‘Huftergedrag in het verkeer moet in rijopleiding worden tegengegaan’
Asociaal rijgedrag gaat harder en vaker aangepakt worden door de politie. Rijscholen en het CBR hebben ook een rol te spelen in het tegengaan van hufterigheid in het verkeer.
Afsnijden, niet laten invoegen, een afgesloten weg inrijden of bumperkleven. Het zijn voorbeelden van asociaal gedrag in het verkeer. Dat gedrag komt steeds meer voor en daar maakt de politie zich zorgen om. Om de trend te laten keren is het bij de politie alle hens aan dek. Niet alleen de verkeersagenten letten op wat er in het verkeer gebeurt, dat moeten vanaf nu alle dienders doen. Dat zegt Paul Broer van de landelijke verkeerspolitie tegen het AD. In het interview zegt hij dat er ook een rol is weggelegd voor rijinstructeurs om asociaal rijgedrag te verminderen.
In de afgelopen vijf jaar verdubbelde het aantal verkeersruzies. In 2013 werden 3.140 meldingen gedaan, vorig jaar waren dat er 6.340. Ook wordt meer geweld gebruikt tegen politieambtenaren in het verkeer, agenten kregen er vorig jaar 824 keer mee te maken, een toename van 30 procent ten opzichte van 2017. Ook de weginspecteurs van Rijkswaterstaat krijgen steeds vaker met agressie en geweld te maken. Het aantal verkeersdoden neemt toe na decennia van dalingen. Vorig jaar kwamen er 678 mensen om, een toename van ruim 10 procent.
Voorlichting is net zo belangrijk als handhaven.
Voorlichting
Paul Broer zegt dat er steviger opgetreden gaat worden en dat alle agenten de verkeershufters gaan bekeuren, in plaats van alleen de verkeerspolitie. Tegelijkertijd vindt hij dat er aan preventie moet worden gedacht. En daar komt de rijschool om de hoek; opleiders en het CBR spelen daarin volgens hem een rol. “Je zou het in de verkeerslessen op de basisschool al kunnen meenemen. Kijk, veilig verkeer komt in drieën, boetes vormen slechts het sluitstuk. Voorlichting is minstens zo belangrijk.”
Irma Brauers, secretaris bij de Vereniging Rijschool Belang (VRB), vindt het onterecht dat er naar de rijschool wordt gewezen en speelt de bal terug naar de politie. “Zolang er geen handhaving van de regels is, heeft het weinig zin om extra aandacht voor rijgedrag van de rijschool te vragen”, zegt ze desgevraagd.
Bovendien, hoe je omgaat met het rijgedrag van anderen is al onderdeel van het lesplan in de vorm van het aanleren van defensief gedrag. Ze haalt een voorval aan waarbij de lesauto op rechts wordt ingehaald. “Als zoiets een leerling of beginnend bestuurder gebeurt, dan schrikken ze ervan. Zulke situaties worden in de les besproken.”
Schrikbarende cijfers
Ruud Rutten van branchevereniging FAM denkt dat er ‘absoluut een rol’ is weggelegd voor de rijschool in het verminderen van de hufterigheid op de weg. “De cijfers met betrekking tot verkeersveiligheid zijn schrikbarend. Natuurlijk moeten we aandacht hebben voor rijgedrag in de les. Handhaven is belangrijk, maar goed opleiden is net zo belangrijk.”
Volgens Rutten moet sociaal rijgedrag onderdeel zijn van de les en het zou goed zijn als dat wordt vastgelegd in wet- en regelgeving. “Verandering moet van bovenaf komen, de cijfers en de verkeersveiligheid vormen daar meer dan voldoende aanleiding voor. De FAM maakt zich er hard voor dat er meer wordt gedaan vanuit Den Haag.”
Gedragsproblemen
Bovag Rijscholen laat via woordvoerder Tom Huyskens weten dat hufterigheid in het verkeer eerder ‘voer is voor psychologen dan voor een rijinstructeur’. Het draait om “gedragsproblemen die deze mensen waarschijnlijk niet alleen in de auto etaleren, maar ook in de rij voor de kassa en wanneer ze anoniem via social media hun frustraties uiten.”
In de rijles en tijdens het examen is er geen plek voor asociaal rijgedrag, laat hij weten. Een leerling begrijpt dat prima, dus die gedraagt zich voorbeeldig tijdens de les. “Vaak gaat het daarna pas mis, wanneer iemand zich onbespied waant.” Een rijinstructeur dient te allen tijde voorbeeldgedrag te vertonen, besluit de woordvoerder. “Dus niet bellen of appen tijdens een rijles, niet roken, aandacht bij de leerling houden, niet de stem verheffen en geen agressie tonen tegen andere verkeersdeelnemers.”
Begin eerst bij de wortels, opvoeding! In Nederland is het tokki gehalte heel hoog geworden.
Wij kunnen alles wel bij de rijopleiding leggen maar zo is het natuurlijk niet. Voorbeeld: Wij wonen aan een 1 richting weg van ongeveer 60 meter geregeld wordt er met hoge snelheid tegen het verkeer in gereden. De politie doet hier niets aan. Ook niet als iemand wordt geblokkeerd of tegen het verkeer in parkeert. Pak kans 0 dus waar bemoei je je mee hoor je als je hier commentaar op geeft.
De politie zie je niet meer op straat dus het kan allemaal geen kwaad toch.
Basis voor hufterigheid is toegenomen drukte. En maatschappelijke verruwing. Vergelijk: overvolle supermarkt waarin je boodschappen doet voor t weekend. Iedereen zit jou in de weg. Geen begrip voor de ander met dezelfde motieven. Oplossing is niet in handhaving alleen. Instructeurs hebben zeker een belangrijke rol. Misschien wel de mooiste gelegenheid voor ons allemaal om weer vergevingsgezindheid & vriendelijkheid te leren voelen, lach te rond spreiden. Wedden dat hufterigheid het dan verliest?