‘Transporteurs en busbedrijven schreeuwen om chauffeurs’
Het CBR publiceerde vorige maand de jaarcijfers van 2018. Daaruit bleek onder meer dat de vraag naar examens voor het beroepsvervoer opnieuw is gestegen, net als vorig jaar. Cijfers van het CBS geven daarentegen een ander beeld; het aantal chauffeurs neemt namelijk elk jaar af. Frank Hoornenborg, voorzitter van Bovag Rijscholen, schrijft over deze tegenstrijdigheid in zijn maandelijkse column.
We schrijven (bijna) Kerst 2006 wanneer voormalig minister Annemarie Jorritsma haar ‘Taskforce Extra Chauffeurs’ mag presenteren. Onder het mom ‘Maak jezelf onmisbaar’ moesten in drie jaar tijd vijfduizend nieuwe vrachtwagenchauffeurs worden geworven: vrouwen en allochtonen moesten chauffeur worden en er zou een bataljon zij-instromers van de straat worden geplukt.
Eerlijk gezegd kon ik me dit initiatief nauwelijks heugen, maar ik ging graven toen mijn oog viel op een alleszeggende statistiek van het CBS. Daaruit valt namelijk af te lezen dat op 1 januari 2018 minder dan 600.000 Nederlanders een ‘groot’ rijbewijs hebben; 580.082 om precies te zijn. Een jaar eerder waren dat er nog bijna 610.000 en in 2014 zelfs nog 665.000.
Deze cijfers klinken enigszins tegenstrijdig als we de geluiden uit onze eigen branche aanhoren
Bij de buschauffeurs hetzelfde beeld: dit jaar voor het eerst -ruim- minder dan 300.000 mensen met een busrijbewijs, vier jaar geleden waren dat er nog bijna 370.000 en op 1 januari 2018 nog geen 285.000. Bijna een kwart foetsie in maar vier jaar tijd! Dat slechts een klein aantal van de overgebleven rijbewijsbezitters ook over de juiste papieren (zoals Code95) beschikt, laat zich raden. Transporteurs en busbedrijven schreeuwen dus om chauffeurs, nog luider dan ruim elf jaar geleden toen mevrouw Jorritsma dat deed.
Deze cijfers klinken enigszins tegenstrijdig als we de geluiden uit onze eigen branche aanhoren, want wij kunnen de vraag naar chauffeursopleidingen amper aan en de wachttijden bij het CBR lopen flink uit de pas. Je zou dus gaan denken dat er juist heel veel meer grootrijbewijsbezitters bijkomen, maar nee dus. Wij hebben echter ook te maken met tekorten: te weinig goede instructeurs en te weinig examinatoren voor deze categorieën. En ook wij werven ons suf, net als het CBR. Mocht er nou weer eens zo’n idee voor een taskforce ontstaan, dan mag er een flinke pot geld worden neergezet voor niet alleen meer kandidaten, maar ook meer instructeurs en examinatoren.
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen
Je kan als chauffeur alleen aan het werk komen via uitzendbureau,s. Bedrijven geven geen aanstelling. Weinig werk kan je eruit. Hoeveel ervaring je ook hebt. Spreek uit ervaring door fallisement al zes jaar via uitzendburea, s werkzaam. Code 95 bijna verlopen uitzendbureau,s willen de cursus niet vergieden. Dus na 44 jaar klaar als chauffeur
ben van 1984 tot 2010 werkzaam geweest als vrachtauto chauffeur altijd werd er geroepen nog duizenden chauffeurs nodig 10 jaar eigen rijder geweest in de jaren dat ik in loondienst heb gewerkt nooit een vaste baan gehad niets nieuws onder de zon.
wat wel veranderde dat je steeds minder als volwaardig mens behandeld werd door politie klanten inspecteurs,
vooral werkgevers behandelen je als een stuk ontlasting
chauffeur worden je zou wel gek zijn
Ik onderschrijf wat Michel Craane zegt. Al 6 jaar via uitzendbureau aan t werk. Ben nu 53 jaar en zal nooit een vaste aanstelling krijgen werd mij verteld. Want als er ruimte komt gaan de 20 jarigen voor. Het is triest dat je dat moet horen maar zo werkt t tegenwoordig bij elke busmaatschappij. En dat terwijl ik alleen maar een contract van 24 uur wens. Helaas pindakaas dus voor mij…
Het zal wel de bedoeling zijn dat er weer een EU subsidiekraan wordt opengezet
waarbij de opleiders en het UWV personeel weer een douceurtje krijgen toegestopt.
Kunnen ze weer allerlei vage organisaties in ’t leven roepen die elkaar mogen controleren
en elkaar schouderklopjes gaan toekennen.