DON Opleidingen: het begon 50 jaar geleden in een Ford Capri
De eerste rijlessen van DON Opleidingen werden gegeven in een Ford Capri. Dat was in 1969. Erwin en Marco vormen de huidige generatie Dons. Ze geven geen les meer; de broers zijn druk met het dagelijkse bestuur. Bij de opleider werken zeventig mensen, het wagenpark bestaat uit 58 voertuigen. Met het 50-jarig jubileum als aanleiding vertelt Erwin Don in dit interview over het reilen en zeilen van het bedrijf en over de feestelijkheden.
Martien Don is de vader van Erwin en Marco Don, de huidige eigenaren van DON Opleidingen. Hij begon eind jaren zestig als eenmansrijschool. Voor die tijd was hij chauffeur en reed hoofdzakelijk op Berlijn. Toen automerk Ford in ‘69 het model Capri lanceerde wilde hij die dolgraag hebben. Opa Don vond dat goed, maar adviseerde ook om vooral geen auto te kopen die je niet voor je werk nodig hebt. Dat was aanleiding voor Martien om ervoor te zorgen dat hij de auto wél voor zijn werk nodig had en zo was hij de eerste en enige instructeur die met een Ford Capri reed. Niet veel later groeide DON van eenmanszaak tot rijschool met Martiens vrouw Nel erbij als instructrice. Anno 2019 is het een opleidingsinstituut met zeventig mensen op de loonlijst en een scala aan opleidingen – zelfs ook buiten de sector.
Honderd verschillende opleidingen
DON Opleidingen heeft zich als doel gesteld om totaaloplossingen te bieden op het gebied van opleidingen voor op de weg of water, theorie en praktijk en regulier of versneld. Op de website is te zien dat er 264 opleidingen te volgen zijn. “Dat is wel een technisch cijfer”, licht Erwin Don toe. “Een dagopleiding of een tweedaagse opleiding voor hetzelfde examen geldt in het systeem als twee opleidingen. Dus die 264 is aan de hoge kant, we bieden rond de honderd echt unieke opleidingen.”
Kwaliteit in huis
Erwin en zijn broer Marco Don zitten al heel lang niet meer in de auto. “Met dertig mensen fulltime op kantoor is dat helaas niet meer te combineren.” Alles bij elkaar werken bij DON Opleidingen meer dan zeventig mensen. “We werken bij voorkeur met eigen mensen. We leiden ze op, investeren in ze en zo zijn we er zeker van dat we kwaliteit in huis hebben”, zegt Don. “We willen ook een zekere uniformiteit uitstralen. Onze mensen dragen bedrijfskleding, overal staat het logo op. Alle auto’s zijn wit en zijn ook voorzien van het logo.” In een Ford Capri wordt trouwens allang niet meer gereden, DON rijdt nu met vijftien Kia’s. Verder bestaat het wagenpark op dit moment uit negen scooters, elf motorfietsen, twee B-E combinaties, veertien vrachtauto’s, vijf aanhangwagens of opleggers voor achter de vrachtauto’s, een touringcar, een landbouwtrekker met aanhangwagen en er staan diverse nieuwe voertuigen in bestelling.
Beroepsrijopleidingen
“Hoewel we bekend zijn geworden met onze rijopleidingen, is de tak beroepsrijopleidingen momenteel groter.” DON Opleidingen verzorgt voor allerlei branches opleidingen en trainingen. Van heftruckrijden tot een training klantgericht handelen. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen, ‘eilanden’ noemt Don het. De kleinste afdeling omvat de particuliere klant die voor bromfiets, motor, auto, taxi of slipcursus uitkomt bij de Westlandse opleider. Het slagingspercentage voor rijbewijs B is bij DON 52 procent, blijkt uit de cijfers van het CBR.
Daarnaast worden er opleidingen voor beroepsrijbewijzen gegeven en opleidingen voor Code 95 en klassikale opleidingen. Sommige van die opleidingen worden gegeven in andere talen (zoals Pools) of aan mensen in andere sectoren. “Je kunt je voorstellen dat een bhv-cursus ook in andere bedrijfstakken relevant is”, legt de ondernemer uit.
DON Opleidingen is een Westlands bedrijf, maar is wel landelijk actief. Erwin Don: “Ja, die Westlandse achtergrond zijn we wel een beetje trots op. Westlanders staan bekend als harde werkers en daar staan wij ook voor. Ik denk dat 98% van onze mensen uit het Westland komt. Ik zie wel dat het gebied waar we werken steeds groter wordt.”
Lid van branchevereniging
Erwin Don vindt het belangrijk om vertegenwoordigd te zijn in een branchevereniging. Het bedrijf is al 50 jaar lid van de Bovag en sinds begin dit jaar zijn ook lid van de FAM, omdat zij specifiek voor de grotere rijopleiders staan. “Ik vind het positief om gezamenlijk een vuist te kunnen maken en onderwerpen aan te pakken, zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van de branche.” Een keurmerk voor rijscholen zou volgens de ondernemer weinig aan de eigen onderneming toevoegen. “Om lid te zijn van Bovag of de FAM moet je ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat is naar je klanten toe al een duidelijk argument van een kwaliteitsschool. Voor de branche in het geheel zie ik het als een serieuze verbetering, maar dan moet er wel een wettelijke verplichting aan ten grondslag liggen.”
Jubileumacties
Om het 50-jarig bestaan te vieren worden het hele jaar door allerlei acties gehouden. Don: “We proberen iedere maand wel iets te doen. We hebben pas een groot personeelsfeest gehouden in jaren ‘70 stijl waarbij iedereen verkleed was. Dat was supergezellig.”
Het personeel vierde mee, maar Don wil vooral ook maatschappelijke acties houden. Zo werden op 6 juli de vrijwilligers van Vitis Welzijn in het zonnetje gezet. Zij konden genieten van een rondvaart door het Westland met aansluitend een barbecue op het terrein van de opleider. In de loop van het jaar hoopt de opleider nog met een groep verstandelijk beperkten een dagje naar diergaarde Blijdorp te gaan en met de feestdagen willen zij een diner opzetten voor eenzame vijftigplussers. “We werken nog aan de precieze plannen en realisatie daarvan. Hoe dan ook vinden we het belangrijk om aandacht te geven aan de zwakkere groepen in de samenleving”, aldus Don.
Het jubileum wordt tevens aangegrepen om een aantal commerciële activiteiten te ontplooien en de regio en het land te laten weten dat DON Opleidingen er al vijftig jaar is. Een en ander wordt nog uitgerold in de loop van het jaar. Wel zijn er alvast er vijftig taarten uitgedeeld aan zakelijke klanten en er is een magazine uitgebracht wat in de regio in een oplage van 45.000 stuks is verspreid.