‘Belangrijk dat leerling les kan krijgen op elektrische scooter’
De elektrische scooter wordt steeds populairder. Ongeveer een tiende van alle nieuw verkochte scooters is elektrisch, bleek onlangs uit cijfers. In hoeverre is de e-scooter interessant voor rijscholen? Aan de interesse ligt het niet, maar er zijn wel nog wat praktische bezwaren, zo blijkt uit rondvraag.
Kemp Rijopleidingen uit Lelystad lest met de elektrische scooter Emco Novi. “Rijscholen zijn natuurlijk niet heel goed voor het milieu bezig”, vertelt Erik Kemp. “We stoten veel uit met z’n allen. Hiermee kun je op een vrij eenvoudige manier je steentje bijdragen. Bovendien is het tijdperk voorbij dat je gek aangekeken wordt als je op een elektrische scooter rijdt.” Van tevoren was hij wel wat sceptisch, geeft hij toe: “Hoe gaan leerlingen hierop reageren? Uiteindelijk bleek dat 2018 ons recordjaar was voor de bromfiets.”
Het CBR heeft begin 2017 tien elektrische scooters aangeschaft van het merk Emco. Voor Kemp de reden om ook dit merk in te zetten. Zijn rijschool is namelijk een van de zeven opleiders die het bromfietsexamen op locatie aanbieden. “Een voorwaarde is dat je de volgscooter beschikbaar stelt voor het CBR. Omdat zij met die elektrische volgscooters reden, hebben wij ze bij ons ook ingezet.”
Dealer
Uit het contact tussen Kemp en Emco ontstond bovendien een samenwerking: de rijschool is dealer geworden van Emco. “Wij verkopen zowel aan particulieren als aan rijscholen. Voor rijscholen zijn wij de enige leverancier van Emco-scooters.”
De tekst gaat verder onder de foto
Emco heeft drie verschillende elektrische modellen, waarvan de Novi de meest geschikte variant is voor rijscholen. “Doordat deze grote wielen heeft rijdt de scooter stabieler en daardoor comfortabeler.” Voor de Emco-scooters bestaan twee soorten accu’s: een van 28 Ampère en een grote accu van 37 Ampère. “Je kunt makkelijk 90 kilometer rijden op twee volle accu’s van 37 Ampère. Bij een blauw plaatje gaat het om 120 kilometer. De accu’s kun je gelijktijdig aansluiten, dus je hoeft tussendoor ook niet te wisselen. Wat dat betreft vinden wij de scooter goed concurreren met de benzine-variant.”
Duurder
Wat prijs betreft, is er nog wel altijd een groot verschil: “Als je de Novi met twee zware accu’s neemt, zit je op 5.000 euro inclusief btw. Ter vergelijking: de Yamaha Neos, een populaire benzinescooter onder rijscholen, kost zo’n 2.500 euro. Wel zijn er interessante aftrekposten zoals VAMIL, KIA en MIA waar de rijschoolhouder voor in aanmerking kan komen.”
Smits Opleidingen uit Oss is de eerste die een bestelling heeft gedaan; acht stuks in totaal. Verder hebben meerdere rijscholen de scooter in optie staan. “We brengen de scooters bij iedereen op proef. Na een paar weken halen wij ‘m weer op, zodat de rijschool de scooter echt goed kan testen.”
Nog geen optie
Toch zijn er ook situaties waarbij een elektrische scooter nog geen optie is voor de rijles. DON Opleidingen uit Naaldwijk wil ze graag aanschaffen, maar stuit op de toch beperkte actieradius. “Vooropgesteld: ik ben een groot voorstander als het gaat om elektrisch rijden”, vertelt Erwin Don. “Maar voor de scooter is de actieradius van de elektrisch varianten nog te beperkt. Dat heeft met ons concept te maken: wij bieden dagopleidingen aan waarbij de leerling dezelfde dag examen doet in Rijswijk. Dat betekent dat we veel kilometers maken. Een actieradius van 100 tot 120 kilometer is voor ons niet toereikend.”
Don onderzoekt nu andere mogelijkheden om toch elektrische scooters aan te kunnen schaffen. “Ik vind het belangrijk dat leerlingen hier les op kunnen krijgen. In de praktijk stuit je nu eenmaal op andere situaties waar leerlingen mee om moeten gaan, bijvoorbeeld het feit dat fietsers je niet aan horen komen.” Overigens gaat hij er niet vanuit dat hij met elektrische scooters méér leerlingen gaat trekken. “Hoe ‘groen’ sommigen ook willen zijn, uiteindelijk kiezen mensen toch op basis van de prijs. De investering in elektrische scooters zullen wij dus voor onze rekening moeten nemen, dit is niet iets wat we kunnen verwerken in de lesprijs.”
Evaluatie CBR
Het CBR rijdt op tien verschillende examenplaatsen met de Emco: Eindhoven, Breda, Enschede, Groningen, Haarlem, Leusden, Maastricht, Rijswijk, Utrecht en Zwolle. Het gaat om een pilot. “De evaluatie onder examinatoren starten wij binnenkort en is na de zomer klaar”, vertelt woordvoerster Irene Heldens. “We zijn er vanwege de grote drukte bij onze productmanagers niet eerder aan toegekomen. Maar in het algemeen kan ik zeggen dat de ervaringen met de elektrische brommer positief zijn.”
Lees ook:
Ik geef al 1.5 jaar rijles op elektrische scooters en ben dik tevreden over de Etalina.
Hij is ook erg wendbaar, heerlijk licht en heeft een goede zit.
Deze rijd met een 32 Ah accu 100 kilometer ver en is in 4.5 uur met een gewone lader opgeladen en met een snellader binnen 2.5 uur.
Ik geef er les op, verhuurt ze, verkoop ze en onderhoud ze.
Ik kan op de website van DON in Naaldwijk nergens vinden hoeveel uur hun dagopleiding inhoudt, maar ik moet 2x zover rijden van de rijschool naar het CBR en bij onze dagopleiding (ca 110 km) haal ik het prima op de Emco.
Wij rijden uitsluitend met elektrische scooters in zeeland met de superblitse LVNENG X1. Mooie betrouwbare scooters die met een dubbele accu ook makkelijk de 100 km halen. Daarnaast verhuren en verkopen we de betreffende scooters ook voor een scherpe prijs!