Autoband Michelin. foto Brandon Rivera/Flickr

‘Profieldiepte autoband is geen maatstaf voor veiligheid’

Michelin-banden kun je veilig afrijden tot de wettelijk vastgestelde minimumprofieldiepte van 1,6 mm. Eerder vervangen is weggegooid geld en bovendien slecht voor het milieu. Dat vertelt Per de Vries, product marketing manager voor de Benelux, op zustersite Automobielmanagement.

Het lijkt tegenstrijdig, een bandenfabrikant die aanbeveelt langer door te rijden met je autobanden. Maar bij Michelin vinden ze duurzaamheid en het verkleinen van de ecologische voetafdruk van elke auto even zwaar wegen als financieel gewin. En dat kan zonder de verkeersveiligheid in gevaar te brengen.

“Er bestaan nog steeds enorm veel misverstanden over de autoband. Neem profieldiepte. Grip op een nat wegdek is veel minder afhankelijk van de profieldiepte dan van de totale productkwaliteit. Nieuwe banden van mindere kwaliteit kunnen dan ook slechter scoren dan onze banden met de wettelijk minimale profieldiepte. Dat heeft puur te maken met onze Long Lasting Performance-strategie en onze Ever Grip-technologieën, die levenslange prestaties garanderen als remmen op nat wegdek en remmen in de sneeuw.”

Scepsis

En dan hebben we nog het milieuaspect: langer doorrijden betekent minder bandenwissels en minder grondstoffengebruik, gekoppeld aan een lager brandstofgebruik en CO2-uitstoot. Want hoe minder profiel, hoe lager de rolweerstand. Ondanks al die voordelen loopt De Vries ook tegen heel wat scepsis aan.

“Voor distributeurs voelt het tegennatuurlijk. Maar je neemt juist je verantwoordelijkheid door klanten te wijzen op de milieu- en kostenvoordelen. Dat betaalt zich later weer terug in klantloyaliteit. En ook bij leasemaatschappijen zien we de nodige weerstand, vooral omdat fleetmanagers niet willen dat medewerkers het idee hebben dat ze op slechte banden rijden en hun veiligheid in het gedrang komt. We zijn zo opgevoed met het idee dat profieldiepte allesbepalend is, maar dat is gewoon niet zo. Kijk naar de algehele kwaliteit van een autoband. Wij willen de professionele sector daar graag in begeleiden.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Profieldiepte autoband is geen maatstaf voor veiligheid’ | RijschoolPro
Autoband Michelin. foto Brandon Rivera/Flickr

‘Profieldiepte autoband is geen maatstaf voor veiligheid’

Michelin-banden kun je veilig afrijden tot de wettelijk vastgestelde minimumprofieldiepte van 1,6 mm. Eerder vervangen is weggegooid geld en bovendien slecht voor het milieu. Dat vertelt Per de Vries, product marketing manager voor de Benelux, op zustersite Automobielmanagement.

Het lijkt tegenstrijdig, een bandenfabrikant die aanbeveelt langer door te rijden met je autobanden. Maar bij Michelin vinden ze duurzaamheid en het verkleinen van de ecologische voetafdruk van elke auto even zwaar wegen als financieel gewin. En dat kan zonder de verkeersveiligheid in gevaar te brengen.

“Er bestaan nog steeds enorm veel misverstanden over de autoband. Neem profieldiepte. Grip op een nat wegdek is veel minder afhankelijk van de profieldiepte dan van de totale productkwaliteit. Nieuwe banden van mindere kwaliteit kunnen dan ook slechter scoren dan onze banden met de wettelijk minimale profieldiepte. Dat heeft puur te maken met onze Long Lasting Performance-strategie en onze Ever Grip-technologieën, die levenslange prestaties garanderen als remmen op nat wegdek en remmen in de sneeuw.”

Scepsis

En dan hebben we nog het milieuaspect: langer doorrijden betekent minder bandenwissels en minder grondstoffengebruik, gekoppeld aan een lager brandstofgebruik en CO2-uitstoot. Want hoe minder profiel, hoe lager de rolweerstand. Ondanks al die voordelen loopt De Vries ook tegen heel wat scepsis aan.

“Voor distributeurs voelt het tegennatuurlijk. Maar je neemt juist je verantwoordelijkheid door klanten te wijzen op de milieu- en kostenvoordelen. Dat betaalt zich later weer terug in klantloyaliteit. En ook bij leasemaatschappijen zien we de nodige weerstand, vooral omdat fleetmanagers niet willen dat medewerkers het idee hebben dat ze op slechte banden rijden en hun veiligheid in het gedrang komt. We zijn zo opgevoed met het idee dat profieldiepte allesbepalend is, maar dat is gewoon niet zo. Kijk naar de algehele kwaliteit van een autoband. Wij willen de professionele sector daar graag in begeleiden.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.