CBR wordt strenger: examens vaker afgebroken bij gevaar
Het CBR wil slecht voorbereide kandidaten weren van de praktijkexamens. Examinatoren zullen vaker examens afbreken wanneer de kandidaten zo slecht zijn opgeleid dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Vervolgens moeten deze kandidaten langer wachten tot hun herexamen. Dit moet een preventieve werking hebben. Ook doet het CBR onderzoek naar het ‘ongewenst beïnvloeden’ van het slagingspercentage door rijscholen en naar omstreden verdienmodellen.
Dat meldt CBR-directeur Petra Delsing in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarin ze de maatregelen omschrijft om de lange wachttijden voor de examens tegen te gaan. Een ervan is het strenger optreden bij de slecht opgeleide kandidaten. “Deze kandidaten (en rijscholen) maken onnodig gebruik van onze schaarse examencapaciteit.”
130 examens per maand
Momenteel worden elke maand zo’n 130 examens afgebroken vanwege ‘gevaarzetting’. “Een groter aantal examens komt daarvoor in aanmerking, gelet op de slechte voorbereiding van de kandidaat.” Delsing kondigt aan dat de examinatoren deze bevoegdheid vanaf dit najaar strikter gaan toepassen.
Om herhaling te voorkomen, moeten de kandidaten bij wie het examen is afgebroken bovendien langer wachten: zes weken in plaats van de gebruikelijke twee weken. “Dit heeft naar verwachting vooral een preventieve werking.” In mei liet minister Cora van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer weten dat deze maatregel op de planning stond.
Meerdere inschrijvingen
Ook noemt Delsing het ongewenst dat rijscholen hun slagingspercentage beïnvloeden door met meerdere inschrijvingen bij het CBR te werken. “Alleen kansrijke kandidaten doen examen onder naam van een van de
(handelsnamen van de) rijschool, waardoor de rijschool een hoog percentage kan laten zien.” Het CBR onderzoekt momenteel de aard en omvang van deze praktijk.
“Bovendien speelt het probleem van een onwenselijk verdienmodel van een rijschool door kandidaten veel te vroeg en dus kansloos op examen te laten komen bij het CBR, waaraan de betreffende rijschool verdient door een eigen opslag op het tarief van het CBR, dat de kandidaat niet beseft.” Het CBR stelt samen met de brancheorganisaties maatregelen op om om dit gedrag tegen te gaan.
Lees ook: Tot zeker eind 2019 lange wachttijden bij CBR
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Zal eens tijd worden zeg.
Het zal eindelijk eens tijd worden zeg
En voor meer inzicht in de kosten van de examens:laat de kandidaat de examenkosten rechtstreeks aan het CBR betalen, net als het theorie-examen en de kosten van de gezondheidsverklaring. Doe daar ook direct de reserveringskosten bij zodat de rijschool geen kosten hoeft te betalen voor gebruik van Top.
Geen enkele maatregel heeft gewerkt! Ik word in mijn eer gekrenkt. Lieve concurrent, zou jij mijn kandidaat eens willen testen om te bepalen of hij/zij geschikt is om examen te doen 🤔 of zullen wij in de toekomst samen gaan werken en elkaars kandidaten geschikt verklaren, zonder dit fictief te doen. De kosten, berekenen wij wel door aan de kandidaat 👊🏼 OF IS HET MISSCHIEN EEN IDEE om minimale rij-uren (30 uur) in te voeren en hufter instructeurs hun instructie bevoegdheid af te nemen?