‘Slagingspercentage zal stijgen door komst Rijleskeurmerk’
Hoewel de eisen nog niet definitief zijn vastgesteld, zijn de aspecten waarop getoetst worden én de kosten van het Rijleskeurmerk inmiddels bekend. Dat nieuws heeft de afgelopen week een hoop reuring veroorzaakt binnen de rijschoolbranche. Waarom moet het keurmerk gemiddeld 300 euro per jaar kosten? En hoe gaat het keurmerk het kaf van het koren scheiden? We spraken met René Ungerer, directeur van Centrum voor Certificatie, de instantie die het keurmerk onder zijn hoede heeft.
Op de Nationale Rijschooldag, georganiseerd door vakblad RijschoolPro, werd de komst van het keurmerk dit najaar bekendgemaakt. Initiatiefneemster Irma van den Berg is tevens redacteur van het vakblad Rij-instructie. Op de website van het magazine werd afgelopen weekend de kosten van het keurmerk bekendgemaakt: gemiddeld 300 euro per rijschool per jaar, afhankelijk van het aantal instructeurs en vestigingen.
Die eisen zijn nog niet definitief. Ze worden momenteel voorgelegd aan een werkgroep met rijschoolhouders die betrokken zijn bij het project. Ook draait er momenteel een pilot met twee rijscholen. Hieruit kunnen ook nog nieuwe of aanvullende eisen voortkomen.
Wel zijn de grote lijnen al bekend, vertelt René Ungerer (foto). Zo worden er eisen gesteld aan de instructeur, bijvoorbeeld een VOG, en aan de rijinstructie. De lesauto moet aan enkele voorwaarden voldoen en de verkeersleermiddelen moeten up to date zijn. Daarnaast zijn er eisen op het gebied van het aantal examens, theorielokalen, administratie en bedrijfsvoering. Op 2 januari 2019 wordt het hele eisenpakket gepubliceerd op de website van het Rijleskeurmerk.
De eerste publicaties over het Rijleskeurmerk hebben al veel reacties van rijscholen opgeleverd. Hoe hebben jullie dit ervaren?
“Wanneer je een keurmerk lanceert, dan kun je verwachten dat er veel reacties komen, zowel positief als negatief. Het keurmerk is opgericht vanwege de reputatie van de rijschoolbranche: die is niet altijd goed. Ik vind het daarom verbazingwekkend dat er nog geen keurmerk is voor rijscholen.”
“Er zijn mensen die heel enthousiast reageren en benieuwd zijn. Tegelijkertijd vinden malafide rijscholen een kwaliteitskeurmerk natuurlijk niks. Maar er zijn ook rijscholen die 300 euro te veel vinden. Het is logisch dat ze nadenken over wat het hen gaat kosten. Maar het belangrijkste is dat je straks over een onderscheidend middel beschikt. Het keurmerk is professioneel opgezet. Het erkenningsschema bevat degelijke eisen en is goed toetsbaar.” Lachend: “Je hoort dit natuurlijk van iemand die er zelf aan werkt, maar het zit gewoon goed in elkaar. Daarom denk ik dat het de kritiek goed zal doorstaan.”
Als je nagaat wat het ons al heeft gekost, is de 300 euro eigenlijk een spotprijs
“Tijdens het congres (Nationale Rijschooldag, NK) zag je dat de drie voorzitters van de brancheorganisaties een gezamenlijk doel hebben: de kwaliteit van de branche verhogen. De overheid heeft dit deels aan de markt overgelaten. Overigens zie je dit ook in andere sectoren. Wij willen daar graag bij helpen. Sinds Irma van den Berg drie jaar geleden voor het eerst bij ons binnenkwam met het idee voor een keurmerk, hebben we hier fors in geïnvesteerd. Niemand heeft daar nog iets aan verdiend. Als je nagaat wat het ons al heeft gekost, is de 300 euro eigenlijk een spotprijs.”
Kunt u die 300 euro per jaar onderbouwen?
“Het gaat erom dat de dienstverlening die wij leveren, die 300 euro ook waard is. Ik kan een hele onderbouwing geven van wat het ons gekost heeft om dit op te zetten, maar kijk alleen al naar andere certificeringstrajecten: die zijn niet goedkoper dan 500 euro. We hebben een secretariaat dat uren maakt, we moeten een website ontwikkelen inclusief de bijbehorende software en we moeten auditers opleiden en op pad sturen. Enerzijds willen we toegankelijk zijn wat betreft de prijs, anderzijds willen we ook op een goede manier kunnen toetsen. Wat mij betreft doen we onze onderzoeken veel vaker op locatie, maar door dit ook schriftelijk te doen, kunnen we de kosten drukken.”
