Social media. foto Flickr/Tanja Cappell

Promoot je rijschool: 8 tips voor social media

Ondernemers kunnen met slimme marketing hun rijschool laten groeien. Dation geeft in blogs op RijschoolPro advies om je rijschool in de schijnwerpers te zetten. Vandaag deel twee: acht tips voor content op social media.

Wij zien op jullie zakelijke social media veel foto’s van geslaagde leerlingen, heel veel geslaagde leerlingen! Maar je hebt als rijschool je volgers (en potentiële leerlingen) zo veel meer te bieden! Inspiratie nodig? Lees in deze blog de 8 tips voor content op jouw zakelijke social media.

1 Stel een open vraag

Door een open vraag te stellen lok je interactie uit. Het is belangrijk om een vraag te stellen die aansluit op rijlessen, zodat het past bij jouw zakelijke pagina. Het werkt nog beter als je dit doet in combinatie met visuele posts. Visuele posts doen het beter dan posts die uit alleen maar tekst bestaan. Probeer dus altijd een foto, video of link te plaatsen met daarbij een pakkende tekst! Voorbeelden:

  • Wat is het eerste dat jij gaat doen zodra je je rijbewijs hebt?
  • Wat wordt jouw eerst auto? (Reageer met een foto!)
  • Wie neem jij als eerste mee naar de McDrive als je geslaagd bent? Tag diegene!

2 Plaats grappige verkeerssituaties

Op internet zijn tal van grappige verkeerssituaties te vinden. Plaats deze, wederom met een pakkende tekst, voor meer variatie op jouw social media. Voorbeelden:

  • Een verkeersbord met ‘spelvout’
  • Grappige situaties op de weg
  • Parodieën op verkeersborden

De tekst gaat verder onder de foto

3 Plaats een poll

Lok interactie uit door je volgers een vraag te stellen waarbij het antwoord een poll is. Je kunt dit doen door een echte ‘Poll’ aan te maken op bijvoorbeeld Facebook of Instagram stories. Ook kan je een gewone foto plaatsen en vragen of je volgers willen reageren in de comments!

4 Relevante kennis delen met je volgers

Als rijschool ben jij dé autoriteit van kennis over verkeer. Het kan geen kwaad om af en toe te laten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Deel daarom regelmatig relevante kennis en informatie met je volgers. Voorbeelden:

  • Wat betekenen de lampjes op je Dashboard
  • Wat zijn de maximumsnelheden in Europa (leuk vlak voor de zomervakantie)
  • Hoe hoog zijn de boetes voor….
  • 10 tips voor rijden met een aanhanger
  • Hoe check je je oliepeil?
  • 5 tips voor de Bob
  • 3 tips om zo zuinig mogelijk te rijden
  • 4x waarom je de bandenspanning moet checken
  • Hoe meet je de profieldiepte van de banden?
  • 4 redenen waarom de juiste profieldiepte van de banden van groot belang is

Dit type posts werkt het beste (en helpt jouw Google-positie) als je hier een kort artikel (inclusief foto) over schrijft op je website, bijvoorbeeld in een blog. Vervolgens plaats je de link naar de blog op je social media kanalen.

5 Stel een theorie quizvraag

Een manier om veel interactie en dus online zichtbaarheid te creëren is het stellen van een theorievraag. Je zult zien dat jouw volgers massaal bereid zijn om antwoord te geven op jouw theorie-vraagstuk!

theorievraag LeerhetVerkeer

6 Gebruik tags en hashtags

Om het aantal views te vergroten op jouw berichten (en dus meer potentiële klanten te bereiken) is het erg belangrijk om tags en hashtags te gebruiken in je berichten.

Tags:
We kunnen het eigenlijk niet vaak genoeg zeggen. Als je een foto met een leerling plaatst, tag dan áltijd de leerling! Hierdoor ziet zijn of haar hele achterban (lees: potentiële klanten) jouw rijschool. Lees hier meer over in onze vorige blog. Tag ook altijd de locatie waar je bent (CBR, McDonalds, Autodealer, jouw rijschool) in je bericht.

