Apeldoornse rijinstructeur zit aan ‘benen en billen leerling om spanning te verminderen’

Rijschoolbranche ziet Rijleskeurmerk nog niet zitten

Foto ter illustratie Foto: RijschoolPro mediabibliotheek

De rijschoolbranche is nog lang niet overtuigd van de toegevoegde waarde van het Rijleskeurmerk. Van de 1.211 lezers die reageerden op de poll van RijschoolPro, gaf maar liefst 84,6 procent aan niet mee te willen doen. De overige rijschoolhouders weten het nog niet (12,1 procent); een klein deel (3,2 procent) gaat zich wél aanmelden. 

Het Rijleskeurmerk is in deze maand officieel van start gegaan. Vrijdag zijn de eerste exemplaren uitgereikt aan de rijscholen die aan de pilotfase hebben meegedaan. Het keurmerk is in handen van het Centrum voor Certificatie, die ook de controles uitvoert bij de deelnemende bedrijven.

Kosten

De meeste argumenten tegen deelname aan het keurmerk gaan over de kosten. Een rijschoolhouder zonder personeel betaalt jaarlijks gemiddeld 280 euro. “Doe je best, wees eerlijk en duidelijk. Dan komen de nieuwe leerlingen echt vanzelf wel! Beste keurmerk is de mond-tot-mondreclame!”, schrijft een van de instructeurs in een reactie op de poll.

“Ik wil niet in het rijtje staan van rijscholen die 10 procent onder het gemiddelde scoren”, schrijft een ander, doelend op de voorwaarde dat een rijschool maximaal tien procent onder het gemiddelde slagingspercentage mag zitten om in aanmerking te komen voor het keurmerk. “CBR biedt al duidelijke voorlichting waar de consument zich bij het maken van een keus op kan baseren. Daar moet CBR meer ruchtbaarheid aan geven en daarmee is het opgelost.”

Verbazing

“Toen ik de uitkomst zag, was mijn eerste reactie: hoe is dit mogelijk?”, zegt René Ungerer, directeur van Centrum voor Certificatie. “Dit keurmerk is opgezet vanuit een goed hart, in samenwerking met rijscholen. Ik had verwacht dat het goed zou worden ontvangen. Anderzijds zie ik in andere sectoren dat het even duurt voordat een keurmerk wordt geaccepteerd.”

De uitkomst zal heel anders zijn als de poll wordt gehouden onder consumenten, verwacht Ungerer. Volgens hem is er vanuit de consument wel degelijk behoefte aan een keurmerk. “Kijk alleen al naar de uitzending van Radar. Daar kwamen consumenten aan het woord die goed onderzoek hebben gedaan naar een rijschool. En toch lukt het ze niet om bij een betrouwbare partij uit te komen. Het Rijleskeurmerk is dus echt nodig.”

‘Logisch’

Jos Post, voorzitter van de LBKR, zegt zich niet te verbazen over de uitkomst. De belangengroep is als adviserende partij betrokken geweest bij de opzet van het kwaliteitslabel. “Dit heeft tijd nodig om het levensvatbaar te maken. De instructeurs zijn sceptisch. Dat is logisch, want zij hebben gezien hoe verschillende initiatieven voor keurmerken in het verleden zijn gestrand. Het is een kwestie van tijd tot rijschoolhouders beseffen wat het keurmerk op termijn gaat opleveren.”

Post ziet ook de kritiek op de prijs van het keurmerk. “Ja, het kost geld. Maar als ik ga berekenen wat dit gaat betekenen voor mijn lesprijs, dan valt dit mee: 16 cent extra per les, op basis van een werkweek van 40 uur.” Volgens Post kunnen met name de rijscholen in de gebieden met veel concurrentie profiteren van het Rijleskeurmerk. “Dat zijn de gebieden waar de meeste misstanden plaatsvinden. Rijscholen kunnen zich onderscheiden als een fatsoenlijk bedrijf.”

Verplichten

In de Radar-uitzending van vorige week vertelde FAM-voorzitter Ruud Rutten dat een keurmerk in de rijschoolbranche pas werkt als het verplicht is. “Ik snap zijn gedachtengang, maar vanuit de politiek hoeven we voorlopig nog niks te verwachten. Daar willen we niet op wachten: dit is beter dan niets doen.”

