Rijleskeurmerk van start: eisen gepubliceerd
Om in aanmerking te komen voor het Rijleskeurmerk, mag het slagingspercentage van een rijschool niet meer dan 10 procent lager zijn dan het landelijk gemiddelde. Ook moet de rijschool minstens vijftien examens per kalenderjaar laten afleggen: een greep uit de eisen voor het Rijleskeurmerk die donderdag gepubliceerd zijn. Aanmelden voor het keurmerk is al mogelijk.
De eisen zijn donderdag gepubliceerd op de website van het Rijleskeurmerk. Deze lijst is opgesteld door Stichting LBKR, ‘belanghebbenden’ en het Centrum voor Certificatie, de instantie die het keurmerk heeft opgezet. Op 2 januari wordt het Rijleskeurmerk officieel gelanceerd, maar aanmelden is nu al mogelijk voor rijschoolhouders.
In januari wordt ook de eerste certificering uitgereikt aan drie rijscholen die in de testfase hebben meegedraaid. Rijscholen met dit keurmerk krijgen een eigen pagina op de website, mogen het logo gebruiken in hun uitingen en krijgen stickers voor op de lesvoertuigen en het kantoorpand.
Een aantal opvallende eisen op een rij:
Inschrijving en slagingspercentage
- Om in aanmerking te komen voor het keurmerk, mag de rijschool geen dubbele inschrijvingsovereenkomst hebben onder een andere rijschool of rijinstructeur.
- Het slagingspercentage van de rijschool mag verder niet meer dan 10 procent naar beneden afwijken van het landelijk gemiddelde. Bij een afwijking hiervan moet gemotiveerd worden wat de reden hiervan is.
- De rijschool moet minimaal vijftien examens (eerste en herexamens) per kalenderjaar laten afleggen.
Eisen instructeur
- De rijinstructeur dient in het bezit te zijn van een diploma waaruit blijkt dat het taalniveau minimaal 2F is of, in het geval van anderstaligen het ERK niveau NT2 – B2.
- De rijinstructeur van het bedrijf dient een VOG t.b.v. rijinstructeur te overleggen van maximaal 1 jaar oud.
Rijinstructie
- Het praktisch rijonderricht dient ter afwisseling zoveel mogelijk op verschillende tijdstippen te kunnen worden gevolgd waaronder tijdens de spitsuren.
- Er dient te worden gestreefd naar het geven van instructie tijdens verschillende weersomstandigheden.
- Er dient een evenwichtige verdeling te zijn van instructie binnen en buiten de bebouwde kom.
- Stilstaan tijdens de rijles is uitsluitend toegestaan ten behoeve van educatieve doeleinden met betrekking tot de rijles. Het is de rijinstructeur niet toegestaan om de lesauto stil te zetten ten behoeve van zijn eigen pauze of om telefoonverkeer af te wikkelen, tenzij dit niet ten koste gaat van de rijlestijd van de leerling. Een sanitaire stop van de leerling of van de rijinstructeur of een pauzestop op uitdrukkelijk verzoek van de leerling ten behoeve van bijvoorbeeld een rook- of koffiepauze, wordt hier niet onder gerekend.
- Ook is een lijst opgesteld met 37 verplichte lesonderdelen.
Bedrijfsvoering
- De rijschool moet bereikbaar zijn. Dit kan worden gerealiseerd met behulp of door middel van een antwoordservice of een automatisch antwoordapparaat; e-mail, WhatsApp of een ander sociaal medium. De rijschool verplicht zich op werkdagen binnen 12 uur per telefoon, e-mail, WhatsApp of anderszins schriftelijk te reageren op verzoeken of vragen van reeds ingeschreven leerlingen
- Bij onverwachte en langdurige verhindering draagt de rijinstructeur in overleg met de leerling zorg voor tijdige vervanging, de mogelijkheid de les in te halen, inschakeling van een andere Rijleskeurmerk gecertificeerde rijinstructeur of voor verplaatsing van de rijles.
- Elke rijinstructeur brengt 1 keer per 12 maanden een bezoek van minimaal 3 uur aan een collega (ook deelnemer van het Rijleskeurmerk). Van deze 3 uur wordt minimaal 2 uur besteed aan het achterin meerijden met een collega.
