Oprichter terug bij Smit Rijschoolservice: ‘Altijd heimwee gehad’

Smit Rijschoolservice is weer in handen van de oorspronkelijke eigenaar. Elt Smit heeft de aandelen van het bedrijf teruggekocht en is weer terug op zijn oude stek. “Nadat ik het bedrijf had verkocht in 2012, had ik eigenlijk meteen al spijt”, vertelt de ondernemer vanuit zijn kantoor in Eindhoven.

Voor Elt Smit voelt het weer als thuiskomen. Met hetzelfde team werknemers – op één man na – gaat hij verder met waar hij eigenlijk nooit mee wilde stoppen: het ontwikkelen van lesmateriaal. “Ik ben de komende weken vooral bezig met inventariseren en inlezen. Vanaf het nieuwe jaar hoop ik weer echt aan de slag te gaan. Ik kijk ernaar uit om alle oude klanten weer te zien en te spreken.”

Interesse

Smit heeft het bedrijf in 1986 opgestart, maar verkocht de aandelen in 2012 aan de ANWB. Die verkoop leek op dat moment een verstandige beslissing, mede vanwege privéomstandigheden, vertelt hij. “Maar nadat ik het had verkocht, had ik meteen spijt. Dat gevoel is nooit weggegaan.” Smit is het bedrijf altijd blijven volgen. “Ik kwam ook regelmatig nog even binnenwandelen. Een paar maanden geleden kwam de optie om de onderneming terug te kopen ter sprake. Ik had misschien mijn leeftijd niet mee, maar ik had wél interesse.”

Alex Brown is 3D-animator en projectmanager bij Smit Rijschoolservice. Hij is blij dat zijn ‘oude baas’ weer terug is in het bedrijf. Al is het maar omdat de lijntjes nu veel korter zijn. “Met deze stap is de besluitprocedure veel sneller. Er zit minder vertraging op de lijn”, vertelt hij. Lachend: “Bovendien is Elt misschien wel de fitste van het hele kantoor.”

Innovatie

Tijdens het interview komt de aandacht voor vernieuwing steeds naar voren. Smit: “Het bedrijf begon met cassettebandjes en dia’s in de jaren tachtig. Tot de komst van de CD-rom. Wij waren in 1994 een van de eersten met theorielessen op de CD-rom. Een uitkomst was dat.”

Al was het bedrijf ook vaak nét iets te vroeg met innovaties, lacht Smit: “We hebben bijvoorbeeld ooit geïnvesteerd in een mooi project om kinderen op de basisschool, van groep 1 tot en met 8, voor te bereiden op het verkeer. Met alles erop en eraan: lessen over waar ze mogen lopen en fietsen, tekeningen maken, liedjes zingen. En ze leerden over het gebruik van openbaar vervoer, ter voorbereidingen op de middelbare school. Alles was digitaal, maar scholen bleken daar nog niet op voorbereid te zijn.”

Smit blijft zich inzetten om kinderen zo vroeg mogelijk voor te bereiden op het verkeer. “Men doet maar wat in het verkeer. De jeugd steekt verkeerd over en zit maar te appen op de fiets. Als je kinderen zo vroeg mogelijk leert over het verkeer, plukken ze daar later de vruchten van. Hier bleek echter geen geld voor te zijn. Verkeer blijft een ondergeschoven kindje bij scholen.”

Service

Waarschijnlijk zullen klanten voorlopig weinig merken van de overname. Smit heeft geen grote wijzigingen aan te kondigen. “Wel hebben we drie nieuwe busjes aangeschaft, die hadden al lang een keer vernieuwd moeten worden. Binnenkort komen dus weer mooie, nieuwe voertuigen bij het CBR te staan waar klanten hun producten kunnen kopen. Verder hebben we geen grote wijzigingen in petto, het loopt hier goed.”

Ook het motto van de ondernemer is niet veranderd: Mooie producten maken, waar klanten goed mee kunnen werken. “Klanten die drie linkerhanden hebben, moeten ook met onze producten kunnen werken. Ook de service is voor ons een van de belangrijkste kenmerken.” Zijn medewerker Alex Brown beaamt dat: “We zijn flexibel. Klanten zitten van ’s ochtends tot ’s avonds in de lesauto en geven in het weekend theorieles. Dan kun je niet zeggen dat je slechts tijdens kantooruren bereikbaar bent.”