Hoe ziet de toetsing er precies uit?
“We werken met een cyclus van drie jaar. Het eerste jaar, bij de aanmelding van een rijschool, wordt het bedrijf op locatie getoetst. Wanneer de rijschool is gecertificeerd, volgt in het tweede en derde jaar een schriftelijke audit. Het vierde jaar vindt weer een audit op locatie plaats. Wanneer een rijschool niet door de audit heen komt, heeft het bedrijf acht weken de tijd om alsnog aan de eisen te voldoen.”
“Op dit moment zijn we bezig met het opleiden van vijf auditers. Onafhankelijkheid is hier heel belangrijk. We hebben daarom bewust gekozen voor medewerkers die niets met de branche te maken hebben. Met het auditen willen we ook een toegevoegde waarde kunnen bieden. De bezoeken zijn aangekondigd, we willen niet als politieagenten optreden. Een auditer adviseert niet op vakinhoudelijk gebied, maar kan wel bepaalde normen uitleggen, of bijvoorbeeld tips geven over hoe bepaalde processen efficiënter kunnen.”
Met het Rijleskeurmerk willen jullie ‘het kaf van het koren scheiden’. Welke eisen moeten daar vooral aan bijdragen?
“Ik neem als voorbeeld een rijschoolhouder uit de regio Rotterdam. Hij vertelde me dat hij leerlingen van andere rijscholen krijgt, die eerder gezakt zijn op onderdelen die nog nooit zijn behandeld in de les. Wij willen er zeker van zijn dat rijscholen die gecertificeerd zijn, wél alle onderdelen doornemen. Daarom hebben we een bijlage opgesteld met 37 verplichte lesonderdelen. De audit vindt dan plaats op basis van gesprekken en, onder andere, de instructiekaart. Het kan zijn dat een rijschool geen instructiekaarten heeft, maar wel alle lesonderdelen behandelt. Wij zullen altijd naar ‘positief bewijs’ zoeken. Dus hoe meer een rijschool registreert, hoe gemakkelijker de audit wordt. Wordt er bijvoorbeeld niet met een instructiekaart gewerkt, dan wordt het een lastig verhaal.”
We ontkomen er niet aan een eis met betrekking tot het slagingspercentage te stellen
“Een andere eis is het slagingspercentage. Een rijschool mag niet meer dan een bepaald percentage naar beneden afwijken van het landelijk gemiddelde. Dit is een lastig aspect waar we veel over hebben gediscussieerd. Toch ontkomen we er niet aan een eis met betrekking tot het slagingspercentage te stellen. Wij geloven dat als steeds meer leerlingen voor een rijschool kiezen met het keurmerk, het gemiddelde slagingspercentage uiteindelijk vanzelf omhoog gaat. Dan komen er namelijk leerlingen van rijscholen die goed onderricht zijn. Dan heeft het CBR ook minder problemen en kunnen wij misschien de eis van het slagingspercentage op den duur laten vervallen.”
De LBKR heeft zich min of meer verbonden met het keurmerk. Hoe zit het met die samenwerking?
“Het keurmerk staat los van de LBKR. Er is geen enkele juridische binding. Nadat wij de eisen hadden opgesteld, zochten we naar draagkracht vanuit de branche. Irma heeft met verschillende partijen gesproken, waaronder de LBKR. LBKR omarmde het idee vanwege het door hen in het manifest beoogde kwaliteitsregister. Zij hebben zich vervolgens aangesloten bij de werkgroep.”
“Wij willen in de toekomst niet alleen samenwerken met rijscholen, maar ook medewerkers van het CBR en IBKI. We willen graag weten wat zij belangrijke eisen vinden. Ook denken we aan organisaties als Veilig Verkeer Nederland, organisaties voor verkeersslachtoffers en het ministerie. Ik kan me voorstellen dat zij hele goede tips hebben. Bijvoorbeeld voor nieuwe verplichte lesonderdelen, die nu door nog geen enkele rijschool behandeld worden. Dan heb je een innovatief keurmerk. Maar laten we eerst het keurmerk maar eens introduceren op 2 januari. Als er nu te veel partijen meedenken, kan dat ook leiden tot vertraging.”
Er is nog weinig aan marketing gedaan. Heeft een keurmerk wel zin als de consument er niet mee bekend is?
