Mogelijk rechtszaak tegen CBR om aangepaste motorfiets
Rijschoolhouder Anton Vos en motorrijder Karel Hanse starten waarschijnlijk een rechtszaak tegen het CBR. Doel is om het voor Hanse, die een been mist, weer mogelijk te maken om motor te rijden. Tot op heden was het niet mogelijk een rijtest bij het CBR af te leggen op een aangepaste motor. De twee schakelden daarom ‘rijdende rechter’ mr. Frank Visser in. Die adviseert een rechtszaak tegen het CBR aan te spannen. Die rechtszaak komt er, tenzij het CBR tóch besluit mee te werken.
Anton Vos en Karel Hanse zijn al lange tijd tevergeefs bezig om een speciale systeem voor motorfietsen in Nederland in te voeren. Voor Hanse is het niet mogelijk een prothese te dragen waarmee hij zijn been kan sturen. In Nederland is hij daarom aangewezen op een motor met zijspan of een driewieler, iets wat volgens Hanse een heel andere beleving heeft.
In Duitsland zijn er echter meer mogelijkheden. Daar is het Feetless Biking System ontwikkeld, een aanvulling op de bestaande technieken voor mensen met een lichamelijke beperking. Aan de motor worden twee uitklapbare, pneumatische zijwielen gemonteerd. Deze zorgen ervoor dat Hanse op een solomotor kan blijven rijden. “Een middel waardoor je overal kunt motorrijden”, stelt Hanse. “Alleen niet in Nederland.”
‘Besluit moet worden vernietigd’
De twee schakelden de hulp in van mr. Frank Visser, voorheen bekend als de Rijdende Rechter. De uitzending van het SBS-programma ‘Frank Visser rijdt visite’ was maandagavond te zien. Mr. Frank Visser nodigde ook de KNMV uit ‘als steun in de rug’. De motorrijdersvereniging is echter niet positief over het systeem. Jan Knol van de KNMV, die eveneens lichamelijk beperkt is, zegtmet deze aangepaste motor niet de openbare weg op te durven: “Er zitten te veel haken en ogen aan, die ik te gevaarlijk vind.” Waarom hij dat gevaarlijk vindt, wordt in de uitzending niet duidelijk.
Volgens Mr. Visser is het van belang eerst een goed onderscheid te maken. “In deze zaak gaat het er alleen om of meneer Karel medisch gezien in staat is om de motor te rijden met die zijwielen. Ik heb het idee dat die vraag door het CBR niet is beantwoord. Want ze zeggen: ‘omdat u vanwege de amputatie niet rijgeschikt bent om op een solomotor te rijden’. Hier zijn de aanpassingen dus niet in meegenomen. Ik denk dat dat onvoldoende is om te zeggen dat u medisch gezien niet in staat bent om erop te rijden.”
Importbeperking
Dat ze dat toch stellen, is een fout in hun motivering, meent hij: “Om die reden denk ik dat het besluit, waarin u medisch ongeschikt wordt verklaard, moet worden vernietigd.” Het is nog mogelijk om bezwaar te maken op dit besluit van het CBR. “Zij gaan dit beroep waarschijnlijk verwerpen. Na de beslissing op uw bezwaar kunt u in beroep bij de rechtbank. Ik denk dat deze zaak daar ook thuishoort.”
Wat de zaak volgens mr. Visser extra interessant maakt, is dat de combinatie van dit voertuig en eenbenige motorrijders in omringende landen geen problemen oplevert. “De weigering u toe te laten tot het examen, komt neer op een effectief verbod. In Europees rechterlijk verband noemen we dat een importbeperking. Het Europees recht heeft daar grote moeite mee. Als het inderdaad gaat om een, misschien onbedoelde, importbeperking, dan gaan ze nat.”
‘Dit gaat lukken’
“Vandaag of morgen gaat er een bezwaarschrift uit naar het CBR”, vertelt rijschoolhouder Vos na afloop van de uitzending. “Als ze dit bezwaar afwijzen, gaan we naar de kantonrechter. De volgende stap is Den Haag en uiteindelijk misschien het Hof van Justitie in Luxemburg. Hier zit uiteraard wel een financieel aspect aan. We overwegen daarom een crowdfunding op te zetten. Ik ben ervan overtuigd dat dit gaat lukken.”
Lees ook: ‘Aangepaste motor voor gehandicapten ook in Nederland invoeren’
In Nederland hebben we de MMvG (Motor Mobiliteit voor Gehandicapten), die ondersteuning en oplossingen biedt in dit soort situaties. Deze organisatie heeft al vele motorrijders weer op de motorfiets geholpen door middel van technische aanpassingen en ondersteuning in het proces om weer een rijbevoegdheid te halen. Wellicht hebben die een betere oplossing voorhanden.
Rijden met dat systeem is prima.
Rijden met 1 been is prima.
Scoort ie een voldoende op het AVB examen? Acht en langzame slalom?
Lees eens de reactie bij het filmpje op Youtube. Dan snap je het standpunt van Jan Knol.
@dolf willigers, bij de mmvg is de heer Hanse al geweest en daar kreeg hij te horen dat de door hem voorgestelde aanpassing in Nederland niet is toegestaan. Hij heeft toen drie opties gekregen: 1. trike, 2. reverse trike, 3 motor met zijspan. Dat zijn er al twee meer dan ikzelf als opties heb gekregen na mijn ongeval waarbij ik een verlamde rechterarm op heb opgelopen.
Sommige reacties zijn wel erg kort door de bocht. Het systeem is in Duitsland goedgekeurd en TuV waardig. Ook de RDW heeft goedkeuring gegeven. Hier is door CBR willekeur gepleegd, zonder ook maar de oplossingen te hebben bekeken. Men kijkt naar de persoon die een been mist en zegt: U mist een been, en daarom… Waarom niet? Dwarsliggen? Geldingsdrang? Jammer dat de rechtbank meegaat, en alleen naar de gebreken te kijken in plaats van de mogelijkheden.