Appen achter het stuur. Foto: stevanovicigor

Verkeersdeelnemers bewust van gevaar telefoongebruik, maar doen het tóch

Smartphone, telefoon, mobiel, stuur, appen

Uit een nieuw rapport van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat 65 procent van de Nederlanders wel eens zijn of haar telefoon gebruikt tijdens deelname aan het verkeer. Daarnaast geeft 76 procent van de verkeersdeelnemers aan het gebruik van de telefoon in het verkeer gevaarlijk te vinden. Hoewel er een redelijk besef is van de gevaren van telefoongebruik tijdens verkeersdeelname, wordt de telefoon veelvuldig gebruikt.

Aan het Barometer verkeersonderzoek dat SWOV uitvoerde in opdracht van Interpolis deden 4.201 respondenten mee. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd over een periode van vijf jaar. Op deze manier hoopt SWOV een inzicht te krijgen in trends en ontwikkelingen rondom telefoongebruik in het verkeer.

Toch nog appen

Het onderzoek ondervroeg vier doelgroepen: voetgangers, automobilisten, fietsers en snorfietsers. Ondanks het feit dat een groot deel van de respondenten aangeeft dat telefoongebruik in het verkeer gevaarlijk is, laat het onderzoek zien dat het toch veelvuldig gebeurt. 62 procent van de automobilisten geeft aan weleens de telefoon te gebruiken achter het stuur. Bij fietsers en snorfietsers is dit 54 en 53 procent.

Interpolis ziet het als haar ‘maatschappelijk plicht’ om zich in te zetten voor dit probleem. “We moeten mensen bewust maken van hun eigen gedrag. Hoewel mensen aangeven het gevaarlijk te vinden, doen ze het wel”, vertelt een woordvoerder. Interpolis biedt sinds twee jaar een app aan die verkeersdeelnemers weerhoudt van het bedienen van een telefoon tijdens het rijden. Mensen die deze app gebruiken veroorzaken volgens de verzekeraar 25 procent minder ongevallen.

Kinderen

Kinderen gebruiken vaker de telefoon in het verkeer dan volwassenen. Het onderzoek stelt dat hoe jonger de verkeersdeelnemer, hoe hoger de mate van gebruik is. Daarnaast vinden kinderen het gebruik van telefoons in het verkeer minder gevaarlijk. In de leeftijd 12 tot 17 jaar geeft 51 procent aan dit gevaarlijk te vinden, bij volwassenen is dit 76 procent.

Kinderen zijn de volwassen van de toekomst en daarom zijn de gevonden verbanden zorgwekkend, aldus SWOV. Kinderen hebben volgens de onderzoeksorganisatie een sterker gewoontegedrag en een lagere risicoperceptie. SWOV adviseert extra aandacht te besteden aan deze groep als het gaat om telefoongebruik in het verkeer.

Appen een misdrijf

Afleiding in het verkeer is een probleem dat ook de Tweede Kamer erkent. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt een plan van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra om appen achter het stuur te straffen als misdrijf. Appen achter het stuur moet gezien worden als ‘roekeloos rijgedrag’, net als bijvoorbeeld rijden onder invloed van drank en drugs.

Ook de nieuwe minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het appen achter stuur een ‘grote zorg’. “Dagelijks zien we de slingerende fietsers en automobilisten en het doel is duidelijk: het aantal verkeersslachtoffers moet omlaag”, aldus Nieuwenhuizen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkeersdeelnemers bewust van gevaar telefoongebruik, maar doen het tóch | RijschoolPro
Appen achter het stuur. Foto: stevanovicigor

Verkeersdeelnemers bewust van gevaar telefoongebruik, maar doen het tóch

Smartphone, telefoon, mobiel, stuur, appen

Uit een nieuw rapport van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat 65 procent van de Nederlanders wel eens zijn of haar telefoon gebruikt tijdens deelname aan het verkeer. Daarnaast geeft 76 procent van de verkeersdeelnemers aan het gebruik van de telefoon in het verkeer gevaarlijk te vinden. Hoewel er een redelijk besef is van de gevaren van telefoongebruik tijdens verkeersdeelname, wordt de telefoon veelvuldig gebruikt.

Aan het Barometer verkeersonderzoek dat SWOV uitvoerde in opdracht van Interpolis deden 4.201 respondenten mee. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd over een periode van vijf jaar. Op deze manier hoopt SWOV een inzicht te krijgen in trends en ontwikkelingen rondom telefoongebruik in het verkeer.

Toch nog appen

Het onderzoek ondervroeg vier doelgroepen: voetgangers, automobilisten, fietsers en snorfietsers. Ondanks het feit dat een groot deel van de respondenten aangeeft dat telefoongebruik in het verkeer gevaarlijk is, laat het onderzoek zien dat het toch veelvuldig gebeurt. 62 procent van de automobilisten geeft aan weleens de telefoon te gebruiken achter het stuur. Bij fietsers en snorfietsers is dit 54 en 53 procent.

Interpolis ziet het als haar ‘maatschappelijk plicht’ om zich in te zetten voor dit probleem. “We moeten mensen bewust maken van hun eigen gedrag. Hoewel mensen aangeven het gevaarlijk te vinden, doen ze het wel”, vertelt een woordvoerder. Interpolis biedt sinds twee jaar een app aan die verkeersdeelnemers weerhoudt van het bedienen van een telefoon tijdens het rijden. Mensen die deze app gebruiken veroorzaken volgens de verzekeraar 25 procent minder ongevallen.

Kinderen

Kinderen gebruiken vaker de telefoon in het verkeer dan volwassenen. Het onderzoek stelt dat hoe jonger de verkeersdeelnemer, hoe hoger de mate van gebruik is. Daarnaast vinden kinderen het gebruik van telefoons in het verkeer minder gevaarlijk. In de leeftijd 12 tot 17 jaar geeft 51 procent aan dit gevaarlijk te vinden, bij volwassenen is dit 76 procent.

Kinderen zijn de volwassen van de toekomst en daarom zijn de gevonden verbanden zorgwekkend, aldus SWOV. Kinderen hebben volgens de onderzoeksorganisatie een sterker gewoontegedrag en een lagere risicoperceptie. SWOV adviseert extra aandacht te besteden aan deze groep als het gaat om telefoongebruik in het verkeer.

Appen een misdrijf

Afleiding in het verkeer is een probleem dat ook de Tweede Kamer erkent. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt een plan van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra om appen achter het stuur te straffen als misdrijf. Appen achter het stuur moet gezien worden als ‘roekeloos rijgedrag’, net als bijvoorbeeld rijden onder invloed van drank en drugs.

Ook de nieuwe minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het appen achter stuur een ‘grote zorg’. “Dagelijks zien we de slingerende fietsers en automobilisten en het doel is duidelijk: het aantal verkeersslachtoffers moet omlaag”, aldus Nieuwenhuizen.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.