‘Ouders gaan er onterecht van uit dat een rijschool goed verzekerd is’
Leerlingen en ouders informeren nauwelijks naar de verzekering van een rijschool. ‘Daar is nu terrein te winnen in onze voorlichting naar ouders en leerlingen, want de lesprijs wordt immers mede bepaald door dit soort zaken’, schrijft Peter van Neck, voorzitter van branchevereniging VRB, in zijn column op Rijschoolpro. De VRB-voorzitter schrijft de komende tijd regelmatig een column voor RijschoolPro.
COLUMN – Als rijschoolhouders/rij-instructeurs en –trices weten wij inmiddels wat de standaardvragen zijn wanneer een aankomende leerling informatie bij ons komt inwinnen. De vragen: “Wat kost een rijles bij u?” en “Hoeveel lessen heb ik nodig?”, zijn ongetwijfeld de meest voorkomende vragen. Als serieuze vakmensen weten wij natuurlijk dat dit vragen zijn die erg weinig zeggen over onze kwaliteiten, maar ook dat deze vragen niet de allerbelangrijkste zijn.
Vroeger, net nadat de rooksignalen en de postduiven waren afgeschaft, werden we nog wel eens opgebeld, veelal door ouders van toekomstige leerlingen, om informatie te verkrijgen. Na die twee inleidende vragen had je dan in ieder geval de kans om het gesprek zodanig in te richten dat je iets meer kon uitleggen over hoe een lesprijs tot stand komt, dat je door de telefoon weinig kan zeggen over aanleg en motivatie van de leerling, en dus niet zomaar in kunt schatten hoeveel lessen er nodig zijn. Bovendien kon je dan ook duidelijk maken dat er meer zaken belangrijk zijn om voor een bepaalde rijschool te kiezen.
Wanneer je rijles geeft voor een appel en een ei, zal hierop bezuinigd worden
Maar ook het telefoneren is ouderwets geworden en ouders mogen of nog erger: willen zich vaak niet meer met de rij opleiding bemoeien, want dat kan hun kind prima zelf regelen denken ze. Dus die kans om extra uitleg te geven wordt ons ontnomen. Want krijgt u regelmatig de vraag gesteld of en hoe u verzekerd bent? En of de leerling in geval van een ongeluk/aanrijding met ernstige gevolgen niet ineens met lege handen komt te staan voor wat betreft de afhandeling van alle medische zaken en alles wat daaruit voortvloeit?
Je zou zeggen dat dit zeker de ouders moet interesseren, maar men denkt er meestal niet eens aan of gaat ervan uit dat dit “toch wel geregeld zal zijn”. Kijk, en daar is nu terrein te winnen in onze voorlichting naar ouders en leerlingen, want de lesprijs wordt immers mede bepaald door dit soort zaken. Wanneer je rijles geeft voor een appel en een ei, zal hierop bezuinigd worden. Onlangs gebeurde er een ernstig ongeval, dat gelukkig wonderbaarlijk goed afliep, tijdens een rijexamen, waarbij de lesauto op de spoorwegovergang tot stilstand kwam terwijl de trein aan kwam razen. En dan mag je dus hopen dat alles goed is afgedekt.
Steeds meer verzekeringsmaatschappijen willen geen lesauto’s meer verzekeren
Check dus je verzekeringsvoorwaarden, vooral omdat blijkt dat er steeds meer verzekeringsmaatschappijen geen lesauto’s meer willen verzekeren. Als VRB-lid kunt u zich verzekeren bij Boelaars & Lambert, waar de lesautoclausule wel mogelijk is en het geeft toch rust wanneer je weet dat alles goed geregeld is. En ouderwets bellen mag ook met Boelaars & Lambert of met welke verzekeringsmaatschappij dan ook, maar regel het goed!
Lekker positief verhaal weer. Zo jammer dat er steeds negatief geschreven wordt over een branche waar 95 % van de rijscholen prima bezig is, en op een juiste en passievolle manier bezig is met het vak. Rijschoolpro zou meer aandacht mogen geven aan die kant van het ipv steeds de uitzonderingen in het daglicht te stellen