VRB neemt het op voor het CBR
Peter van Neck van de Vereniging Rijschool Belang neemt het deze week via de opiniepagina van de Volkskrant op voor het CBR. In het stuk roept de vereniging meteen ook rijinstructeurs op leerlingen aan te sporen zo snel mogelijk de Gezondheidsverklaring in te vullen.
Op 22 juli was op de opiniepagina van de Volkskrant een ingezonden brief te lezen van Josette van Wolveren. Haar zoon is al meer dan een jaar bezig zijn rijbewijs te halen en heeft nog niet af mogen rijden. Hij liep vertraging op nadat hij op de Gezondheidsverklaring invulde dat hij ooit de diagnose ASS heeft gehad. Behalve tijd kost het traject ook veel geld. Volgens de moeder is er sprake van discriminatie op medische gronden.
Peter van Neck van de Vereniging Rijschool Belang klom na het stuk van Van Wolveren in de pen. De VRB vindt het verhaal van de moeder ‘zeer eenzijdig’. De vereniging vindt het noodzakelijk openlijk te reageren om zo ook de andere kanten van het verhaal te belichten. Niet alleen het CBR heeft schuld aan het lange traject. “De rol van het CBR, de keuringsartsen, de medische specialisten en ook van de rijschoolhouders wordt verkeerd weergegeven”, meent de VRB.
Doe het meteen
In het opiniestuk van Van Neck is te lezen dat rijbewijsleerlingen en hun ouders vaak niet beseffen dat het traject om een Verklaring van Geschiktheid te verkrijgen lang kan duren. “Zeker bij doorverwijzing naar een medisch specialist, die weer kampt met wachttijden en/of voor het bepalen van zijn bevindingen afhankelijk is van andere behandelende specialisten. Als je langs meerdere artsen moet, loop je tegen nóg langere afhandeltijden aan. Alle digitale systemen ten spijt”, schrijft hij.
Kandidaten doen er verstandig aan om nog vóórdat ze beginnen aan hun rijbewijs na te denken of het zeker is dat ze een vraag voor de Gezondheidsverklaring met ja moeten beantwoorden. En het is aan de rijinstructeur om de leerling zo snel mogelijk aan te sporen de verklaring in te vullen. “Die verklaring blijft geldig zolang je bezig bent met het rijbewijs”, zegt secretaris Irma Brauers desgevraagd in een toelichting op het opiniestuk. “Vraag je leerling om dat meteen te doen.”
Kosten
Over de kosten: in de brief van Van Wolveren worden alle kosten het CBR aangerekend en dat is volgens de branchevereniging niet correct. De tarieven voor de medische specialisten wordt door de NZA vastgesteld en die worden aan de specialist betaald. Wanneer een rijtest deel uitmaakt van het traject en er dus een lesauto nodig is, is het niet het CBR die een rekening stuurt, maar de rijschool die huur rekent voor een lesauto. “Omdat er maar op dertig CBR-oproepplaatsen rijtesten worden afgenomen, kan dat qua inzettijd al snel drie lesuren beslaan”, schrijft Van Neck.
Blijf eerlijk
De voorzitter van de VRB benadrukt in zijn brief dat het verhaal van de moeder geen opmaat mag zijn om medische zaken níet naar waarheid in te vullen. “In Nederland is er gelukkig extra steun in de reguliere schoolopleiding voor wie dat nodig heeft, anderzijds kan uit een gedragsdiagnose ook voortvloeien dat er extra en zorgvuldige procedures bij het CBR moeten worden doorlopen. Dat heeft de wetgever in Nederland in het belang van de verkeersveiligheid nu eenmaal bepaald.”
Brauers vult aan: “De check is er niet voor niets. Niet mee eens? Die klacht moet je richten aan de overheid die de wetgeving heeft opgesteld, niet aan het CBR.”
Veiligheid voorop
Het artikel vervolgt: “Kunnen zaken beter? Zeker, we houden de vinger aan de pols over de ontwikkelingen bij de medische afdeling van het CBR, die al maanden kampt met zeer lange doorlooptijden. Maar als derde partijen moeten worden ingeschakeld, is dat niet het CBR aan te rekenen.”
Van Neck sluit zijn betoog af met de stelling dat iedereen een eerlijke kans moet krijgen, maar dat veiligheid voorop staat.
Mooi dat deze meneer het op neemt voor het CBR, maar dat is niet zijn taak. De opmerking dat de eigen verklaring geldig blijft tijdens de rijopleiding verbaasd me ook want ik ga ervan uit dat dat maar 12 maanden is.
De suggestie dat de instrcteur laks is met voorlichten stoort me nog het meest. Dit verwacht ik niet van een belangen vereniging
Ik adviseer: alles invullen met nee anders, mag je nooit afrijden. Malafide zooi daar in Rijswijk.
Iedereen begrijpt dat je een brandend huis niet kan verzekeren! Maar wil je leren auto rijden en mankeer je iets dan kan je zonder probleem al wel je theorie-examen gaan doen en rijlessen volgen, want de rijschool mag nergens naar vragen! O ja afrijden er word een GV ingevuld maar helaas moet er en JA worden ingevuld. En dan zijn de rapen gaar want het duurt tot wel meer dan 6 maanden en iedereen, voorzitters, Kamerleden, artsen en wat niet meer vallen over elkaar heen en spreken schande….
Het invullen van een GV is door het CBR eenvoudig zelf op te lossen! Richt het systeem zo in dat je EERST je GV moet invullen! Zonder GV kan je geen theorie-examen bestellen, zonder geldig theoriecertificaat geen praktijkexamen! Mankeer je wat dan zorg je eerst voor groen licht en ga je daarna je rijbewijs halen! Maak de geldigheid van de GV 2 jaar, waarom de GV maar 1 jaar geldig is sowieso raar, want ben je met 18 geslaagd dan hoef je pas na 57 jaar weer een nieuwe GV in te vullen!
Beste Peter,
Je bent toch “voorzitter”, van de belangenvereniging VRB! Je hebt toch géén belang bij het CBR!! Ik krijg nl steeds meer de indruk dat jullie meer de belangen van het CBR bemachtigen ipv de belangen van jullie leden. Durf aub toch eens een vuist te maken tegen het CBR en het ministerie ipv mee te lopen als eens stelletje makke schapen. Ik word hier echt niet goed van. Ik zou je zo enkele voorbeelden kunnen geven als voorbeeld uit mijn eigen verkeersschool. Mvg
Gaat lekker VRB,heb je iets ontvangen om dit te zeggen.Wachttijden zijn sowieso lang al doe je het op tijd.Is wel makkelijk om de rijscholen de schuld te geven. Zelfs de lange reserveringstermijn was volgens het Cbr onze schuld omdat wij dan kandidaten oplaten zonder enige ervaring. Altijd maar wijzen naar de rijscholen en geen rijschoolbelang die het verdedigt! Praktijkbegeleiding zijn hun ook een voorstander van terwijl velen het graag zien verdwijnen. Snap niet dat iemand nog lid wil worden.