‘Schijnzelfstandigheid zet rijinstructeurs zwaar onder druk’
SP’er Cem Laçin vroeg afgelopen week in de Tweede Kamer aandacht voor schijnzelfstandigheid in de rijschoolbranche. Daarmee doelt hij op sommige franchiseconstructies. “De SP is blij dat de regering inzet op aanpak van roekeloos rijgedrag. Maar wil de regering zich ook hard maken tegen roekeloos werkgeverschap?”
“Schijnzelfstandigheid zet de rechten van de werknemer zwaar onder druk en leidt tot ongewenste en gevaarlijke situaties. Een sector waar schijnzelfstandigheid veel voorkomt, is de rijschoolsector”, aldus Laçin, die vervolgens een papier omhoog houdt. “Ik heb hier een contract van NXXT, een van de grootste rijscholen in Nederland, waarin allerlei bepalingen staan waaraan rijscholen moeten voldoen. Een van die bepalingen is dat ze meer dan 1.000 euro per maand moeten afdragen om met de naam van deze organisatie te mogen rondrijden. Ongeacht het aantal uren dat ze lesgeven.”
Tarieven onder druk
Volgens de SP’er werken veel organisaties in de rijschoolsector met schijnconstructies. “Door de enorme aanwas aan rijscholen staan de tarieven van rijscholen onder druk en zullen instructeurs gigantisch veel uren moeten maken om die duizend euro af te kunnen dragen en daarnaast nog een fatsoenlijke boterham te kunnen verdienen. De SP is blij dat de regering inzet op aanpak van roekeloos rijgedrag. Maar wil de regering zich ook hard maken tegen roekeloos werkgeverschap?”
Minister Cora van Nieuwenhuizen verwijst in eerste instantie naar de Belastingdienst en de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), waar dergelijke problemen aangekaart kunnen worden. Maar volgens Laçin gaan de gevolgen verder dan de rijschoolbranche. “Schijnzelfstandigheid zorgt ook voor gevaarlijke situaties op de weg.” De minister belooft vervolgens dat ze dit onderwerp aansnijdt in de gesprekken met de rijschoolbranche.
Uit de branche filteren
De minister benadrukt dat er hoe dan ook maatregelen nodig zijn in de branche. “Degene die het verpesten voor de rest en de kwaliteit omlaag drukken, moeten eruit gefilterd worden”, meldt Van Nieuwenhuizen. “Mijn voorganger heeft in 2016 al aangekondigd aanvullende maatregelen te onderzoeken om het kwaliteitsniveau in de rijschoolbranche te verhogen, naar aanleiding van signalen als fraude en wangedrag aan de onderkant van de branche. Door de brancheverenigingen zijn diverse verbetervoorstellen gedaan.”
Zo is er onlangs nog een nota van wijzigingen gemaakt waarin een VOG voor de rijinstructeurs verplicht wordt gesteld. “Dit voorstel bevat ook essentiële verbeteringen die volgens velen in de rijschoolbranche niet kunnen wachten, zoals een extra toezichtstaak voor ILT en verbeterde exameneisen voor rijinstructeurs.”
Verder onderzoek nodig
Overige maatregelen die de branche voorstelt liggen vooral op het gebied van het CBR en het IBKI, vertelt de minister. “Het CBR heeft inmiddels een advies uitgebracht. Maar daar hebben we nog verder onderzoek en overleg voor nodig. Het advies van IBKI verwachten we over enkele maanden. Als ik dat helemaal compleet heb, zal ik mij beraden of en welke extra juridische maatregelen noodzakelijk zijn.”
Lees ook:
Waarom mag een rijschoolhouder die al meerdere keren failliet is gegaan, toch weer een nieuwe rijschool opstarten? Hoe kan dat? Dat geeft een negatief beeld. Dat zou ik aanpakken. Neem zo iemand instructie recht af.
Deze “grote”rijscholen hebben vaak slechte cijfers. Neem IQdrive, goed voor 2231 1ste ex. 2017 met een slagings% van 24,6% her: 37,9% (bron: http://www.rijschoolgegevens.nl) De IQdrive rijscholen krijgen €25,- Incl btw, laat uitbetaald en de leerlingen wonen erg verspreid.
Oké, onze collega’s kunnen er zelf voor kiezen, maar door dit soort praktijken wordt de markt flink verziekt. De SP heeft de zaak gelukkig opgepakt. Nu is de Minister samen met het CBR en de branche zelf aan zet om dit te stoppen.
Zolang er geen CAO is met goede arbeids voorwaarden blijf je dit soort praktijken houden. Als de rij instructeur onder de CAO vervoer of onderwijs zal vallen snapt Nederland misschien een keer dat les en vervoer nou eenmaal geld kost en dan gaan ze niet meer shoppen naar de goedkoopste. Want als ze een school moeten kiezen de meeste voor de beste opleiding kijken en wordt er niet naar het geld gekeken. Kijk naar Duitsland daar bepaald de overheid wat een rijles kost, en wie er les mag geven.
NXXT is er alleen op uit om bij iedereen geld uit de zakken te kloppen, begint bij de instructeurs…
gewoon doen wat de naam al zegt….gewoon NEXT!