Ook Suzuki neemt afscheid van dieselmotor
Nadat eerder Toyota al bekendmaakte afscheid te nemen van de dieselmotor, doet Suzuki nu hetzelfde. Het eveneens Japanse merk gaat zich op alternatieve brandstoffen focussen, waaronder hybridetechnologie, benzinemotoren met een turbo en elektrische modellen.
Suzuki neemt in juni 2018 definitief afscheid van de 1,6‑liter dieselmotor in de Vitara en S‑Cross. Het Japanse merk heeft tot de productiestop van deze motor besloten vanwege de dalende vraag naar dieselmotoren. Naar verwachting van Suzuki zal deze vraag komende jaren niet meer stijgen. De toekomst is gericht op het verder reduceren van CO2‑emissies en andere schadelijke uitstoot, laat het merk weten.
De SHVS-aandrijving van Suzuki is een zuinige hybride‑aandrijving die brandstofverbruik en emissies beperkt. Daarnaast gaat het merk inzetten op turbobenzinemotoren, die kunnen veel vermogen en koppel leveren met een kleinere cilinderinhoud. Dat resulteert in een gunstig verbruik, een lagere emissie en meer souplesse.
Nissan
Ook Nissan zou plannen hebben om de dieselmotor komende jaren uit de prijslijst te schrappen. Dat meldden diverse Japanse media. De opvolgers van de huidige generatie automodellen krijgen daardoor hoogstwaarschijnlijk geen dieselmotor meer aan boord.
Anno 2018 zijn de compacte Micra, de SUV X-Trail en de populaire crossover Qashqai nog verkrijgbaar met een dieselmotor. Ook bij Nissan wordt naar verluidt hard gewerkt aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. De fabrikant was met de Leaf een van de eerste aanbieders van een elektrische auto.
Lees ook:
- Rempedaal overbodig in nieuwste Nissan Leaf
- Nissan Qashqai uitgeroepen tot Lesauto van het Jaar 2018
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Grappig alsof Suzuki marktleider is in de dieselmarkt. dit neem je niet serieus