Bekijk ook de volledige lijst met eisen.
Gedragscode
Ook is een gedragscode opgenomen voor rijschoolhouders en instructeurs. Hierin staat onder meer dat er niet wordt gediscrimineerd, dat er geen onzedelijk gedrag plaatsvindt, dat de lesauto schoon is en dat het slagingspercentage op de website van de rijschool actueel is en overeenkomt met het slagingspercentage op de website van het CBR.
Kosten
Voor opname in het register is er een eerste audit nodig, die 540 euro kost. Als er geen bijzonderheden zijn zal er vervolgens in het tweede en derde jaar een schriftelijke controle plaatsvinden. De schriftelijke controles kosten 150 euro, wat uitkomt op gemiddeld 280 euro per jaar. In het vierde jaar vindt er weer een herkeuring op locatie plaats, die gelijk is aan de initiële audit.
Per extra rijinstructeur bedragen de extra jaarlijkse kosten 45,-. Bij meerdere vestigingen zijn de kosten afhankelijk van het aantal vestigingen. Rijschoolhouders kunnen ervoor kiezen om over drie jaar hetzelfde bedrag van 280 euro te betalen. De voorwaarde is dan dat zij zich voor minimaal drie jaar inschrijven voor het Rijleskeurmerk.
Controle
Niet alle eisen zijn even makkelijk te controleren. Er wordt immers niet met elke les meegereden om te kijken of de instructeur aan alle punten voldoet. “Toegegeven, het Rijleskeurmerk zal nooit helemaal waterdicht zijn”, vertelt voorzitter René Ungerer, directeur van Centrum voor Certificiatie. Wel gaat Ungerer ervan uit dat de manier van controleren het erg lastig zal maken om te frauderen. “We combineren veel gegevens met elkaar. Zo kijken we bijvoorbeeld in Top Online, pikken daar een leerling uit en daar mag de instructeur alle schema’s van laten zien.”
Het Rijleskeurmerk komt 7 januari aan bod bij het televisieprogramma Radar. Op 8 februari wordt uitleg gegeven over het keurmerk op de bijeenkomst van de LBKR.
Lees ook: Slagingspercentage zal stijgen door komst Rijleskeurmerk
Succes ermee geef mijn geld wel anders uit.
Je koopt dus een rijleskeurmerk?
Nu niet en nooit niet.
Wat een flauwekul.
LBKR: Kun je niet wat beters bedenken?
Hier ga ik niet voor betalen!!
Zolang je maar betaald…
“We combineren veel gegevens met elkaar. Zo kijken we bijvoorbeeld in Top Online, pikken daar een leerling uit en daar mag de instructeur alle schema’s van laten zien.”
Uhm… zonder toestemming van de leerling mag dat niet zomaar. Of heeft het rijleskeurmerk de nieuwe privacywetgeving even gemist?
prima verdienmodel, ik zeg succes ermee en ik ga maar gewoon de kwaliteit leveren die ik al 32 jaar lever. Wat een onzin die prijsstelling van het lidmaatschap, ik geef het een jaar of 4 en dan gaan we weer verder met de nieuwe Keurmerkjes die helaas inhoudelijk weer niets zeggen of iets toevoegen aan de kwaliteit van ons vakmanschap.
Ik wacht eerst wel af hoe zich het ontwikkelt voordat ik mijn geld hier gelijk aan uitgeef. Ik blijf van mening dat als je het gewoon goed doet, eerlijk en duidelijk blijft tegenover de consument, het keurmerk voor die rijscholen totaal geen meerwaarde heeft.
Ben benieuwd of ze al inschrijvingen hebben.
Met de Privacywet vegen ze hun kont af schijnbaar.
Zoals een collega al schreef, nu niet morgen niet nooit niet.
Dit slaat werkelijk nergens op…
Dus als je minder dan 15 examens per jaar afneemt verdien je geen keurmerk?
