elektrische fiets

Opgevoerde e-bikes gevaarlijk, maar extra handhaving blijft uit

Hoewel het opvoeren van elektrische fietsen in Nederland een bekend fenomeen is, komen er geen extra maatregelen. Dat blijkt uit antwoorden van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op vragen van Kamerlid Maurits von Martels (CDA). Wel noemt de minister het opvoeren ‘onverstandig en gevaarlijk’.

In België en Duitsland is veel commotie ontstaan rondom het ’tunen’ van de elektrische fiets. In Duitsland zou dat gebeuren bij een derde van alle e-bikes, melden Duitse media. Op dit moment rijden in Nederland ongeveer 2,4 miljoen elektrische fietsen rond. Minister Van Nieuwenhuizen laat weten dat de politie ook in Nederland opgevoerde fietsen tegenkomt, maar cijfers van de omvang van dit probleem ontbreken.

Kastjes niet illegaal

De trapondersteuning van een elektrische fiets moet volgens de regels stoppen bij 25 kilometer per uur. Met behulp van een kastje kan de fiets worden opgevoerd tot snelheden tot 40 kilometer per uur. De verkoop van deze setjes zijn niet illegaal. Het tunen van elektrische fietsen is in Nederland namelijk niet verboden, alleen mag de fietser dan niet meer de openbare weg op. Een andere optie is dat de eigenaar de e-bike als speed pedelec laat registreren, maar de fiets moet dan ook aan alle eisen van de speed-pedelec voldoen. Voor deze optie wordt zelden gekozen.

Een opgevoerde e-bike is volgens de minister ‘onverstandig en gevaarlijk’. “Omdat het voertuig dan zeer waarschijnlijk niet voldoet aan alle toelatingseisen waar een speed pedelec wel aan moet voldoen, zoals een stevig frame dat grotere krachten op kan vangen en bijvoorbeeld betere remmen om een groter remvermogen te leveren.”

Handhaving

Momenteel wordt er wel gehandhaafd op opgevoerde elektrische fietsen, maar extra controles ziet Van Nieuwenhuizen niet zitten. “De elektrische fiets biedt miljoenen mensen een milieuvriendelijke en actieve manier van vervoer. Ik wil voorkomen dat we nu direct met strengere regels deze hele groep op extra kosten of andere lasten jagen.”

Wel heeft ze de Fietsersbond, Bovag en RAI-vereniging gevraagd om ‘de vinger aan de pols te houden’. “Op die manier krijg ik in beeld of er aanleiding is voor het nemen van extra maatregelen. Zij zullen ook hun achterban actief informeren dat opvoeren van elektrische fietsen onverstandig en gevaarlijk is. Als je meer ondersteuning wilt en harder wilt rijden, is er een alternatief beschikbaar, namelijk de speed pedelec.”

Lees ook: Rijden op een speed pedelec: ‘gedraag je niet als fietser’

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opgevoerde e-bikes gevaarlijk, maar extra handhaving blijft uit | RijschoolPro
elektrische fiets

Opgevoerde e-bikes gevaarlijk, maar extra handhaving blijft uit

Hoewel het opvoeren van elektrische fietsen in Nederland een bekend fenomeen is, komen er geen extra maatregelen. Dat blijkt uit antwoorden van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op vragen van Kamerlid Maurits von Martels (CDA). Wel noemt de minister het opvoeren ‘onverstandig en gevaarlijk’.

In België en Duitsland is veel commotie ontstaan rondom het ’tunen’ van de elektrische fiets. In Duitsland zou dat gebeuren bij een derde van alle e-bikes, melden Duitse media. Op dit moment rijden in Nederland ongeveer 2,4 miljoen elektrische fietsen rond. Minister Van Nieuwenhuizen laat weten dat de politie ook in Nederland opgevoerde fietsen tegenkomt, maar cijfers van de omvang van dit probleem ontbreken.

Kastjes niet illegaal

De trapondersteuning van een elektrische fiets moet volgens de regels stoppen bij 25 kilometer per uur. Met behulp van een kastje kan de fiets worden opgevoerd tot snelheden tot 40 kilometer per uur. De verkoop van deze setjes zijn niet illegaal. Het tunen van elektrische fietsen is in Nederland namelijk niet verboden, alleen mag de fietser dan niet meer de openbare weg op. Een andere optie is dat de eigenaar de e-bike als speed pedelec laat registreren, maar de fiets moet dan ook aan alle eisen van de speed-pedelec voldoen. Voor deze optie wordt zelden gekozen.

Een opgevoerde e-bike is volgens de minister ‘onverstandig en gevaarlijk’. “Omdat het voertuig dan zeer waarschijnlijk niet voldoet aan alle toelatingseisen waar een speed pedelec wel aan moet voldoen, zoals een stevig frame dat grotere krachten op kan vangen en bijvoorbeeld betere remmen om een groter remvermogen te leveren.”

Handhaving

Momenteel wordt er wel gehandhaafd op opgevoerde elektrische fietsen, maar extra controles ziet Van Nieuwenhuizen niet zitten. “De elektrische fiets biedt miljoenen mensen een milieuvriendelijke en actieve manier van vervoer. Ik wil voorkomen dat we nu direct met strengere regels deze hele groep op extra kosten of andere lasten jagen.”

Wel heeft ze de Fietsersbond, Bovag en RAI-vereniging gevraagd om ‘de vinger aan de pols te houden’. “Op die manier krijg ik in beeld of er aanleiding is voor het nemen van extra maatregelen. Zij zullen ook hun achterban actief informeren dat opvoeren van elektrische fietsen onverstandig en gevaarlijk is. Als je meer ondersteuning wilt en harder wilt rijden, is er een alternatief beschikbaar, namelijk de speed pedelec.”

Lees ook: Rijden op een speed pedelec: ‘gedraag je niet als fietser’

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.