‘Tijd om eens na te gaan denken over een volwassen lesprijs’
De beslissing over de sanctie op praktijkbegeleiding is gevallen – een van de doelen waarvoor de LBKR is opgericht, is hiermee behaald. Waar gaat de belangengroep zich nu op richten? Voorzitter Jos Post schrijft hierover in zijn bijdrage voor RijschoolPro, de laatste van de serie columns waarin organisaties terugblikken op het afgelopen jaar.
“Afgelopen jaar was voor ons een spannend jaar, het jaar van de verandering. De verandering zat hem met name in de inrichting van de sanctie. Wat door velen genoemd wordt als het verdwijnen van de sanctie hetgeen uiteraard niet waar is. De sanctie wordt slechts anders ingericht. Maar wel een verandering waardoor de sanctie een stuk menselijker wordt. Men wordt niet meer direct verplicht om de hypotheek tegen het licht te houden.
We hebben begrepen dat de VRB nog onduidelijkheden heeft aangaande de kosten van de verplichte bijscholing na het zakken op de praktijkbegeleiding. Dit geheel wordt omschreven als schandalig en minachting voor de rijschoolbranche. Het huidige traject brengt echter ook de nodige kosten en risico’s met zich mee die zeker niet mals zijn voor het overgrote deel van onze collega’s, meestal zelfstandigen zonder personeel. Ook nu is het zo, dat als iemand zakt zich zal moeten bijscholen om goed beslagen ten ijs te komen, tenslotte is hij of zij niet voor niets gezakt. De tijd die in de voorbereiding gestopt wordt is best aanzienlijk.
Het huidige, financiële risico is vele malen groter dan de bijscholing die door de politiek middels het amendement is ingebracht.
Het risico dat de rijinstructeur, met name de kleine zelfstandige, in het huidig systeem loopt is, groter dan dat van het nieuwe systeem. Bij onvoldoende van de derde praktijkbegeleiding kun je per direct je bevoegdheidspasje inleveren waardoor je dus per direct geen inkomen meer hebt. Dit financieel risico is vele malen groter dan de bijscholing die door de politiek middels het amendement in is gebracht. De LBKR wil de stelling van de VRB ontkrachten dat de politiek heeft beslist dit traject heel duur te maken, dit is niet het geval. Sterker, de vier partijen hebben gezegd dat de oplopende financiële kosten, wel de prikkel geven om zich ervoor in te zetten dat je wel gaat slagen. Met andere woorden, doordat je iedere keer weer bijscholing moet volgen (mocht je weer zakken), lopen de kosten op.
Ook hebben we meegewerkt om het rijleskeurmerk handen en voeten te geven. In ons manifest hebben we vanaf het begin gezegd dat een kwaliteitsregister wenselijk zou zijn. Met de invoering van het rijleskeurmerk, in januari 2019, wordt hier invulling aan gegeven. Middels de aanname van een motie is de minister nu ook verplicht te kijken naar de haalbaarheid van een verplichte deelname voor alle rijscholen hieraan.
Als jonge brancheorganisatie hebben we uiteraard te maken gehad met leermomenten, het zou raar geweest zijn als alles vloeiend zou gaan. Hier hebben we van tevoren al rekening mee gehouden, hierdoor valt het onder aan de streep nog mee.
Op de man spelen. zoals af en toe gebeurt, kan ik alleen maar keihard afkeuren.
Wel moet mij van het hart dat er nogal wat collega’s zijn, die het niet kunnen laten hard op de man te spelen via social media. Social media zijn een mooi podium om discussies te voeren en van gedachten te wisselen, echter op de man spelen zoals het af en toe gebeurt, kan ik alleen maar keihard afkeuren. Als iemand een probleem met iemand anders heeft, wees dan een volwassen man/vrouw, en zoek dan rechtstreeks contact met betrokkene en spreek het dan uit. Hiervoor kunnen social media nooit bedoeld zijn.
Een vooruitblik naar 2019. We hopen uiteraard dat de invoering van het rijleskeurmerk een succes gaat worden. De tijd zal dit gaan leren. Door invoering van dit keurmerk hopen we dat de betere rijscholen zich goed kunnen profileren.
In 2019 zal er invulling gegeven moeten worden aan het amendement en de moties. Hier moet door verschillende partijen aan gewerkt worden opdat dit een goed geheel wordt. Dit alles zal in samenwerking met alle branchepartijen moeten gebeuren.
De signalen die wij krijgen uit de markt is dat de agenda’s vol of bijna vol zijn. De markt is goed, de economie is goed. Tijd om eens te gaan nadenken over een volwassen lesprijs. Onze lesprijs is volgens mij voor ons allemaal al tijden te laag. Om ons heen is iedereen omhoog gegaan, van loodgieter tot en met de garagemonteur.
We moeten twee dingen doen, de consument laten inzien dat een prijs van 30 euro niet kan, en al onze collega’s moeten gaan begrijpen dat we met elkaar te goedkoop werken. Anders gezegd, wat ben je (of beter gezegd, wat ben jij) waard?
Het inzichtelijk maken van de kosten voor een rijles voor collega’s is een goed begin. Wel moeten we ervoor zorgen dat alle kosten daar dan ook in staan. Ik wens iedereen dan voor 2019 ook een goede lesprijs toe, tenslotte zou je je brood moeten kunnen verdienen in circa 40 uur.
Tenslotte hoop ik dat we met elkaar een mooi 2019 van kunnen maken. Laat ons gaan samenwerken. Alleen op die manier kunnen we met minimale inspanning gezamenlijk ons doel bereiken.
Met vriendelijke groet,
Jos Post
Voorzitter LBKR