En iedere rijschool kan zomaar een keer 10 procent onder het gemiddelde uitkomen hoor… gaan we ook voor de resterende zelfstandige zoals de schilder een keurmerk in het leven roepen waarbij de controlerende instantie bepaalt met welke verf hij moet schilderen en hoe vaak hij naar de wc mag?
De kleinere rijschool gaat wederom de dupe worden van dit verdienmodel.
Heel jammer dat het slagings percentage van de deelnemende rijschool niet meer dan 10% onder het landelijk gemiddelde mag liggen tenzij je kunt bewijzen waardoor dat komt.
Dat had moeten zijn: Slagings percentage van de deelnemende rijschool moet minimaal hetzelfde zijn als het landelijk gemiddelde. Afwijkingen moeten controleerbaar zijn.
Denk ook aan de privacy regelgeving ten opzichte van leerling maar ook van instructeur.
Natuurlijk doen we op afstand mee, zonder er natuurlijk voor te betalen. Dit doodgeboren kindje zal straks worden weggespoeld met het badwater omdat dit gaat stinken. Alle kosten worden natuurlijk doorberekend aan de leerling en dat voor een sticker op de auto. Gaat natuurlijk niet gebeuren en ik zal tegen iedere leerling tijdens de gratis in-take dit ook vermelden. Je kiest een rijschool voor de klik met de instructeur, positieve input van vrienden en ouders. Die sticker kost extra € 2/3 euro.
Bij voorbaat een huwelijk dat zal stranden. Ongelofelijk kan er in deze branche nu echt niet ontstaan waar daadwerkelijk de consument zijn voordelen uit kan halen!!!
Wat zijn wij toch een zielige branche.
Bij voorbaat een huwelijk dat zal stranden. Kan het nu werkelijk niet in onze branche geregeld worden waar zowel de consument als de instructeur/rijschool iets aan heeft!!! Wat zijn we toch een zielige branche.
Weer een die het wiel opnieuw heeft uitgevonden.Ooit had ik het 3 sterren-kwaliteitslabel van BOVAG. Leverde geen drol op, kostte wel teveel geld. Ben nu nergens meer lid van. Heb mijn buik er van vol. Voor het beeld: ik ben instructeur sinds 1981, alle categorieën.Op 28 oktober 2023 is mijn certificaat verlopen en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die nog te verlengen. Wat een branche. Pfff….
richard zo denk ik er ook over,
een grote aanfluiting
Richard’s woorden tellen ook voor mij een grote aanfluiting.
Alleen mag ik iets eerder stoppen.
Onze rijschool is gestart in 1955 en heeft nooit hulp van een bond dan wel belangenvereniging nodig gehad.
Wij leveren gewoon kwaliteit en daar heeft de leerling het meeste baat bij.
De groeten van Bert Oerlemans.
15 jaar geleden had de toenmalige ABAN ( speciaal voor de kleine rijschool) ook al zo iets het geen na een paar jaar strande.
De kleine rijschool is hoer nu de dupe van
15de LBKR zal nu ook wel de plank misslaan is niets nieuws maar kopie van de ABAN jaar geleden hadden we dat via de ABAN ook al en is vreselijk mislukt. Zal nu ook wel weer gaan.
De LBKR heeft wwer opnieuw het wagenwiel uitgevonden.
Een goede rij instructeur/trice hoeft geen keurmerk,of geel keurmerk in het oor is puur geldklopperij,
Zelf 33 jaar rijschool gerund en Bovag lid , maar ook beunhazen waren lid van Bovag en toen Bovag vaarwel gezegd, steld niets voor al die keurmerken
Sorry, maar dit is niet oké,. Is er wel informatie ingewonnen bij collega rijscholen ,inspraak, samenwerking? Het moet geen geldboompje worden voor een organisatie.
Wie gaat dit controleren? En hoe? Het is verschrikkelijk eenzijdig. Het lijkt wel op de Bovag . Hier zal ik nooit in meegaan !
stelletje idioten !!
Kansloos !!
Te triest voor woorden.
Misschien een lesprijs instellen van minimaal € 50,- per uur.
Maak je daar sterk voor!!!
BTW in 2019 naar 9% ipv 21%
Maak je daar nog sterker voor!!