Hashtag:
Hashtags worden gebruikt om op te zoeken, zo kun je op Facebook en vooral Instagram snel zoeken op een bepaalde term of thema. Basics voor jouw berichten zijn #rijles #rijbewijs, maar denk ook altijd even een stapje verder! Voorbeelden: #volkswagen #2todrive #CBR #brommer #geslaagd #autorijschool #motorrijles

7 Geef een kijkje ‘achter de schermen’ van jouw rijschool

Het is leuk om af en toe een kijkje in de keuken te geven van jouw rijschool. Het leven van jou als instructeur en alles wat je doet om de rijschool te runnen is namelijk best leuk en interessant om te delen met je volgers. Voorbeelden:

  • De auto is weer fris! – Foto in de wasstraat
  • Klaar voor de volgende rijles! – Foto van een gezonde lunch (tag de betreffende lunchroom­­ er in voor meer bereik)
  • Kennis als instructeur weer bijgespijkerd! – Foto van jou op bijscholing
  • Klaar voor een veilige winter! – Foto met de bandenwissel naar winterbanden (tag ook je autodealer erin voor meer bereik)

8 Volg en deel relevante pagina’s om inspiratie op te doen

Het kan geen kwaad om leuke berichten van andere pagina’s te delen op jouw tijdlijn. Sterker nog, om meer bereik te creëren is dit zelfs erg verstandig. Zoek (lokale) interessante pagina’s, branche-specifieke pagina’s en bedrijven uit andere branches die in de verkeerssector actief zijn. ‘Vind ze leuk’ en deel interessante berichten voor je volgers.

Ook is het voor de algoritmes van Facebook en Instagram belangrijk dat jij een actieve gebruiker bent! Wat wil dit precies zeggen? Door op posts van anderen te liken en erop te reageren wordt jouw positie versterkt. Bijvoorbeeld: Dation, RijschoolPro, Bovag, jouw automerk, jouw autodealer, scholen, sportclubs en natuurlijk concullega’s in jouw regio. Dan ben je namelijk als eerst op de hoogte wanneer anderen met dezelfde doelgroep wat plaatsen of promoten.

Meer weten? Kom naar de Nationale Rijschooldag

Tijdens de Nationale Rijschooldag op 18 juni geeft Wouter Eijkelenkamp, directeur van Dation, tips over hoe rijscholen hun doelgroep kunnen bereiken. Zijn sessie vindt plaats tijdens het Ondernemersontbijt.

Wil je er ook bij zijn? Schrijf je dan in voor de Nationale Rijschooldag en vink de optie ‘Ondernemersontbijt’ aan bij je registratie.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Promoot je rijschool: 8 tips voor social media | RijschoolPro
Social media. foto Flickr/Tanja Cappell

Promoot je rijschool: 8 tips voor social media

Ondernemers kunnen met slimme marketing hun rijschool laten groeien. Dation geeft in blogs op RijschoolPro advies om je rijschool in de schijnwerpers te zetten. Vandaag deel twee: acht tips voor content op social media.

Wij zien op jullie zakelijke social media veel foto’s van geslaagde leerlingen, heel veel geslaagde leerlingen! Maar je hebt als rijschool je volgers (en potentiële leerlingen) zo veel meer te bieden! Inspiratie nodig? Lees in deze blog de 8 tips voor content op jouw zakelijke social media.

1 Stel een open vraag

Door een open vraag te stellen lok je interactie uit. Het is belangrijk om een vraag te stellen die aansluit op rijlessen, zodat het past bij jouw zakelijke pagina. Het werkt nog beter als je dit doet in combinatie met visuele posts. Visuele posts doen het beter dan posts die uit alleen maar tekst bestaan. Probeer dus altijd een foto, video of link te plaatsen met daarbij een pakkende tekst! Voorbeelden:

  • Wat is het eerste dat jij gaat doen zodra je je rijbewijs hebt?
  • Wat wordt jouw eerst auto? (Reageer met een foto!)
  • Wie neem jij als eerste mee naar de McDrive als je geslaagd bent? Tag diegene!

2 Plaats grappige verkeerssituaties

Op internet zijn tal van grappige verkeerssituaties te vinden. Plaats deze, wederom met een pakkende tekst, voor meer variatie op jouw social media. Voorbeelden:

  • Een verkeersbord met ‘spelvout’
  • Grappige situaties op de weg
  • Parodieën op verkeersborden

De tekst gaat verder onder de foto

3 Plaats een poll

Lok interactie uit door je volgers een vraag te stellen waarbij het antwoord een poll is. Je kunt dit doen door een echte ‘Poll’ aan te maken op bijvoorbeeld Facebook of Instagram stories. Ook kan je een gewone foto plaatsen en vragen of je volgers willen reageren in de comments!

