Autobanden

Voertuigcontrole: let op bandentemperatuur

Nederlandse automobilisten zijn niet altijd op de hoogte van de ‘koude’ adviesspanning van een autoband. Dat meldt RAI Vereniging. Warme autobanden hebben bij het oppompen +0,3 bar meer nodig dan koude banden. De bandenspanning die geadviseerd wordt is vaak bedoeld voor ‘koude’ omstandigheden. Tweeduizend luchtpompen in Nederland worden binnenkort voorzien van een informatiestickers. Tot nu toe zijn er al zo’n duizend stickers geplakt door AIR-Serv Nederland.

Leerlingen die opgaan voor het theorie-examen kunnen vragen verwachten over de banden. Ook kunnen examinatoren tijdens het praktijkexamen vragen stellen over de banden tijdens het onderdeel ‘voertuigcontrole’. Volgens Rijprocedure B moet de bandenspanning maandelijks gecontroleerd worden.

‘Kies de Beste Band’

Sommige bestuurders tanken bij een pompstation, en dan kunnen de banden warm zijn. Nick Janssen, directeur van AIR-Serv, vertelt dat dit problemen opleveren: ”Als een auto een tijdje heeft gereden zijn de banden warm, geldt een andere adviesspanning en moet er +0,3 bar bij.” Door de stickercampagne heeft AIR-Serv de titel ‘ambassadeur van de campagne Kies de Beste Band’ gekregen. Het doel van de campagne is om de bestuurder bewust te maken van het belang van de juiste bandenspanning.

Volgens Steven Van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, heeft een juiste bandenspanning verschillende voordelen: “Door regelmatig de banden te controleren, draagt de automobilist minder bij aan de klimaatverandering en bespaart tegelijkertijd enkele tientallen euro’s per jaar aan brandstof. En banden op spanning zijn niet alleen belangrijk om zuiniger te rijden, het vermindert ook de bandenslijtage, het dringt de geluidsoverlast terug en ze dragen bovenal bij aan de verkeersveiligheid door een betere grip.”

Lees ook: Alles over de winterbandenregeling bij praktijkexamens CBR

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

1 reactie op “Voertuigcontrole: let op bandentemperatuur”

Kees Mol|04.10.17|18:19

Ik vind het goed dat U hier aandacht aan besteed, maar je mag toch eigenlijk wel verwachten dat een rijinstructeur dat behoort te weten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voertuigcontrole: let op bandentemperatuur | RijschoolPro
Autobanden

Voertuigcontrole: let op bandentemperatuur

Nederlandse automobilisten zijn niet altijd op de hoogte van de ‘koude’ adviesspanning van een autoband. Dat meldt RAI Vereniging. Warme autobanden hebben bij het oppompen +0,3 bar meer nodig dan koude banden. De bandenspanning die geadviseerd wordt is vaak bedoeld voor ‘koude’ omstandigheden. Tweeduizend luchtpompen in Nederland worden binnenkort voorzien van een informatiestickers. Tot nu toe zijn er al zo’n duizend stickers geplakt door AIR-Serv Nederland.

Leerlingen die opgaan voor het theorie-examen kunnen vragen verwachten over de banden. Ook kunnen examinatoren tijdens het praktijkexamen vragen stellen over de banden tijdens het onderdeel ‘voertuigcontrole’. Volgens Rijprocedure B moet de bandenspanning maandelijks gecontroleerd worden.

‘Kies de Beste Band’

Sommige bestuurders tanken bij een pompstation, en dan kunnen de banden warm zijn. Nick Janssen, directeur van AIR-Serv, vertelt dat dit problemen opleveren: ”Als een auto een tijdje heeft gereden zijn de banden warm, geldt een andere adviesspanning en moet er +0,3 bar bij.” Door de stickercampagne heeft AIR-Serv de titel ‘ambassadeur van de campagne Kies de Beste Band’ gekregen. Het doel van de campagne is om de bestuurder bewust te maken van het belang van de juiste bandenspanning.

Volgens Steven Van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, heeft een juiste bandenspanning verschillende voordelen: “Door regelmatig de banden te controleren, draagt de automobilist minder bij aan de klimaatverandering en bespaart tegelijkertijd enkele tientallen euro’s per jaar aan brandstof. En banden op spanning zijn niet alleen belangrijk om zuiniger te rijden, het vermindert ook de bandenslijtage, het dringt de geluidsoverlast terug en ze dragen bovenal bij aan de verkeersveiligheid door een betere grip.”

Lees ook: Alles over de winterbandenregeling bij praktijkexamens CBR

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

1 reactie op “Voertuigcontrole: let op bandentemperatuur”

Kees Mol|04.10.17|18:19

Ik vind het goed dat U hier aandacht aan besteed, maar je mag toch eigenlijk wel verwachten dat een rijinstructeur dat behoort te weten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.