Geen keurmerk nodig, wordt de kwaliteit vanzelf beter!
Dan krijg je de branche achter je!!
Waarom zoveel negatieve reacties??? En waarom géén goede tegenvoorstellen??? Niemand is verplicht om mee te doen en hoeft er dus ook geen geld daaraan uit te geven….Vrijheid Blijheid!!! Wij willen wel met ons allen wel een betere/gezondere rijschoolbranche met een goed imago. Rotte appels is van alle tijden en laten we met ons allen de schouders eronder zetten om dit eens goed aan te pakken. Het rijleskeurmerk is wel het eerste keurmerk die ONAFHANKELIJK is. Tja, daarmee zijn kosten gemoeid.
Boudewijn
Er is in dit geval geen bewijs van onderzoek die leid tot verbetering van de branche. Sterker nog, er werd eind vorig jaar een stuk over één persoon negatief in het roddelblad rijinstructie geplaatst die juist onafhankelijk is. Dit is met opzet gebeurt. Irma van den Berg en Hans zijn verbonden met elkaar. Het is niet mogelijk om met tegenvoorstellen te komen als de gedachte te eenzijdig is. Wat is er volgens jou onafhankelijk aan, als zelfs de domeinnaam nog op naam van een rijinstructrice staat?
Eén spreekwoord bevat `een doodgeboren kind`
een doodgeboren kindje (=waardeloos, zonder toekomst)
Bronnen
De spreekwoorden en gezegden zijn afkomstig van Wikiquote, Wikipedia en onze gebruikers.
Nederlandstalige spreekwoorden
Nederlandstalige gezegden
Stel een boevige rijschool wil graag wat klantjes wat geld afhandig maken, dan heeft hij goed en wel enkele weken nodig, in deze tijd voert hij of zij het keurmerk gewoon illigaal op de site en auto. Tegen de tijd dat er actie is ondernomen voor het vals gebruik van het logo is het kwaad toch allang geschied. Er zijn immers vrij weinig cursisten die via de keurmerksite een dubbel check doen…
Stel een boevige rijschool voert het keurmerk logo legaal, dan kan deze nog geld witwassen en zo voor een bizar lage prijs blijven lessen en alleen de krenten uit de pap op laten gaan en de pap laten stikken of dure lessen bij laten kopen of simpel weg niet verder lessen of op examen gaan…. geld uiteraard niet terug…
Stel een franchise heeft enkele rijscholen die de eisen halen, reken maar dat deze franshise gaat doen laten lijken alsof alle deelnemende rijscholen zijn aangesloten door van deze auto een foto op hun site te plaatsen….
Gelukkig hebben we in dit land nog niet genoeg regeltjes en zelfverzonnen wetten.
Kunnen er voor deze branche nog wel een stuk of 20 bij…lang leven de vervlogen tijden van de DDR.
Wat een flauwelkul. Jammer dat ik het niet verzonnen heb….makkelijke manier om als organisatie je zakken te vullen.
Beetje klaar met deze branche, maar voor iedereen een goed 2019 en vooral veel wijsheid en zakelijk inzicht.
Zoveel rijscholen en zoveel meningen, de neuzen staan nooit dezelfde kant op. Ik vind het landelijke gemiddelde slagingspercentage al belachelijk laag, en daar mag je dan nog 10% onder zitten. Eigenlijk wel logisch want meer dan 50% van de rijscholen zit daar onder, dus als je er boven moet zitten verdienen ze er te weinig aan. Er is maar een manier om dit landelijke percentage omhoog te krijgen maar daar wil heel rijschoolland niet aan. P. Coenen
Ik zal maar niet verklappen hoe, maar het zou de branche wel gezond maken, en iedereen zou dan een eerlijke prijs kunnen vragen voor zijn diensten. Momenteel is deze tak van dienstverlening, de goede niet te na gesproken, nog net zo ,gezond’ als voor de grote reorganisatie van 1974.
P. Coenen ex rijschoolhouder met een slagingspercentage waar de meeste rijscholen alleen maar van kunnen dromen. Weet U waarom. Ik was wat je noemt een vakidioot.