Overigens heeft Post zijn eigen rijschool nog niet aangemeld voor het keurmerk, om verschillende redenen. “Ten eerste heb ik het erg druk. Naast de werkzaamheden voor LBKR heb ik natuurlijk een eigen rijschool te runnen. Bovendien is de noodzaak in deze regio minder hoog: ik heb een bomvolle agenda en weinig concurrentie in deze regio. Maar ik overweeg het zeker.”

Lees ook: Eerste exemplaren Rijleskeurmerk uitgereikt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nadine Kieboom

5 reacties op “Rijschoolbranche ziet Rijleskeurmerk nog niet zitten”

Rijschool van Ark|17.01.19|10:55

3.2% dat zijn toch zekers 38.75 leden. Daar winnen we de oorlog wel mee hoor.

Rijschool van Ark|17.01.19|11:03

Wat is het Centrum voor certificering? Erkend door de staat? Hebben ze zelf wel een keurmerk? En voor Rutten: er is al een verplicht keurmerk, het heeft praktijkbegeleiding bij het officieel erkende IBKI. Hoezo het wiel opnieuw uitvinden.

Rijschool van Ark|17.01.19|11:04

Dus Post deed niet mee aan de pilot en is zelf GEENEENS lid. Haha. Lekker bezig jongens.

Cor Kruiver|17.01.19|12:27

Ik heb wellicht een mening die vele meer zullen hebben maar nooit zo uitgesproken word.
Een nieuw keurmerk.
De Bovag ziet dat niet zitten.
Allicht niet dat zou leden kosten.
Mijn mening over de Bovag en onderdeel daarvan Bovemij verzekeringen is echter dat die totaal niet
geïnteresseerd zijn in het wel en wee van de rijscholen en instructeurs. Dit alleen maar gebruiken en doen voorkomen vanuit winstbejag over de ruggen van diezelfde rijscholen en instructeurs.
Keurmerk wellicht eerlijker.

Roy Zitter|17.01.19|13:22

Wat zeg nou een keurmerk. Je vangt altijd bot bij een kwestie. Zo zit de Nederlandse wetgeving toch ik elkaar. Vrijheid van meningsuiting!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolbranche ziet Rijleskeurmerk nog niet zitten | RijschoolPro
Apeldoornse rijinstructeur zit aan ‘benen en billen leerling om spanning te verminderen’

Rijschoolbranche ziet Rijleskeurmerk nog niet zitten

Foto ter illustratie Foto: RijschoolPro mediabibliotheek

De rijschoolbranche is nog lang niet overtuigd van de toegevoegde waarde van het Rijleskeurmerk. Van de 1.211 lezers die reageerden op de poll van RijschoolPro, gaf maar liefst 84,6 procent aan niet mee te willen doen. De overige rijschoolhouders weten het nog niet (12,1 procent); een klein deel (3,2 procent) gaat zich wél aanmelden. 

Het Rijleskeurmerk is in deze maand officieel van start gegaan. Vrijdag zijn de eerste exemplaren uitgereikt aan de rijscholen die aan de pilotfase hebben meegedaan. Het keurmerk is in handen van het Centrum voor Certificatie, die ook de controles uitvoert bij de deelnemende bedrijven.

Kosten

De meeste argumenten tegen deelname aan het keurmerk gaan over de kosten. Een rijschoolhouder zonder personeel betaalt jaarlijks gemiddeld 280 euro. “Doe je best, wees eerlijk en duidelijk. Dan komen de nieuwe leerlingen echt vanzelf wel! Beste keurmerk is de mond-tot-mondreclame!”, schrijft een van de instructeurs in een reactie op de poll.

“Ik wil niet in het rijtje staan van rijscholen die 10 procent onder het gemiddelde scoren”, schrijft een ander, doelend op de voorwaarde dat een rijschool maximaal tien procent onder het gemiddelde slagingspercentage mag zitten om in aanmerking te komen voor het keurmerk. “CBR biedt al duidelijke voorlichting waar de consument zich bij het maken van een keus op kan baseren. Daar moet CBR meer ruchtbaarheid aan geven en daarmee is het opgelost.”

Verbazing

“Toen ik de uitkomst zag, was mijn eerste reactie: hoe is dit mogelijk?”, zegt René Ungerer, directeur van Centrum voor Certificatie. “Dit keurmerk is opgezet vanuit een goed hart, in samenwerking met rijscholen. Ik had verwacht dat het goed zou worden ontvangen. Anderzijds zie ik in andere sectoren dat het even duurt voordat een keurmerk wordt geaccepteerd.”

