De speedpedelec heeft een prima plaats naast de bromfiets. Mijn advies: laat ze met 2 naast elkaar rijden, daardoor zijn ze breder en worden ze minder ingehaald. Op de rijbaan met de auto’s meerijden de maximum snelheid 50kmh. Voorlichting op TV!
Tja, het is hier de LETTER van de wet vs de MOTIVATIE van de wet..:
Ik heb het zelfde probleem met mijn Elektrische scooter met Gele plaat die echt max. maar 45 km gaat.
Ik moet DUS op de Rijbaan!
Daarmee houdt ik me aan de LETTER van de wet.
MAAR ik overtreedt de MOTIVATIE van de wet!
– ik erger andere rijders
– ik zorg niet voor een goede doorstroming
– ik ben zelf niet meer veilig, omdat anderen willen inhalen
– ik zorg voor ongelijke onderlinge snelheid.
Rijdt ik echter op het fietspad en houd me daar aan de max. snelheid van 25 km/uur,
dan overtreedt ik de LETTER van de wet, door gebruik te maken van ’t verkeerde weggedeelte,
MAAR ik houdt me aan de MOTIVATIE van de wet.
N.B.: Ik rijdt ook nog ‘ns elektrisch, DUS het Uitlaatgassen-argument geldt ook niet.
Het lijkt mij dus beter om enkel op Snelheid te handhaven.
En alsjeblieft, handhaaf dan ‘ns een keer op Snelheid, WANT Snorfietsen met blauwe plaat halen mij en zelfs auto’s in, DUS die rijden harder dan 45 km.
MAAR JA, zij rijden waar ze mogen rijden, terwijl zij juist qua snelheid op de Rijbaan thuis horen.
Zo’n Snorfiets houdt zich dus aan de LETTER van de wet (qua plaats op de weg), maar overtreedt alle MOTIVATIES van de wet!
(inclusief die Uitlaatgassen-issue)
ik was van plan een speed pedelec te kopen . Ik dacht dat je buiten de bebouwde kom, gewoon op de fietspaden mocht komen. In de stad is het voor deze fiets verplicht op de weg te fietsen. Voor mij is het een teleurstelling dat je niet op de buiten fietspaden mag fietsen. m.vr.gr Wim Homan