uber, taxi

Praktijkexamen taxi op tijd inkopen bij CBR steeds vaker onmogelijk

De lange reserveringstermijnen bij het CBR hebben ook gevolgen voor de taxibranche. Chauffeurs die voor het contractvervoer worden opgeleid aan de hand van een leer-werktraject moeten binnen vier maanden slagen voor zowel het theorie- als het praktijkexamen. Maar nu lukt het soms al niet om binnen die termijn een praktijkexamen in te kopen. Er wordt nu gekeken naar het tijdelijk oprekken van de termijn van vier maanden. Bovendien werkt het CBR aan een grotere inzet van examinatoren.

Die problemen zijn overigens niet uit de lucht komen vallen. Afgelopen juli stuurde brancheorganisatie KNV Taxi al een brandbrief naar het CBR. Steeds meer leden zien dat het in toenemende mate lastig wordt om hun mensen in opleiding op tijd praktijkexamen te laten doen. En in enkele regio’s zou het momenteel al helemaal niet mogelijk zijn iets in te kopen, simpelweg omdat alles wat beschikbaar is al volgeboekt staat. En zo lukt het dus steeds vaker niet om mensen in een leer-werktraject tot taxichauffeur binnen vier maanden zowel het theorie-examen als het praktijkexamen te laten doen.

Het CBR erkent dat de problemen bestaan en geeft aan dat er hard wordt gewerkt om ze op te lossen. “Voor taxi-praktijkexamens is de reserveringstermijn nu, in week 34, op de helft van de examenlocaties boven de zeven weken. Het beeld kan per week en per locatie fluctueren. Het streven is een reserveringstermijn van maximaal zeven weken”, aldus een woordvoerder.

Vakbekwaamheidseis

De problemen het hoofd bieden gebeurt door onder meer het werven van nieuwe examinatoren en door overwerk, waarbij de bestaande examinatoren meer examens afnemen. De kwestie speelt in diverse branches. “De alsmaar aantrekkende economie stuwt de vraag naar examens onverminderd op. Dat geldt niet alleen voor auto, motor en bromfiets, maar ook voor voertuigen van beroepschauffeurs”, schreef het CBR onlangs al in een verklaring. Maar: “Naast de aantrekkende economie spelen ook andere factoren een rol. Zo steeg de vraag naar examens voor taxichauffeur sterk door het vervallen van de vakbekwaamheidseisen voor taxi-ondernemers.”

Lange wachttijden

“Het CBR werkt al langer aan de oplossing van dit probleem”, weet KNV-secretaris Hubert Andela. “Dat gebeurt onder meer door examinatoren om te scholen naar taxi-examinatoren. Maar het effect van deze en andere maatregelen is nog steeds onvoldoende en daarom hebben wij onlangs een brandbrief gestuurd. In de regio’s waar veel vraag is, probeert het CBR meer mensen in te delen en het nog beter te doen. Dat gebeurt in reactie op onze brief.”

Desondanks is de situatie in sommige regio’s wel erg nijpend geworden. “Uiteraard worden er wel taxi-examens afgenomen. Maar steeds vaker blijkt dat alle plaatsen al zijn volgeboekt, waardoor het niet mogelijk is een examen te boeken. Heel veel leden door het hele land hebben al een tijdje met lange wachttijden te maken. Het CBR neemt wel maatregelen, maar die zijn vooralsnog onvoldoende.”

Geen praktijkexamens

Een organisatie die dat merkt is Taxiwerq uit Hoogeveen. Dit bedrijf koopt zelf landelijk examens in voor kandidaten en loopt dus direct tegen de kwestie aan, legt Maurice Klopstra uit. “Het probleem doet zich landelijk voor. Heel nijpend is het in elk geval in de regio Hoogeveen-Emmen-Assen, maar ook in bijvoorbeeld Haarlem en Utrecht. In die gebieden zijn op dit moment eigenlijk geen praktijkexamens meer beschikbaar.”

Uiteraard heeft het bedrijf hierover contact met het CBR. “Er wordt binnen het CBR gesproken over de inzet van examinatoren voor het B-rijbewijs als taxi-examinator. Zo zou dan het aantal examens misschien kunnen worden uitgebreid. Om te zien of dat zo is, moeten wij het systeem waar we als rijschoolhouder examens inkopen in de gaten houden”, aldus Klopstra.

Systemen aanpassen

“Het verlengen van die LWT-termijn van vier tot zes of zelfs acht maanden zou al helpen”, denkt Klopstra. “Maar misschien is het ook een mogelijkheid om chauffeurs met een Verklaring Omtrent Gedrag of keuring voorlopig alvast taxi te laten rijden voor een periode langer dan vier maanden.”

Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt intussen gewerkt aan één van de oplossingen die Taxiwerq aandraagt, weet Hubert Andela. “Momenteel wordt bekeken of het mogelijk is om, al dan niet tijdelijk, de termijn waarbinnen zowel het praktijk- als theorie-examen moet worden afgelegd langer te maken dan de huidige vier maanden. Ik heb deze week nog bevestigd gekregen dat men hier op het ministerie mee bezig is.”

