Het CBR zou volgens Van Zutphen moeten kijken hoe de procedures versneld kunnen worden voor mensen die buiten hun macht in de problemen komen vanwege de lange wachttijden. De informatievoorziening aan de betrokkenen zou ook een stuk beter kunnen en moeten. Na een eerder schrijven in 2016 blijkt dat er nog steeds niet genoeg is veranderd. De hele brief van de Nationale Ombudsman aan het CBR is hier te vinden.
Ombudsman uit zorgen over lange duur rijbewijsprocedure bij CBR
De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft in een brief naar het CBR laten weten niet tevreden te zijn over de gang van zaken. Volgens hem komen er regelmatig klachten binnen over de lange verwerkingsduur van rijbewijzen bij mensen die een medische verklaring of rijtest nodig hebben. Volgens Van Zutphen duurt het in sommige gevallen meer dan zeven maanden langer dan de wettelijke maand die het CBR wettelijk heeft voor het nemen van besluiten binnen de procedures.
In zijn schrijven aan Petra Delsing, algemeen directeur van het CBR, laat de ombudsman weten dat hij wil dat het CBR maatregelen neemt. Mensen die een onderzoek naar hun rijgeschiktheid moeten ondergaan krijgen soms te maken met langslepende procedures. Wie last heeft van een aandoening als bijvoorbeeld ADHD of epilepsie en een rijbewijs wil halen, moet een procedure volgen om de rijgeschiktheid te bewijzen. Het gaat ook om mensen die het papiertje moesten inleveren omdat de politie twijfelde aan hun rijvaardigheid.
Mijn moeder raakt in een isolement, zij is 85 haalt altijd haar eigen boodschappen en maakt dan praatjes met iedereen, nu zit ze vast aan huis gekluisterd, kan niet naar de verjaardagen gaan omdat ze niet meer mag rijden omdat het CBR haar geen nieuw rijbewijs heeft opgestuurd terwijl ze wel goed is gekeurd.