Faillissement Aalbregt geen aanleiding verplicht keurmerk
Er is geen sprake van een wildgroei aan rijscholen en een keurmerk blijft een zaak van de branche zelf. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van het faillissement van Verkeersschool Aalbregt begin juli.
“Dit faillissement is een privaatrechtelijke aangelegenheid, de overheid heeft daar geen rol in”, schrijft de bewindsvrouw. Ze vindt niet dat er een sprake is van een ‘’wildgroei aan rijscholen waar iets aan gedaan moet worden’, noch ziet ze in het faillissement een aanleiding om een keurmerk voor rijscholen in te stellen.
Kamervragen
Naar aanleiding van het faillissement, de berichtgeving en alle reacties, stelden zowel Gijs van Dijk (PvdA) als Remco Dijkstra (VVD) Kamervragen. Dijkstra wilde vooral meer weten over het faillissement en of er al zicht is op de omvang van de schade en het aantal schuldeisers. De parlementariër vroeg zich ook af of het CBR een rol kan spelen bij het voorkomen van schade voor leerlingen. “Worden rijscholen regelmatig doorgelicht, bijvoorbeeld op het gebied van vakbekwaamheid en financiële degelijkheid?”
De minister antwoordt dat het CBR geen toezichthouder is op het functioneren van rijscholen. Vakbekwaamheid van de instructeur is geregeld in de WRM. Ze vindt bovendien niet dat dit faillissement aanleiding vormt om te concluderen dat er sprake is van wildgroei aan rijscholen waar iets aan gedaan moet worden. “Deze verkeersschool bestond al vele jaren en stond voor het faillissement niet ter discussie.”
Keurmerk
Het wel of niet instellen van een kwaliteitskeurmerk voor rijinstructeurs of -scholen blijft nadrukkelijk een taak voor de marktpartijen, stelt Van Nieuwenhuizen. Ze verwijst in haar antwoord naar de ophanden zijnde veranderingen in de WRM, waarover ze met branchepartijen in gesprek is. Ook verwijst ze naar de rijbewijstips die te vinden zijn bij de CBR, waar de consument informatie kan vinden over een verantwoorde rijschoolkeuze.
Begin dit jaar is het Rijleskeurmerk in de markt gezet op initiatief van de branche zelf en met inbreng van onder meer brancheorganisatie LBKR, die zich erachter heeft geschaard. Tot nu toe zijn er zeven rijscholen gecertificeerd. De verwachting is dat dat aantal de komende maanden oploopt tot rond de twintig.
Dossier Aalbregt
Verkeersschool Aalbregt ging begin juli failliet. Meer dan 300 examens stonden er nog ingepland voor leerlingen van de rijschool. Door het hele land reden naar zeggen van de rijschool 95 instructeurs. De verkeersschool liet een spoor van gedupeerde leerlingen, instructeurs en zakenpartners achter na het abrupt stoppen van de activiteiten.
Eind juni, dus nog voor de verkeersschool daadwerkelijk failliet was, demonstreerde een groep rijinstructeurs en mensen die zich gedupeerd voelden door de rijschoolhouder. Zij hoopten op politieke steun voor hun zaak. Een woordvoerder van de demonstratie verklaarde: “We willen bereiken dat er een vangnet komt voor kleine rijscholen en gedupeerde leerlingen. Ook moeten er strengere eisen komen om überhaupt een rijschool te beginnen, en een keurmerk, dat niet iedere idioot een rijschool kan beginnen.”
Lees ook:
Terecht. Overheid bemoeid zich al met teveel zaken.
Gewoon kiezen voor een Bovag rijschool dan heb je die ellende niet. Ik ben juist lid geworden van de Bovag om leerlingen een vangnet te geven maar kennelijk is dat nog te vaak onbekend bij leerlingen die het liefst voor gratis en goedkoop gaan. Misschien zou de Bovag eens wat meer reclame hiervoor kunnen maken want echt veel meer doen ze niet voor je contributie.
De BOVAG stopt met de faillissementsregeling. Dus je argument is ongeldig.