Steun noodzakelijk voor voortbestaan rijschoolsector
Negen van de tien rijscholen maken gebruik van een of meerdere steunmaatregelen. Sinds het verbod op rijles is ingegaan, is de omzet vrijwel volledig weggevallen. Toch heeft bijna 80 procent van de sector er vertrouwen in dat zijn of haar onderneming de coronacrisis doorstaat. Wel moet de lesprijs omhoog als er straks weer mag worden gelest, vindt de branche. Het blijkt uit een onderzoek van RijschoolPro over de gevolgen van de coronacrisis.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Prijs omhoog met drie hele euro’s?
Hoogstwaarschijnlijk moeten we dure mondkapjes op auto na iedere leerling schoonmaken. Leerling eerst thuisbrengen en naar de volgende rijden. Dit zal in enkele gevallen 5 of 10 minuten zijn maar in andere gevallen toch wel wat langer.
Even rekenen. Lesprijs zetten we nu even voor het gemak niet al te hoog in op 40 euro per uur. Gedeeld door 60 is 0,66. Dan 15 minuten nodig om schoon te maken en naar de volgende leerling te rijden. Dat alleen al is 10 euro.
Je kunt er ook voor kiezen om de leerling naar de rijschool te laten komen.
Dit spaart je tijd en kilometers…..
Je kunt er ook voor kiezen om de leerling naar de rijschool te laten komen.
Dit spaart tijd en kilometers…
@Kees, de kosten voor schoonmaakspullen, mondkapjes en handschoenen gemiddeld zo’n € 3,- per les. Je moet je “soepel” gaan opstellen als leerlingen afbellen, bij ziekte is dat logisch, maar misbruik is niet te controleren.
Bij 3 uurtjes afzeggen is dat 120,- minder omzet, als je die kosten ook wil meenemen dan komt er (bij 40 uur les per week) nog eens 3 euro per les bij.
Alles bij elkaar ga je eerder richting de 15 tot 16 euro per uur wat erbij moet en is de genoemde 3 euro dus veel te laag
Mirian van Dorst,
Je kunt er ook voor kiezen om de leerling naar de rijschool te laten komen.
Dit spaart je tijd en kilometers…..
Dat probeer ik al 16 jaar maar niemand wilt naar vaste punt komen. Of geen ov, of kost te veel tijd en ik moet steeds een buskaartje kopen. Kans is groot dat ze ergens anders gaan lessen leerlingen kwijt inkomsten weg. Je concurrent haalt ze graag op.
Naar de rijschool komen is voor enkelen een prima oplossing.
Dan moet er op die lokatie ook permanent iemand aanwezig zijn.
De rijschool waar ik werk heeft niet die mogelijkheid. In de avond lessen en zaterdag altijd maar de rijschool komen is een mooie utopie.
Nogmaals geen slecht idee maar werkt niet overal.
De strekking van m’n opmerking blijft overeind dat drie euro omhoog neerkomt op een salarisverlaging van minimaal 7 euro.
Mondkapjes en schoonmaakmiddel nog niet meegerekend.
Nog los van de volgende vraag.
Als je ieder uur je auto mag desinfecteren ben ik benieuwd hoe je Dashboard eruit zien na een jaar. Die bijtende middelen zullen het er niet mooier op maken en al helemaal biet na drie jaar of langer.
Kees, dat werkt zeker niet overal. Ik woon in een klein dorpje en de bus verbinding is hier lastig. Dat kan misschien werken als je leerlingen allemaal uit dezelfde stad komen. Mijn leerlingen wonen te ver weg hier is te weinig werk.
Even je auto desinfecteren dat lijkt makkelijk maar als je het goed wilt doen ben je echt lang mee bezig. Even snel wat spuiten en met een doekje schoonmaken is de kans groot dat je iets vergeet of niet goed schoonmaakt.