Studie: rijtaakondersteunende systemen nog lang niet veilig

ADAS. foto: Here

Geavanceerde rijtaakondersteunende systemen werken op dit moment nog lang niet feilloos. Het gaat dan bijvoorbeeld om ‘lane-keeping’-systemen, cruise control die zelf de snelheid kan aanpassen en de noodrem. Hoewel verschillende autofabrikanten deze opties in nieuwe auto’s inbouwen, functioneren ze niet goed in alle verkeerssituaties. Zo remmen ze niet snel genoeg voor auto’s die stilstaan en herkennen ze strepen op de weg niet altijd.

Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Voor het onderzoek zijn dergelijke systemen in auto’s van BMW, Mercedes-Benz, Tesla en Volvo onder de loep genomen. Dit zijn geen systemen waardoor een auto volledig zelfrijdend wordt, maar ze nemen wel taken over van de chauffeur die daardoor minder goed gaat opletten. Juist dat kan gevaarlijke situaties opleveren, denkt IIHS.

Testen

Het Amerikaanse instituut heeft gemerkt dat verschillende verkeerssituaties kunnen zorgen dat de rijtaakondersteunende systemen niet of minder goed werkten. Als er geen lijnen worden gedetecteerd op de weg zwenken de auto’s uit en daardoor kunnen er onveilige situaties ontstaan. De cruise control past zich wel aan als de auto voor het voertuig vaart mindert, maar kan niet altijd goed omgaan met een stilstaande auto. En ook drempels en heuvels kunnen plotseling de werking van dergelijke systemen fors hinderen.

“Ontwerpers worstelen met de neveneffecten die inherent zijn aan geautomatiseerde assistentie”, aldus David Zuby, hoofdonderzoeker bij de IIHS. “Als auto-ontwerpers de functionaliteit van deze systemen beperken om bestuurders betrokken te houden, riskeren ze een terugslag omdat de systemen niet genoeg ontwikkeld zijn. Maar als de systemen te capabel lijken, zullen bestuurders ze misschien niet de aandacht geven die nodig is om ze veilig te gebruiken.”

Zelfrijdend

“Een voertuig dat in alle situaties zichzelf kan besturen is op dit moment nog niet beschikbaar en zal dat voorlopig ook nog niet zijn”, aldus de onderzoekers. De organisatie zegt wel de komende tijd meer onderzoeken te blijven uitvoeren en wil een systeem ontwikkelen zodat klanten zelf geavanceerde rijtaakondersteunende systemen kunnen beoordelen.

Tijdens de Nationale Rijschooldag op dinsdag 18 september gaan we dieper in op het thema rijtaakondersteunende systemen en de zelfrijdende auto in het Nationaal Rijschool Congres. Wil je er ook bij zijn? Schrijf je dan in via onze registratiepagina.

Lees ook: ‘In de toekomst juist méér rijles nodig’

Onderwerpen:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad VerkeersNet en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studie: rijtaakondersteunende systemen nog lang niet veilig | RijschoolPro

Studie: rijtaakondersteunende systemen nog lang niet veilig

ADAS. foto: Here

Geavanceerde rijtaakondersteunende systemen werken op dit moment nog lang niet feilloos. Het gaat dan bijvoorbeeld om ‘lane-keeping’-systemen, cruise control die zelf de snelheid kan aanpassen en de noodrem. Hoewel verschillende autofabrikanten deze opties in nieuwe auto’s inbouwen, functioneren ze niet goed in alle verkeerssituaties. Zo remmen ze niet snel genoeg voor auto’s die stilstaan en herkennen ze strepen op de weg niet altijd.

Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Voor het onderzoek zijn dergelijke systemen in auto’s van BMW, Mercedes-Benz, Tesla en Volvo onder de loep genomen. Dit zijn geen systemen waardoor een auto volledig zelfrijdend wordt, maar ze nemen wel taken over van de chauffeur die daardoor minder goed gaat opletten. Juist dat kan gevaarlijke situaties opleveren, denkt IIHS.

Testen

Het Amerikaanse instituut heeft gemerkt dat verschillende verkeerssituaties kunnen zorgen dat de rijtaakondersteunende systemen niet of minder goed werkten. Als er geen lijnen worden gedetecteerd op de weg zwenken de auto’s uit en daardoor kunnen er onveilige situaties ontstaan. De cruise control past zich wel aan als de auto voor het voertuig vaart mindert, maar kan niet altijd goed omgaan met een stilstaande auto. En ook drempels en heuvels kunnen plotseling de werking van dergelijke systemen fors hinderen.

“Ontwerpers worstelen met de neveneffecten die inherent zijn aan geautomatiseerde assistentie”, aldus David Zuby, hoofdonderzoeker bij de IIHS. “Als auto-ontwerpers de functionaliteit van deze systemen beperken om bestuurders betrokken te houden, riskeren ze een terugslag omdat de systemen niet genoeg ontwikkeld zijn. Maar als de systemen te capabel lijken, zullen bestuurders ze misschien niet de aandacht geven die nodig is om ze veilig te gebruiken.”

Zelfrijdend

“Een voertuig dat in alle situaties zichzelf kan besturen is op dit moment nog niet beschikbaar en zal dat voorlopig ook nog niet zijn”, aldus de onderzoekers. De organisatie zegt wel de komende tijd meer onderzoeken te blijven uitvoeren en wil een systeem ontwikkelen zodat klanten zelf geavanceerde rijtaakondersteunende systemen kunnen beoordelen.

Tijdens de Nationale Rijschooldag op dinsdag 18 september gaan we dieper in op het thema rijtaakondersteunende systemen en de zelfrijdende auto in het Nationaal Rijschool Congres. Wil je er ook bij zijn? Schrijf je dan in via onze registratiepagina.

Lees ook: ‘In de toekomst juist méér rijles nodig’

Onderwerpen:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad VerkeersNet en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.