Harold Bekhuis, divisiemanager Rijvaardigheid CBR

‘Minder verkeersslachtoffers? Dan ook kijken naar rijexamen’

Dat het een veelbewogen jaar was voor het CBR, kan geen enkele instructeur zijn ontgaan. Niet alleen vanwege de grote vraag naar examens en de inspanningen om de wachttijden te verkorten; onlangs is ook aangekondigd dat het praktijkexamen B gaat veranderen. Harold Bekhuis, manager Divisie Rijvaardigheid, schrijft erover in zijn eindejaarscolumn op RijschoolPro.

“De eerste dagen van het nieuwe jaar zijn aangebroken. Een mooi moment om terug te kijken op het bijzondere jaar 2018. Het bijzonder drukke jaar 2018. Waarin de rijschoolbranche en het CBR er in zijn geslaagd om zo’n 320.000 geslaagde leerlingen, van AM tot E bij B, veilig de weg op te laten gaan.

Heel fijn ook dat we veel goed opgeleide kandidaten zagen. De branche heeft het enorm druk gehad en het CBR heeft het enorm druk gehad. Voor het derde jaar op rij werken we over, dat zult u als rijinstructeur of rijschoolhouder ook in uw eigen bedrijf herkennen. Vanaf het voorjaar was het alle hens aan dek om te de afspraken over de reserveringstermijnen te halen. Wij weten dat kandidaten en u niet lang kunnen wachten op een herexamen. Onze focus ligt daar op, ook in drukke tijden.

Alleen al afgelopen jaar hebben we honderd nieuwe collega’s in opleiding genomen

Als u op een examencentrum komt zult u veel nieuwe gezichten zien. Alleen al afgelopen jaar hebben we honderd nieuwe collega’s in opleiding genomen. Enthousiaste en gedreven mensen, uit alle hoeken van de samenleving. Want u weet het ook. Heel Nederland roept om personeel, van ICT-ers, technici tot rijinstructeurs en rijexaminatoren. En dat maakt het niet gemakkelijk om de goede mensen te vinden. Want voor ons staat nog steeds als een huis, kwaliteit staat voorop. Heel fijn dat dat voor veel van u ook geldt!

We zagen in onze zoektocht naar nieuwe examinatoren heel veel goede mensen voorbij komen. Waar we niet mee verder konden omdat ze net niet aan onze harde eis voldeden: HAVO of diploma MBO 4. In juni hebben we de opleiding tot examinator door NLQF (internationale standaard QF) laten certificeren op dat niveau. Hierdoor kunnen ook mensen solliciteren die wél het vereiste werk- en denkniveau mbo4/havo hebben.

En dat is hard nodig om aan de stijgende vraag naar examens te voldoen. Komend jaar moeten er nog steeds nieuwe examinatoren bij, zo’n 70 schatten wij nu in. Want in 2019 zal het nog steeds druk zijn vooral in de maanden mei en juni.

Als we minder verkeersslachtoffers willen, moet je ook kijken naar de beginnende bestuurder en dus ook naar het rijexamen

Werk aan de winkel dus. Niet alleen door de grote vraag naar examens maar ook omdat de ontwikkelingen in onze wereld heel hard gaan. In maart komt er een update van het praktijkexamen B, een aanpassing van het huidige examen. U heeft daar al over kunnen lezen. Zoals u gewend bent geven we u de tijd om uw kandidaten daar op voor te bereiden.

In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 noemt de minister van Infrastructuur en Waterstaat de vernieuwing van het examen. Als we minder verkeerslachtoffers willen, moet je ook kijken naar de beginnende bestuurder en dus ook naar het rijexamen.

Natuurlijk gaan we in de ontwikkelingen niet over een nacht ijs. Wij hebben bij het CBR niet alleen veel nieuwe examinatoren. Bij alle divisies staan professionals opgesteld om onze examens verder te verbeteren en te vernieuwen. En natuurlijk vernieuwen we het examen niet alleen. We werken samen met specialisten en wetenschappers van universiteiten en diverse organisaties. En natuurlijk trekken we hierin met de rijschoolbranche op. Want per slot van rekening staan wij samen aan de lat om onze klanten veilig de weg op te laten gaan. Vandaag en morgen.

Ik wens u een heel goed, verkeersveilig en gezond 2019 toe.”