De uitkomst zal heel anders zijn als de poll wordt gehouden onder consumenten, verwacht Ungerer. Volgens hem is er vanuit de consument wel degelijk behoefte aan een keurmerk. “Kijk alleen al naar de uitzending van Radar. Daar kwamen consumenten aan het woord die goed onderzoek hebben gedaan naar een rijschool. En toch lukt het ze niet om bij een betrouwbare partij uit te komen. Het Rijleskeurmerk is dus echt nodig.”

‘Logisch’

Jos Post, voorzitter van de LBKR, zegt zich niet te verbazen over de uitkomst. De belangengroep is als adviserende partij betrokken geweest bij de opzet van het kwaliteitslabel. “Dit heeft tijd nodig om het levensvatbaar te maken. De instructeurs zijn sceptisch. Dat is logisch, want zij hebben gezien hoe verschillende initiatieven voor keurmerken in het verleden zijn gestrand. Het is een kwestie van tijd tot rijschoolhouders beseffen wat het keurmerk op termijn gaat opleveren.”

Post ziet ook de kritiek op de prijs van het keurmerk. “Ja, het kost geld. Maar als ik ga berekenen wat dit gaat betekenen voor mijn lesprijs, dan valt dit mee: 16 cent extra per les, op basis van een werkweek van 40 uur.” Volgens Post kunnen met name de rijscholen in de gebieden met veel concurrentie profiteren van het Rijleskeurmerk. “Dat zijn de gebieden waar de meeste misstanden plaatsvinden. Rijscholen kunnen zich onderscheiden als een fatsoenlijk bedrijf.”

Verplichten

In de Radar-uitzending van vorige week vertelde FAM-voorzitter Ruud Rutten dat een keurmerk in de rijschoolbranche pas werkt als het verplicht is. “Ik snap zijn gedachtengang, maar vanuit de politiek hoeven we voorlopig nog niks te verwachten. Daar willen we niet op wachten: dit is beter dan niets doen.”

Overigens heeft Post zijn eigen rijschool nog niet aangemeld voor het keurmerk, om verschillende redenen. “Ten eerste heb ik het erg druk. Naast de werkzaamheden voor LBKR heb ik natuurlijk een eigen rijschool te runnen. Bovendien is de noodzaak in deze regio minder hoog: ik heb een bomvolle agenda en weinig concurrentie in deze regio. Maar ik overweeg het zeker.”

Lees ook: Eerste exemplaren Rijleskeurmerk uitgereikt

Auteur: Nadine Kieboom

5 reacties op “Rijschoolbranche ziet Rijleskeurmerk nog niet zitten”

Rijschool van Ark|17.01.19|10:55

3.2% dat zijn toch zekers 38.75 leden. Daar winnen we de oorlog wel mee hoor.

Rijschool van Ark|17.01.19|11:03

Wat is het Centrum voor certificering? Erkend door de staat? Hebben ze zelf wel een keurmerk? En voor Rutten: er is al een verplicht keurmerk, het heeft praktijkbegeleiding bij het officieel erkende IBKI. Hoezo het wiel opnieuw uitvinden.

Rijschool van Ark|17.01.19|11:04

Dus Post deed niet mee aan de pilot en is zelf GEENEENS lid. Haha. Lekker bezig jongens.

Cor Kruiver|17.01.19|12:27

Ik heb wellicht een mening die vele meer zullen hebben maar nooit zo uitgesproken word.
Een nieuw keurmerk.
De Bovag ziet dat niet zitten.
Allicht niet dat zou leden kosten.
Mijn mening over de Bovag en onderdeel daarvan Bovemij verzekeringen is echter dat die totaal niet
geïnteresseerd zijn in het wel en wee van de rijscholen en instructeurs. Dit alleen maar gebruiken en doen voorkomen vanuit winstbejag over de ruggen van diezelfde rijscholen en instructeurs.
Keurmerk wellicht eerlijker.

Roy Zitter|17.01.19|13:22

Wat zeg nou een keurmerk. Je vangt altijd bot bij een kwestie. Zo zit de Nederlandse wetgeving toch ik elkaar. Vrijheid van meningsuiting!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.