ambulance, sirene, zwaailicht, voorrangsvoertuig, ziekenwagen

Aantal geregistreerde verkeersongevallen hoger dan ooit

Vorig jaar raakten 21.400 mensen ernstig gewond in het verkeer: het hoogste aantal sinds het begin van de ongevallenregistratie in 1993. Het aantal verkeersdoden lag in 2016 op 629. Dat aantal is voor het derde jaar op rij niet gedaald. Dit staat in de Monitor Verkeersveiligheid 2017 van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De Monitor Verkeersveiligheid bespreekt hoe de verkeersveiligheid zich in 2016 ontwikkeld heeft. In 2016 vielen 629 verkeersdoden en 21.400 ernstig gewonden in het Nederlandse verkeer. Daarmee is het aantal verkeersdoden voor het derde jaar op rij niet afgenomen en het aantal ernstig verkeersgewonden hoger dan ooit sinds het begin van de registratie, in 1993.

Ook het risico om in het verkeer te overlijden is niet verder gedaald de laatste paar jaar en het risico om ernstig gewond te raken in het verkeer laat zelfs een stijgende lijn zien. In 2016 vielen er vier verkeersdoden en 131 ernstig gewonden per miljard kilometer afgelegde afstand.

Gezamenlijk verantwoordelijk

De SWOV vindt dat alle betrokken partijen gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Om de verantwoordelijkheden te concretiseren, zijn volgens de organisatie verkeersveiligheidsindicatoren (SPI’s) belangrijk. SWOV doet een oproep aan onder andere rijscholen om zich in te zetten voor verkeersveiligheid. Volgens Ruud Rutte, voorzitter van brancheorganisatie FAM, heeft de rijschoolbranche ook een aandeel in het probleem. “De intentie van rijinstructeurs is vaak goed, maar door de druk in de markt moet het allemaal voor een lage prijs. Kortom, zo snel mogelijk een papiertje halen. Het rijbewijs is nu een verplicht nummertje en wordt niet gezien als opleiding.”

Daarnaast is volgens de SWOV specifiek aandacht nodig voor bestuurders van scootmobielen, fietsongevallen zonder motorvoertuigen, bestelauto-ongevallen, ongevallen met 80-plussers en ongevallen op 30- en 60- km/uur-wegen.

Verkeerseducatie

Minister van Waterstaat en Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen stuurde op 7 december een brief naar de Tweede Kamer waarin ze het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 aankondigt. Het huidige plan eindigt in 2020. Er worden in de brief een aantal bouwstenen geformuleerd. Verkeerseducatie wordt ook genoemd als een van de speerpunten.

“Samen met de rijschoolbranche, het CBR en het IBKI onderzoekt het ministerie van IenW maatregelen om de kwaliteit van de rijinstructeurs te verbeteren”, aldus de minister. Een aantal voorbeelden die ze noemt, zijn de verplichte VOG en het voorstel tot wijziging van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen. Ook wil de minister appen in het verkeer aanpakken. Zo stelt ze een mogelijk verbod op appen op de fiets voor.

Lees ook: Verplichte VOG voor rijinstructeurs: zo gaat het in zijn werk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal geregistreerde verkeersongevallen hoger dan ooit | RijschoolPro
ambulance, sirene, zwaailicht, voorrangsvoertuig, ziekenwagen

Aantal geregistreerde verkeersongevallen hoger dan ooit

Vorig jaar raakten 21.400 mensen ernstig gewond in het verkeer: het hoogste aantal sinds het begin van de ongevallenregistratie in 1993. Het aantal verkeersdoden lag in 2016 op 629. Dat aantal is voor het derde jaar op rij niet gedaald. Dit staat in de Monitor Verkeersveiligheid 2017 van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De Monitor Verkeersveiligheid bespreekt hoe de verkeersveiligheid zich in 2016 ontwikkeld heeft. In 2016 vielen 629 verkeersdoden en 21.400 ernstig gewonden in het Nederlandse verkeer. Daarmee is het aantal verkeersdoden voor het derde jaar op rij niet afgenomen en het aantal ernstig verkeersgewonden hoger dan ooit sinds het begin van de registratie, in 1993.

Ook het risico om in het verkeer te overlijden is niet verder gedaald de laatste paar jaar en het risico om ernstig gewond te raken in het verkeer laat zelfs een stijgende lijn zien. In 2016 vielen er vier verkeersdoden en 131 ernstig gewonden per miljard kilometer afgelegde afstand.

Gezamenlijk verantwoordelijk

De SWOV vindt dat alle betrokken partijen gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Om de verantwoordelijkheden te concretiseren, zijn volgens de organisatie verkeersveiligheidsindicatoren (SPI’s) belangrijk. SWOV doet een oproep aan onder andere rijscholen om zich in te zetten voor verkeersveiligheid. Volgens Ruud Rutte, voorzitter van brancheorganisatie FAM, heeft de rijschoolbranche ook een aandeel in het probleem. “De intentie van rijinstructeurs is vaak goed, maar door de druk in de markt moet het allemaal voor een lage prijs. Kortom, zo snel mogelijk een papiertje halen. Het rijbewijs is nu een verplicht nummertje en wordt niet gezien als opleiding.”

Daarnaast is volgens de SWOV specifiek aandacht nodig voor bestuurders van scootmobielen, fietsongevallen zonder motorvoertuigen, bestelauto-ongevallen, ongevallen met 80-plussers en ongevallen op 30- en 60- km/uur-wegen.

Verkeerseducatie

Minister van Waterstaat en Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen stuurde op 7 december een brief naar de Tweede Kamer waarin ze het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 aankondigt. Het huidige plan eindigt in 2020. Er worden in de brief een aantal bouwstenen geformuleerd. Verkeerseducatie wordt ook genoemd als een van de speerpunten.

“Samen met de rijschoolbranche, het CBR en het IBKI onderzoekt het ministerie van IenW maatregelen om de kwaliteit van de rijinstructeurs te verbeteren”, aldus de minister. Een aantal voorbeelden die ze noemt, zijn de verplichte VOG en het voorstel tot wijziging van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen. Ook wil de minister appen in het verkeer aanpakken. Zo stelt ze een mogelijk verbod op appen op de fiets voor.

Lees ook: Verplichte VOG voor rijinstructeurs: zo gaat het in zijn werk

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.