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Praktijkexamen taxi op tijd inkopen bij CBR steeds vaker onmogelijk | RijschoolPro
uber, taxi

Praktijkexamen taxi op tijd inkopen bij CBR steeds vaker onmogelijk

De lange reserveringstermijnen bij het CBR hebben ook gevolgen voor de taxibranche. Chauffeurs die voor het contractvervoer worden opgeleid aan de hand van een leer-werktraject moeten binnen vier maanden slagen voor zowel het theorie- als het praktijkexamen. Maar nu lukt het soms al niet om binnen die termijn een praktijkexamen in te kopen. Er wordt nu gekeken naar het tijdelijk oprekken van de termijn van vier maanden. Bovendien werkt het CBR aan een grotere inzet van examinatoren.

Die problemen zijn overigens niet uit de lucht komen vallen. Afgelopen juli stuurde brancheorganisatie KNV Taxi al een brandbrief naar het CBR. Steeds meer leden zien dat het in toenemende mate lastig wordt om hun mensen in opleiding op tijd praktijkexamen te laten doen. En in enkele regio’s zou het momenteel al helemaal niet mogelijk zijn iets in te kopen, simpelweg omdat alles wat beschikbaar is al volgeboekt staat. En zo lukt het dus steeds vaker niet om mensen in een leer-werktraject tot taxichauffeur binnen vier maanden zowel het theorie-examen als het praktijkexamen te laten doen.

Het CBR erkent dat de problemen bestaan en geeft aan dat er hard wordt gewerkt om ze op te lossen. “Voor taxi-praktijkexamens is de reserveringstermijn nu, in week 34, op de helft van de examenlocaties boven de zeven weken. Het beeld kan per week en per locatie fluctueren. Het streven is een reserveringstermijn van maximaal zeven weken”, aldus een woordvoerder.

Vakbekwaamheidseis

De problemen het hoofd bieden gebeurt door onder meer het werven van nieuwe examinatoren en door overwerk, waarbij de bestaande examinatoren meer examens afnemen. De kwestie speelt in diverse branches. “De alsmaar aantrekkende economie stuwt de vraag naar examens onverminderd op. Dat geldt niet alleen voor auto, motor en bromfiets, maar ook voor voertuigen van beroepschauffeurs”, schreef het CBR onlangs al in een verklaring. Maar: “Naast de aantrekkende economie spelen ook andere factoren een rol. Zo steeg de vraag naar examens voor taxichauffeur sterk door het vervallen van de vakbekwaamheidseisen voor taxi-ondernemers.”

Lange wachttijden

“Het CBR werkt al langer aan de oplossing van dit probleem”, weet KNV-secretaris Hubert Andela. “Dat gebeurt onder meer door examinatoren om te scholen naar taxi-examinatoren. Maar het effect van deze en andere maatregelen is nog steeds onvoldoende en daarom hebben wij onlangs een brandbrief gestuurd. In de regio’s waar veel vraag is, probeert het CBR meer mensen in te delen en het nog beter te doen. Dat gebeurt in reactie op onze brief.”

Desondanks is de situatie in sommige regio’s wel erg nijpend geworden. “Uiteraard worden er wel taxi-examens afgenomen. Maar steeds vaker blijkt dat alle plaatsen al zijn volgeboekt, waardoor het niet mogelijk is een examen te boeken. Heel veel leden door het hele land hebben al een tijdje met lange wachttijden te maken. Het CBR neemt wel maatregelen, maar die zijn vooralsnog onvoldoende.”

Geen praktijkexamens

Een organisatie die dat merkt is Taxiwerq uit Hoogeveen. Dit bedrijf koopt zelf landelijk examens in voor kandidaten en loopt dus direct tegen de kwestie aan, legt Maurice Klopstra uit. “Het probleem doet zich landelijk voor. Heel nijpend is het in elk geval in de regio Hoogeveen-Emmen-Assen, maar ook in bijvoorbeeld Haarlem en Utrecht. In die gebieden zijn op dit moment eigenlijk geen praktijkexamens meer beschikbaar.”

Uiteraard heeft het bedrijf hierover contact met het CBR. “Er wordt binnen het CBR gesproken over de inzet van examinatoren voor het B-rijbewijs als taxi-examinator. Zo zou dan het aantal examens misschien kunnen worden uitgebreid. Om te zien of dat zo is, moeten wij het systeem waar we als rijschoolhouder examens inkopen in de gaten houden”, aldus Klopstra.

Systemen aanpassen

“Het verlengen van die LWT-termijn van vier tot zes of zelfs acht maanden zou al helpen”, denkt Klopstra. “Maar misschien is het ook een mogelijkheid om chauffeurs met een Verklaring Omtrent Gedrag of keuring voorlopig alvast taxi te laten rijden voor een periode langer dan vier maanden.”

Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt intussen gewerkt aan één van de oplossingen die Taxiwerq aandraagt, weet Hubert Andela. “Momenteel wordt bekeken of het mogelijk is om, al dan niet tijdelijk, de termijn waarbinnen zowel het praktijk- als theorie-examen moet worden afgelegd langer te maken dan de huidige vier maanden. Ik heb deze week nog bevestigd gekregen dat men hier op het ministerie mee bezig is.”

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.