CBR geeft tips aan leerlingen en ouders bij keuze rijschool
Het CBR begint eind september in samenwerking met de brancheverenigingen Bovag, FAM en VRB een social media-campagne met praktische tips voor leerlingen. Daarin vertellen ze onder meer waar een goede rijschool aan voldoet, hoeveel het halen van het rijbewijs kost en hoeveel rijlessen leerlingen gemiddeld nodig hebben voor het rijbewijs.
Wie het komend halfjaar op Google, Facebook of Instagram woorden intikt als rijles, rijexamen en rijbewijs, krijgt praktische tips aangeboden op een speciale ‘miniwebsite’, meldt het CBR. Brancheverenigingen en het CBR hebben de tips voor het halen van het rijbewijs geformuleerd.
Belangrijkste tips
De tips zijn getoetst door het klantpanel van het CBR. De belangrijkste onderwerpen volgens het klantpanel zijn ‘wat is een goede rijschool’, ‘hoeveel kost het halen van het rijbewijs’ en ‘hoeveel rijlessen heb ik nodig voor mijn rijbewijs’. Daarnaast zijn nog diverse andere tips geformuleerd die aan bod komen in de campagne. Zoals ‘hoe bereid ik me voor op het theorie-examen’, ‘wanneer ben ik klaar voor mijn rijexamen’, en ‘ik heb een gezondheidsverklaring nodig’.
De informatie die wordt gegeven over de lengte en de kosten van de rijopleiding zijn gebaseerd op een onderzoek dat het CBR in het voorjaar van 2017 heeft gehouden onder kandidaten voor het autopraktijkexamen. Uit de ruim 7.000 reacties is gebleken dat de kandidaat gemiddeld 38 lesuren nodig heeft om te slagen en gemiddeld ruim 2.300 euro voor het behalen van het rijbewijs heeft betaald, inclusief kosten voor examens, gezondheidsverklaring, pasfoto’s en het rijbewijsdocument zelf. Wat het antwoord van het CBR is op de vraag ‘wat is een goede rijschool’, wil het CBR nu nog niet zeggen.
Ook voor ouders
“Uit klantonderzoek weten we dat kandidaten zo vroeg mogelijk en beter meegenomen willen worden in het traject op weg naar het rijbewijs. Zo kunnen ze een keuze maken voor een goede rijschool en weten ze hoe ze zich het beste kunnen voorbereiden op het examen. Met de tips stellen we ze nog beter op hun gemak door de duidelijkheid die ze van tevoren kunnen krijgen.” De hoop is dat naast kandidaten ook ouders deze informatie meekrijgen. “In veel gevallen beslissen en betalen die mee met betrekking tot de rijopleiding van hun kinderen, zeker sinds de komst van 2toDrive.”
De plannen voor een portal met onafhankelijk advies werden in het voorjaar al aangekondigd. Het project is onderdeel van de doelstelling om de rijschoolbranche te professionaliseren.
Lees ook: Plan voor portal met onafhankelijk advies voor rijschoolleerling
Op de Lesauto Testdag gaan de brancheverenigingen, het CBR en IBKI met elkaar in discussie over de toekomst en professionalisering van de rijschoolbranche. Wil je deze sessie bijwonen? Schrijf je dan in voor een van de workshops. Nog niet aangemeld voor het evenement? Schrijf je in voor de Lesauto Testdag.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Mogen wij als rijschool en de ouders dan ook weten waaraan een goede examinator moet voldoen?
Want sommige ”uitslagen”stroken niet met wat er ”gezien en geconstateerd is ”
Maar daar kan de rijschool zelf niets aan veranderen,want dat bepaald de examinator op dat moment.
Hand graag ook even in eigen boezem steken CBR.
HET CBR MOET ZICH DAAR HELEMAAL NIET MEE BEZIGHOUDEN. DAT IS BELANGENCERSTRENGELING!
CBR MOET ONAFHANKELIJK ZIJN MAAR WIL ZICH STEEDS MET OPLEIDING BEMOEIEN, DAT IS NIET HUN TAAK!!!!
Omdat de brancheverenigingen de slagingspercentages zo’n beetje tot meest belangrijk hebben gemaakt zijn er rijscholen (met toestemming van de minister!) met een dubbele inschrijvingen! Dus als ouder kies je voor rijschool A vanwege de hoge slagingspercentages, maar omdat de leerling niet bij de categorie “in 1 keer slagen” hoort rijd hij / zij af via de B rijschool. Worden de consumenten door het CBR en brancheverenigingen hierop gewezen, of beter nog worden deze rijscholen met naam genoemd?
Waarom deze samenwerking tot stand is gekomen is ook zeer merkwaardig te noemen! Want het CBR moest van de minister van I&M in 2010 stoppen met Reflector! Op Verkeerspro staat een artikel uit 2010 met: De minister van Infrastructuur en Milieu vindt het CBR geen commerciële activiteiten moet bedrijven. Het door de publieke organisatie CBR uitgeven van een vakblad met commerciële advertenties in concurrentie met andere partijen is daarom ongewenst. Had de BOVAG destijd geen eigen pagina?
Steeds vaker is onze Rijschool (3 instructeurs) het niet eens met de uitslag. Kandidaten laten zakken omdat het ‘gevoel’ bestaat dat de besluitvaardigheid misschien meer ‘good luck’ is dan bewust gekozen. Wij kunnen niet opleiden voor het gevoel van een examinator. De CBR rijprocedure is richtlijn.
Dat het CBR nu gaat adviseren over het aantal rijlessen die een leerling gemiddeld nodig heeft is werkelijk van de zotte! Dat is persoonlijk gebonden. Eerst je eigen huis op orde graag!
Volgens mij moet het CBR zich hier niet mee bemoeien.
Laten ze eerst maar eens zorgen dat er genoeg examen capaciteit is om te beginnen.
Het CBR moet examens afnemen en voor de rest zich nergens mee bemoeien, dat is niet hun taak.
Kan nu al zeggen dat rijscholen die aangesloten zijn bij de BOVAG een streepje voor krijgen.
top hoor CBR ga zo door.
en O ja, krijgen wij dan ook inzicht in de resultaten van de examinatoren, is dan wel zo netjes lijkt me.
Dankjewel voor dit artikel over de keuze voor e en rijschool. Ik vind het een positief gegeven dat leerlingen gemiddeld 38 uur rijles nodig hebben om te slagen. Met een goede rijschool die zorg draagt voor de leerling mag je dit ook verwachten.