Lees ook: ‘Simulator levert goed voorbereide leerling bij rijschool af’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Oprichter terug bij Smit Rijschoolservice: ‘Altijd heimwee gehad’ | RijschoolPro

Oprichter terug bij Smit Rijschoolservice: ‘Altijd heimwee gehad’

Smit Rijschoolservice is weer in handen van de oorspronkelijke eigenaar. Elt Smit heeft de aandelen van het bedrijf teruggekocht en is weer terug op zijn oude stek. “Nadat ik het bedrijf had verkocht in 2012, had ik eigenlijk meteen al spijt”, vertelt de ondernemer vanuit zijn kantoor in Eindhoven.

Voor Elt Smit voelt het weer als thuiskomen. Met hetzelfde team werknemers – op één man na – gaat hij verder met waar hij eigenlijk nooit mee wilde stoppen: het ontwikkelen van lesmateriaal. “Ik ben de komende weken vooral bezig met inventariseren en inlezen. Vanaf het nieuwe jaar hoop ik weer echt aan de slag te gaan. Ik kijk ernaar uit om alle oude klanten weer te zien en te spreken.”

Interesse

Smit heeft het bedrijf in 1986 opgestart, maar verkocht de aandelen in 2012 aan de ANWB. Die verkoop leek op dat moment een verstandige beslissing, mede vanwege privéomstandigheden, vertelt hij. “Maar nadat ik het had verkocht, had ik meteen spijt. Dat gevoel is nooit weggegaan.” Smit is het bedrijf altijd blijven volgen. “Ik kwam ook regelmatig nog even binnenwandelen. Een paar maanden geleden kwam de optie om de onderneming terug te kopen ter sprake. Ik had misschien mijn leeftijd niet mee, maar ik had wél interesse.”

Alex Brown is 3D-animator en projectmanager bij Smit Rijschoolservice. Hij is blij dat zijn ‘oude baas’ weer terug is in het bedrijf. Al is het maar omdat de lijntjes nu veel korter zijn. “Met deze stap is de besluitprocedure veel sneller. Er zit minder vertraging op de lijn”, vertelt hij. Lachend: “Bovendien is Elt misschien wel de fitste van het hele kantoor.”

Innovatie

Tijdens het interview komt de aandacht voor vernieuwing steeds naar voren. Smit: “Het bedrijf begon met cassettebandjes en dia’s in de jaren tachtig. Tot de komst van de CD-rom. Wij waren in 1994 een van de eersten met theorielessen op de CD-rom. Een uitkomst was dat.”

Al was het bedrijf ook vaak nét iets te vroeg met innovaties, lacht Smit: “We hebben bijvoorbeeld ooit geïnvesteerd in een mooi project om kinderen op de basisschool, van groep 1 tot en met 8, voor te bereiden op het verkeer. Met alles erop en eraan: lessen over waar ze mogen lopen en fietsen, tekeningen maken, liedjes zingen. En ze leerden over het gebruik van openbaar vervoer, ter voorbereidingen op de middelbare school. Alles was digitaal, maar scholen bleken daar nog niet op voorbereid te zijn.”

Smit blijft zich inzetten om kinderen zo vroeg mogelijk voor te bereiden op het verkeer. “Men doet maar wat in het verkeer. De jeugd steekt verkeerd over en zit maar te appen op de fiets. Als je kinderen zo vroeg mogelijk leert over het verkeer, plukken ze daar later de vruchten van. Hier bleek echter geen geld voor te zijn. Verkeer blijft een ondergeschoven kindje bij scholen.”

Service

Waarschijnlijk zullen klanten voorlopig weinig merken van de overname. Smit heeft geen grote wijzigingen aan te kondigen. “Wel hebben we drie nieuwe busjes aangeschaft, die hadden al lang een keer vernieuwd moeten worden. Binnenkort komen dus weer mooie, nieuwe voertuigen bij het CBR te staan waar klanten hun producten kunnen kopen. Verder hebben we geen grote wijzigingen in petto, het loopt hier goed.”

Ook het motto van de ondernemer is niet veranderd: Mooie producten maken, waar klanten goed mee kunnen werken. “Klanten die drie linkerhanden hebben, moeten ook met onze producten kunnen werken. Ook de service is voor ons een van de belangrijkste kenmerken.” Zijn medewerker Alex Brown beaamt dat: “We zijn flexibel. Klanten zitten van ’s ochtends tot ’s avonds in de lesauto en geven in het weekend theorieles. Dan kun je niet zeggen dat je slechts tijdens kantooruren bereikbaar bent.”

Lees ook: ‘Simulator levert goed voorbereide leerling bij rijschool af’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.