4 Relevante kennis delen met je volgers

Als rijschool ben jij dé autoriteit van kennis over verkeer. Het kan geen kwaad om af en toe te laten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Deel daarom regelmatig relevante kennis en informatie met je volgers. Voorbeelden:

  • Wat betekenen de lampjes op je Dashboard
  • Wat zijn de maximumsnelheden in Europa (leuk vlak voor de zomervakantie)
  • Hoe hoog zijn de boetes voor….
  • 10 tips voor rijden met een aanhanger
  • Hoe check je je oliepeil?
  • 5 tips voor de Bob
  • 3 tips om zo zuinig mogelijk te rijden
  • 4x waarom je de bandenspanning moet checken
  • Hoe meet je de profieldiepte van de banden?
  • 4 redenen waarom de juiste profieldiepte van de banden van groot belang is

Dit type posts werkt het beste (en helpt jouw Google-positie) als je hier een kort artikel (inclusief foto) over schrijft op je website, bijvoorbeeld in een blog. Vervolgens plaats je de link naar de blog op je social media kanalen.

5 Stel een theorie quizvraag

Een manier om veel interactie en dus online zichtbaarheid te creëren is het stellen van een theorievraag. Je zult zien dat jouw volgers massaal bereid zijn om antwoord te geven op jouw theorie-vraagstuk!

theorievraag LeerhetVerkeer

6 Gebruik tags en hashtags

Om het aantal views te vergroten op jouw berichten (en dus meer potentiële klanten te bereiken) is het erg belangrijk om tags en hashtags te gebruiken in je berichten.

Tags:
We kunnen het eigenlijk niet vaak genoeg zeggen. Als je een foto met een leerling plaatst, tag dan áltijd de leerling! Hierdoor ziet zijn of haar hele achterban (lees: potentiële klanten) jouw rijschool. Lees hier meer over in onze vorige blog. Tag ook altijd de locatie waar je bent (CBR, McDonalds, Autodealer, jouw rijschool) in je bericht.

Hashtag:
Hashtags worden gebruikt om op te zoeken, zo kun je op Facebook en vooral Instagram snel zoeken op een bepaalde term of thema. Basics voor jouw berichten zijn #rijles #rijbewijs, maar denk ook altijd even een stapje verder! Voorbeelden: #volkswagen #2todrive #CBR #brommer #geslaagd #autorijschool #motorrijles

7 Geef een kijkje ‘achter de schermen’ van jouw rijschool

Het is leuk om af en toe een kijkje in de keuken te geven van jouw rijschool. Het leven van jou als instructeur en alles wat je doet om de rijschool te runnen is namelijk best leuk en interessant om te delen met je volgers. Voorbeelden:

  • De auto is weer fris! – Foto in de wasstraat
  • Klaar voor de volgende rijles! – Foto van een gezonde lunch (tag de betreffende lunchroom­­ er in voor meer bereik)
  • Kennis als instructeur weer bijgespijkerd! – Foto van jou op bijscholing
  • Klaar voor een veilige winter! – Foto met de bandenwissel naar winterbanden (tag ook je autodealer erin voor meer bereik)

8 Volg en deel relevante pagina’s om inspiratie op te doen

Het kan geen kwaad om leuke berichten van andere pagina’s te delen op jouw tijdlijn. Sterker nog, om meer bereik te creëren is dit zelfs erg verstandig. Zoek (lokale) interessante pagina’s, branche-specifieke pagina’s en bedrijven uit andere branches die in de verkeerssector actief zijn. ‘Vind ze leuk’ en deel interessante berichten voor je volgers.

Ook is het voor de algoritmes van Facebook en Instagram belangrijk dat jij een actieve gebruiker bent! Wat wil dit precies zeggen? Door op posts van anderen te liken en erop te reageren wordt jouw positie versterkt. Bijvoorbeeld: Dation, RijschoolPro, Bovag, jouw automerk, jouw autodealer, scholen, sportclubs en natuurlijk concullega’s in jouw regio. Dan ben je namelijk als eerst op de hoogte wanneer anderen met dezelfde doelgroep wat plaatsen of promoten.

Meer weten? Kom naar de Nationale Rijschooldag

Tijdens de Nationale Rijschooldag op 18 juni geeft Wouter Eijkelenkamp, directeur van Dation, tips over hoe rijscholen hun doelgroep kunnen bereiken. Zijn sessie vindt plaats tijdens het Ondernemersontbijt.

Wil je er ook bij zijn? Schrijf je dan in voor de Nationale Rijschooldag en vink de optie ‘Ondernemersontbijt’ aan bij je registratie.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.