‘Iedereen gaat volledig voor behoud van Rijopleiding in Stappen’
Het ging er dinsdagmiddag even fel aan toe in Leusden, waar het CBR met opleiders en organisaties uit de rijschoolbranche in gesprek ging over de toekomst van de Rijopleiding in Stappen. Toch was iedereen het erover eens: de RIS mag niet verloren gaan. Dat vertellen voorzitters van brancheverenigingen na afloop van de bijeenkomst. De volgende stap voor de branche is het overtuigen van het ministerie om de RIS te behouden.
Alleen al de aankondiging van de bijeenkomst maakte veel los binnen de branche. De strekking is dat een groot deel van de activiteiten van het CBR op het gebied van RIS niet passen binnen de wettelijke taak van het CBR. Het gaat om het beheer van RIS-leermiddelen, de certificering en toezicht bij de opleidingsinstituten voor RIS-instructeurs en de praktijkbegeleiding van RIS-instructeurs voor de WRM-bevoegdheidspas.
Vlammend betoog
Rijschoolhouders zijn via een bericht op TOP online op de hoogte gesteld. Deze uitnodiging was wat ongelukkig geformuleerd, vinden Ruud Rutten (voorzitter branchevereniging FAM) en Irma Brauers (branchevereniging VRB). “Het idee was ontstaan dat het CBR de RIS de nek om zou draaien. Dat is absoluut niet het geval”, aldus Rutten. “De brancheorganisaties FAM, VRB en Bovag hebben een vlammend betoog gehouden om de RIS te behouden, net als de uitgevers en de opleidingsinstituten. Wij zullen ons niet neerleggen bij het feit dat de RIS stopt. Stoppen met de RIS zou niet alleen een gigantische afgang zijn, we gaan dan ook vijf stappen terug in de professionalisering van de branche.”
De brancheverenigingen FAM, VRB en Bovag gaan binnenkort met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek om hier ‘de volle aandacht’ voor te vragen. Rutten: “Onze vraag aan het CBR was of zij zich bij deze boodschap willen aansluiten. Het antwoord was dat ze dat absoluut zullen doen. Ze willen er vol voor gaan. Dat geldt overigens voor iedereen die aanwezig was.”
Toevallig ontdekt
Veel instructeurs vroegen zich afgelopen week af hoe het kan dat het CBR er na al die jaren nu pas achter komt dat deze RIS-activiteiten eigenlijk niet kunnen. Het beeld kwam naar voren CBR hier per toeval achter kwam, nadat de Landsadvocaat om advies werd gevraagd over de rol van het CBR die is bedacht door de brancheverenigingen in het Startdocument.
Dat dit nu pas ontdekt wordt, is niet helemaal juist, vertelt Brauers. “Het CBR mag zich volgens de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn niet met de rijopleiding bemoeien. Er zijn wel mogelijkheden, maar dan moet dit zijn vastgelegd in nationale wetgeving. Met de invoering van de RIS is dit gedeelte nooit wettelijk gekaderd. Hier is een gat ontstaan. Tegelijkertijd kan het CBR zich op dit moment geen fout meer permitteren. Daarom is het van belang dat wat de Landsadvocaat vertelt, meteen gedeeld wordt met de RIS-opleiders. Door het op de kaart te zetten staat de RIS bovendien in de belangstelling en vindt het CBR medestanders.”
‘Mooi instrument’
Ook Jos Post, voorzitter van LBKR, zag dat de aanwezigen het er unaniem over eens waren dat de RIS behouden moet blijven. “Ik doe zelf geen RIS, maar ik kan me voorstellen dat er veel onrust komt van zo’n aankondiging. RIS is een mooi instrument, zeker om structuur te brengen in de rijopleiding. Ik kreeg aan het begin van de bijeenkomst het gevoel dat de RIS werd afgeschoten door het CBR, maar later bleek dat iedereen vol voor de RIS wilde gaan. Er was ook iemand vanuit het ministerie aanwezig, die vertelde dat als iedereen achter de RIS staat, inclusief het CBR, er niet zo veel aan de hand hoeft te zijn.”
Later meer reacties op RijschoolPro.
nu maar hopen voor de betreffende rijinstructeurs die wel de RIS praktijkbegeleiding gevolgd hebben dat dit niet met terugwerkende kracht teniet wordt gedaan en zeker ook voor hen die dit heel spoedig nog in de planning hebben staan.