Populariteit automatische versnellingsbak stijgt fors
Maar liefst een derde van de nieuwe auto’s is een automaat. Tien jaar geleden was nog geen vijfde van de nieuwe auto’s voorzien van automatische transmissie. Volgens brancheorganisatie Bovag en Rai Vereniging heeft de populariteit te maken met het feit dat de nadelen die vroeger aan automaten kleefden – langzaam optrekken en niet zuinig – zijn verdwenen. Op het gebied van rijbewijzen is deze populariteit nog niet te zien: nog geen 2 procent van de rijbewijzen is alleen geldig in een automaat.
Dat meldt AD op basis van cijfers van Rai Vereniging, Bovag en CBR. Automatische versnellingsbakken zijn volgens Bovag tegenwoordig zuiniger dan handgeschakelde. Dat vertaalt zich in een lagere BPM-belasting waardoor een automaat niet zoals vroeger altijd duizenden euro’s duurder is, maar vaak even duur of zelfs goedkoper. Bij moderne automaten is zes versnellingen standaard en bij luxe modellen zelfs acht of negen.
Handgeschakeld sterft uit
Versnellingsbak sterft uit
Bovag en Rai Vereniging verwachten dat de handgeschakelde versnellingsbak in rap tempo uitsterft. Nu de automaat standaard wordt, zullen de meerprijzen die sommige automerken nog hanteren verdwijnen. Voorzitter Steven van Eijck van de Rai verwacht dat er vanaf 2030 alleen nog auto’s met een automaat rondrijden.
De populariteit van de automaat is nog niet te zien in de rijschoolbranche. Wie een rijbewijs haalt in een automaat, krijgt een beperking op het rijbewijs en mag niet rijden in een handgeschakelde auto. De beperking heeft tot gevolg dat vorig jaar nog geen 2 procent (3749) van het totaal aantal nieuwe rijbewijsbezitters heeft gekozen voor een rijbewijs dat alleen geldig is in een automaat.
Veiliger
Uit onderzoek van de Groningse hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard blijkt dat rijden in een automaat veiliger is, hoewel de verschillen niet groot zijn. Hij juicht het toe dat de automaat eindelijk doorbreekt. ,,Het is heel opmerkelijk dat alles in de auto geautomatiseerd moet worden, maar dat we wel massaal vasthielden aan dat pookje om sportief te kunnen rijden. Grote onzin, er is niks sportiefs aan. In de Verenigde Staten en Japan zijn alle auto’s automaten”, vertelt hij tegen AD.
Volgens de Bovag zorgt de vergrijzing ook voor extra populariteit. Professor De Waard waarschuwt wel dat ouderen tijdig over moeten stappen. Als een oudere niet meer in een schakelwagen kan rijden, gaat ook de gewenning aan een automaat moeizaam. Dan is het gemak en de veiligheid ver te zoeken, is zijn boodschap.
Standaard
De automatische versnellingsbak wordt steeds meer de standaard bij autofabrikanten. Sommige luxe automerken leveren zelfs alleen tegen een meerprijs een handgeschakelde versnellingsbak. Porsche bijvoorbeeld rekent voor auto met een ouderwetse pook zo’n 8000 euro extra. Van de dit jaar in Nederland 1250 verkochte Porsches waren er tien handgeschakeld. Bij Mercedes-Benz zijn alle auto’s vanaf de C-klasse hiervan voorzien. Handgeschakeld is bij de grotere types niet eens meer te koop. Bij de kleinere Mercedessen wil driekwart van de kopers een automaat.
Bovendien wordt een elektrische auto ook standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak. Daarnaast worden moderne technieken die de rijtaak ondersteunen met name toegepast op automaten. Hoewel een groot deel van de rijschoolbranche positief is over de rijondersteunende systemen, laat slechts een klein deel zijn leerlingen kennismaken met ADAS. Deze techniek is namelijk nog geen verplicht onderdeel van het rijexamen. Chris Verstappen van Verjo Verkeersleermiddelen pleitte eerder al op RijschoolPro voor de invoer van cruise control als verplicht onderdeel van het praktijkexamen B vanaf 2020.