Harold Bekhuis

Divisiemanager Rijvaardigheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Minder verkeersslachtoffers? Dan ook kijken naar rijexamen’ | RijschoolPro
Harold Bekhuis, divisiemanager Rijvaardigheid CBR

‘Minder verkeersslachtoffers? Dan ook kijken naar rijexamen’

Dat het een veelbewogen jaar was voor het CBR, kan geen enkele instructeur zijn ontgaan. Niet alleen vanwege de grote vraag naar examens en de inspanningen om de wachttijden te verkorten; onlangs is ook aangekondigd dat het praktijkexamen B gaat veranderen. Harold Bekhuis, manager Divisie Rijvaardigheid, schrijft erover in zijn eindejaarscolumn op RijschoolPro.

“De eerste dagen van het nieuwe jaar zijn aangebroken. Een mooi moment om terug te kijken op het bijzondere jaar 2018. Het bijzonder drukke jaar 2018. Waarin de rijschoolbranche en het CBR er in zijn geslaagd om zo’n 320.000 geslaagde leerlingen, van AM tot E bij B, veilig de weg op te laten gaan.

Heel fijn ook dat we veel goed opgeleide kandidaten zagen. De branche heeft het enorm druk gehad en het CBR heeft het enorm druk gehad. Voor het derde jaar op rij werken we over, dat zult u als rijinstructeur of rijschoolhouder ook in uw eigen bedrijf herkennen. Vanaf het voorjaar was het alle hens aan dek om te de afspraken over de reserveringstermijnen te halen. Wij weten dat kandidaten en u niet lang kunnen wachten op een herexamen. Onze focus ligt daar op, ook in drukke tijden.

Alleen al afgelopen jaar hebben we honderd nieuwe collega’s in opleiding genomen

Als u op een examencentrum komt zult u veel nieuwe gezichten zien. Alleen al afgelopen jaar hebben we honderd nieuwe collega’s in opleiding genomen. Enthousiaste en gedreven mensen, uit alle hoeken van de samenleving. Want u weet het ook. Heel Nederland roept om personeel, van ICT-ers, technici tot rijinstructeurs en rijexaminatoren. En dat maakt het niet gemakkelijk om de goede mensen te vinden. Want voor ons staat nog steeds als een huis, kwaliteit staat voorop. Heel fijn dat dat voor veel van u ook geldt!

We zagen in onze zoektocht naar nieuwe examinatoren heel veel goede mensen voorbij komen. Waar we niet mee verder konden omdat ze net niet aan onze harde eis voldeden: HAVO of diploma MBO 4. In juni hebben we de opleiding tot examinator door NLQF (internationale standaard QF) laten certificeren op dat niveau. Hierdoor kunnen ook mensen solliciteren die wél het vereiste werk- en denkniveau mbo4/havo hebben.

En dat is hard nodig om aan de stijgende vraag naar examens te voldoen. Komend jaar moeten er nog steeds nieuwe examinatoren bij, zo’n 70 schatten wij nu in. Want in 2019 zal het nog steeds druk zijn vooral in de maanden mei en juni.

Als we minder verkeersslachtoffers willen, moet je ook kijken naar de beginnende bestuurder en dus ook naar het rijexamen

Werk aan de winkel dus. Niet alleen door de grote vraag naar examens maar ook omdat de ontwikkelingen in onze wereld heel hard gaan. In maart komt er een update van het praktijkexamen B, een aanpassing van het huidige examen. U heeft daar al over kunnen lezen. Zoals u gewend bent geven we u de tijd om uw kandidaten daar op voor te bereiden.

In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 noemt de minister van Infrastructuur en Waterstaat de vernieuwing van het examen. Als we minder verkeerslachtoffers willen, moet je ook kijken naar de beginnende bestuurder en dus ook naar het rijexamen.

Natuurlijk gaan we in de ontwikkelingen niet over een nacht ijs. Wij hebben bij het CBR niet alleen veel nieuwe examinatoren. Bij alle divisies staan professionals opgesteld om onze examens verder te verbeteren en te vernieuwen. En natuurlijk vernieuwen we het examen niet alleen. We werken samen met specialisten en wetenschappers van universiteiten en diverse organisaties. En natuurlijk trekken we hierin met de rijschoolbranche op. Want per slot van rekening staan wij samen aan de lat om onze klanten veilig de weg op te laten gaan. Vandaag en morgen.

Ik wens u een heel goed, verkeersveilig en gezond 2019 toe.”

Harold Bekhuis

Divisiemanager Rijvaardigheid.

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.