Branchepartijen gaan voor kwaliteitsslag, nieuw manifest in de maak
Verschillende partijen in de rijschoolsector hebben vorige week bij elkaar gezeten om gezamenlijk te zorgen voor een kwaliteitsimpuls in de rijschoolbranche. Over een half jaar moet een nieuw ‘startdocument’ klaarliggen, een manifest met daarin de verbeterpunten voor de sector op een rijtje. Wat er in het document moet komen te staan is bij het overleg niet aan bod gekomen, het uitgangspunt was om ‘de neuzen dezelfde kant op te krijgen’.
Tweeëndertig mensen zaten er aan tafel bij het sectoroverleg wat in Den Haag plaatsvond. De brancheverenigingen FAM, VRB, LBKR en Bovag Rijscholen waren er, net als het CBR, het IBKI, opleiders, uitgevers en het Rijleskeurmerk. Een externe coach begeleidde het gesprek en de werkgroepen.
Fatsoenlijke boterham
Het initiatief om al deze verschillende partijen uit de sector bij elkaar aan tafel te krijgen komt vanuit Ruud Rutten, voorzitter van de branchevereniging FAM. Hij deed dit niet vanuit zijn rol als voorzitter, maar op persoonlijke titel. Rutten vertelt in een toelichting: “Uiteindelijk wil iedereen in de sector hetzelfde, namelijk een kwaliteitsslag maken. Dat we een goede en professionele branche worden, waarin geen plek is voor cowboys en waarin iedereen een fatsoenlijke boterham kan verdienen. De partijen verschillen in hoe we dat voor elkaar willen boksen, maar het doel is gelijk. Daarom is collectief optrekken zo belangrijk, los van bij welke vereniging je bent aangesloten.”
Rutten pakte de telefoon, belde iedereen op en vroeg om de onderlinge geschillen opzij te zetten. “En iedereen gaf daar gehoor aan. Toen ik bij de politiek aangaf dat ik bezig was met een gezamenlijke bijeenkomst, had ik de volgende dag al bericht terug dat ze in Den Haag een ruimte en lunch beschikbaar wilden stellen.” Ook Minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW schoof voor een gedeelte van de bijeenkomst aan.
Nieuw startdocument
Rutten noemt de bijeenkomst ‘uniek in de verkeersveiligheidwereld’, want ondanks dat iedereen hetzelfde doel heeft, was het op voorhand onduidelijk wat de uitkomst van de meeting zou zijn.
Die uitkomst is nu helder: de partijen zijn opgedeeld in een vijftal werkgroepen. Deze werkgroepen bespreken wat er in het nieuwe Startdocument+ moet komen te staan. Het document is een manifest waarin uiteengezet wordt wat er nodig is voor een kwaliteitsslag in de rijschoolbranche. Als de werkgroepen klaar zijn, wordt er gekeken naar gezamenlijke actiepunten. Het document moet in het tweede kwartaal van 2020 klaar zijn, dan wordt het aangeboden aan de politiek.
Samen sterker
In 2016 werd een eerste versie van het Startdocument gemaakt. Reden daarvoor was dat de Tweede Kamer niet op ‘losse oplossingen’ zit te wachten. Daarom bundelden de brancheorganisaties hun plannen voor het verbeteren van de rijschoolwereld.
Rutten: “We zijn ervan overtuigd dat we samen sterker een visie kunnen uitdragen, hetgeen een absolute doorbraak te noemen is. De sfeer was open, transparant maar zeer zeker constructief te noemen, want iedereen wilde in oorsprong allemaal hetzelfde, alleen de weg ernaar toe was vaak een brug te ver.”
Lees ook:
- Het eerste startdocument in 2016: ‘Opleiding tot rijinstructeur zit momenteel niet goed in elkaar’
- Het Startdocument van 2016
- Brancheverenigingen rijschoolsector willen kaf van koren scheiden
- Column Frank Hoornenborg: Den Haag bepaalt de toekomst van de rijscholenbranche
- Ruud Rutten van FAM: ‘We zoeken steun in Den Haag’
Documenten, manifesten bla bla. Ondertussen zijn we al weer 4 jaar verder.