“Eerlijk gezegd is dit inderdaad nog geen sterk punt van ons. Maar ook hier hebben we te maken met de kosten van het keurmerk: we hebben ons met name gericht op het stellen van goede eisen en het uitvoeren van goede audits. Als er een kwalitatief goede uitrol is geweest en de markt vervolgens aangeeft dat de marketing belangrijk is, dan moeten we hier ook gezamenlijk met de markt een bedrag voor reserveren.”
“Toch zie ik nu al veel kansen voor rijscholen. Zij kunnen vertellen dat ze door een onafhankelijk instituut zijn beoordeeld en dat ze aan alle eisen voldoen die zijn opgesteld door kritische rijschoolhouders. Elke rijschool krijgt straks zijn eigen pagina op onze website. Als je als rijschool kunt verkondigen dat je de eerste van jouw provincie of regio bent met het Rijleskeurmerk, dan is dat goud waard.”
Lees ook: Nieuw Rijleskeurmerk op 2 januari ingevoerd
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
De rijscholen die serieus bezig zijn hebben zo’n keurmerk niet nodig.
Zoveelste idee om te onderscheiden. Doe gewoon je werk dan weten de leerlingen je wel te vinden.
Ik ben dus een malafide rijschool om dat ik dit keurmerk niet ondersteun. Fijn om te weten.
Gewoon niet aan mee doen.. bloed het vanzelf dood. Mond op mond reclame is altijd nog het beste. Lever je geen goed werk, krijg je vanzelf geen leerlingen meer.
Lijkt veel op de 1e “erkenningsregeling ” Ook toen een audit die niet goedkoop was .Tenslotte ter ziele gegaan wegens te weinig deelnemers die het “instituut “financieel in de lucht konden houden .
Vervolgens werd het door de Bovag opgepakt als een ***( drie sterren) Bovag rijschool …..Ook dat bestaat niet meer ..Toch maar weer het wiel opnieuw uitvinden ?
In deze tijd met social media maakt het niet zoveel uit waar of bij wie je bent aangesloten .De les prijs of snel examen doen is bepalend.
Het is en blijft dus gewoon geldklopperij. Wat moet zo’n audit-persoon bij mij in de huiskamer komen zoeken om te kijken of ik een degelijke rijschool ben? Ik ben een eenmanszaakje en doe mijn administratie in de huiskamer met mijn PC. Kan die persoon dan zien of ik een goede of slechte rijschool ben?
Er wordt gesteld dat er rijscholen zijn die enthausiast zijn, en malafide rijscholen vinden het maar niets en rijscholen die 300 eor te veel vinden.
Persoonlijk vindt ik te kort door de bocht. Er zijn ook rijscholen zelfstandige die het niets vinden en 300 euro niet te veel vinden. Die mensen worden om dat ze er geen heil in zien, onder malafide rijscholen geschaard.
Beste schrijver wilt u letten op uw woordkeuze, en niet generaliseren !!
Een audit aangekondigd….. ik ben bang dat dit ook weer als een toneelstukje gezien gaat worden zoals men dit van het IBKI ook denkt.
Wat mij heel erg verbaasd is dat er aan het eindpunt, iets in het leven wordt geroepen wat er helemaal niet toe doet. Het kost geld dus geen animo. De basis van de huidige rijopleiding is niet goed, dat moet verandert worden. Iedere instructeur doet zijn of haar best met de middelen die ze heeft. Maar in de basis is het nog steeds een aap een kunstje aanleren. Niet meer en niet minder. Heb daar de afgelopen tijd een x aantal keren mee te maken gehad. VERKEERSVEILIGHEID heeft geen prio mensen.
Weer moeten wij ervoor betalen terwijl het bekend is wat er aan de hand is.
Ze moeten eerst de rijscholen aanpakken die landelijk willen opereren, die moeten ze eerst aanpakken.
Wij gaan voor mond op mond reclame en een degelijke slagingspercentage!
Elke jaar 300,00 hahahaaa lekker een vaste inkomen voor die bedrijf hahaha
Wassen neus nummer zoveel. Leerlingen doen hier helemaal niets mee.
Dit keurmerk voegt niets toe, maar wordt er wel doorgedrukt, maar niet omdat de rijscholen hier op zitten te wachten.
Het percentage geslaagden is al meer dan 50 jaar om en nabij hetzelfde.
Wanneer kijkt men eens naar het cbr over hoe het kan dat het zo in stand gehouden kan worden.
Weer krijgen wij het op ons bord.
Het lijkt nergens op.
Negatief of positief!!! iedereen wilt een gezonde en betrouwbare branche met een goed imago. Laat de oprichting van het RIJLESKEURMERK het begin zijn. Ik geef het een kans en doe in ieder geval mee.