Praktijkexamen auto aangepast: nieuwe Rijprocedure beschikbaar
Naar aanleiding van het aangepaste praktijkexamen auto, dat 25 maart wordt ingevoerd, heeft Verjo een nieuwe officiële Rijprocedure beschikbaar gesteld. Deze is nu met korting te bestellen en is komende week leverbaar.
Op 25 maart 2019 wordt het praktijkexamen auto aangepast worden. Onder andere het gebruik van een navigatiesysteem wordt standaard en de stopopdracht gaat vervallen. Daarnaast zijn er ook aanpassingen in de bijzondere verrichtingen. De rijschoolbranche wordt door het CBR met voorlichtingsbijeenkomsten bijgepraat over de aanpassingen.
Korting
Bij grote aanpassingen in het praktijkexamen hoort ook dat de Rijprocedure aangepast wordt. Verjo, uitgever van verkeersleermiddelen, heeft de uitgave van de officiële Rijprocedure in boekvorm al bij de drukker liggen. Komende week wordt deze leverbaar. Verjo heeft daarbij een introductieaanbieding die geldig is tot 28 februari. Normaal gesproken kost de rijprocedure 10 euro. Wie de rijprocedure nu bestelt, krijgt de rijprocedure auto voor 8 euro inclusief 9 procent btw en exclusief verzendkosten. “Hiermee weet je zeker dat je direct als de rijprocedure beschikbaar komt kunt beschikken de meest recente versie”, aldus Chris Verstappen, directeur van Verjo.
De nieuwe rijprocedure bestellen kan via deze link. Klanten van Verjo kunnen ook via hun inlogpagina de boeken rijprocedure bestellen. Op korte termijn zal ook de nieuwe app ‘rijprocedure B-2019’ beschikbaar komen voor Apple en Android.
Rijprocedure
In de Rijprocedure wordt het meest wenselijke rijgedrag van bestuurders beschreven. Om te kunnen worden toegelaten tot het wegverkeer, moet dit gedrag binnen de gestelde normering ook van de examenkandidaat worden verwacht.
De inhoud van de Rijprocedure is gebaseerd op de actuele verkeerswetgeving (Wegenverkeerswet 1994, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de Regeling Voertuigen). Het gewenste verkeersgedrag bestaat voor een belangrijk deel uit de juiste toepassing van de verkeersregels. In de gevallen waarin de verkeersvoorschriften zich beperken tot hoofdregels, is de gewenste uitvoering van de diverse verkeersmanoeuvres beschreven op grond van de wettelijke rijexameneisen.
Daarnaast wordt in de Rijprocedure ruime aandacht besteed aan defensief en sociaal rijgedrag. Het rekening houden met de belangen van andere weggebruikers neemt daarbij een belangrijke plaats in. Ook wordt het belang van milieubewust rijgedrag onderstreept.
Doelgroep
Omdat de Rijprocedure in de eerste plaats bestemd is voor de instructeur en de examinator, hebben de samenstellers gekozen voor een beschrijving van het rijgedrag aan de hand van de examenonderdelen en de onderwerpen van beoordeling, die worden toegepast bij het CBR-praktijkexamen. “Maar ook voor wie geen instructeur of examinator is, kan de Rijprocedure dienen als compleet naslagwerk om zijn eigen rijvaardigheid onder de loep te nemen”, aldus Verstappen.
Het CBR moet zich eens flink achter de oren krabben als ze praten over milieu vriendelijk rijden, ze geven elke medewerker een auto ook al wonen ze 50 meter van elkaars huis om naar de oproep te rijden.
Daarbij mogen ze de auto ook privé gebruiken voor overal naar toe te rijden ook naar het buitenland en het mooie is ze krijgen dan ook nog de brandstof betaalt.
Dus CBR praat niet over milieu want een van de grootste vervuilers zijn jullie zelf.