Engelse artsen pleiten voor verplichte ogentest bestuurders
De Engelse vereniging voor optometristen pleit voor een strengere wetgeving die bestuurders verplicht om elke tien jaar een ogentest af te nemen. Volgens de vereniging is de ogentest, die ook in Nederland aan het begin van het examen plaatsvindt, niet genoeg voor een levenslang rijbewijs. Vorig jaar kwamen in Engeland zeven mensen om en raakten 63 gewond tijdens een verkeersongeluk waarbij een verminderd gezichtsvermogen de oorzaak was.
Net als in Nederland moeten Engelse bestuurders bij het verlengen van het rijbewijs zelf aangeven of zij lichamelijke- of geestelijke klachten hebben die hun rijbevoegdheid kunnen belemmeren. Negen op de tien optometristen vindt dat deze huidige regelgeving niet genoeg is.
Geleidelijke verandering
Bestuurslid en optometrist Jullie Anne-Little vertelt aan de Telegraph dat bestuurders zich vaak niet bewust zijn van de gevaren: “Het gezichtsvermogen kan geleidelijk afnemen, soms hebben mensen niet eens door dat hun zicht verslechtert door de jaren heen.” Meer dan een derde van Engelse optometristen geeft aan dat zij patiënten hebben die door blijven rijden, ook al weten ze dat hun zicht beneden de wettelijke norm ligt.
In een ander onderzoek blijkt dat 30 procent van de Engelse automobilisten weleens deel heeft genomen aan het verkeer, terwijl het gezichtsvermogen niet adequaat was. Desondanks geeft slechts 40 procent van deze bestuurders aan dat zij zouden stoppen met autorijden als hun gezichtsveld, zelfs met een bril of contactlenzen, beneden de wettelijke norm ligt.
Campagne
De ‘don’t swerve a sight test’ campagne zet mensen aan om elke twee jaar langs een opticien te gaan voor controle. Ook lobbyt de vereniging voor een wetswijziging waarbij een medische keuring verplicht is. Anne-Little hoopt dat bestuurders gehoor geven aan de campagne. “De campagne wil de bestuurder bewust na laten denken over zijn zicht, want uiteindelijk bevordert goed zicht de verkeersveiligheid.”
Het ministerie van Transport in Engeland laat weten dat de huidige wetgeving volstaat. “Als een bestuurder een verandering in zijn gezichtsvermogen of andere lichamelijke conditie merkt, dan is hij volgens de wet verplicht dit aan ons te melden.”