Het CBR gaf in juli duizenden extra theorie-examens vrij
Wie theorie-examen bij het CBR wil doen moet negen tot dertien weken wachten. Toch? Niet helemaal. Het rijvaardigheidsbureau geeft steeds capaciteit vrij, ook op korte termijn. In juli ging het om duizenden extra examens. Het is niet transparant hoeveel capaciteit er bij het CBR voor het theorie-examen is, hoeveel plekken er zijn geboekt en hoeveel capaciteit mogelijk nog vrijkomt.
Regelmatig wordt er door het CBR nieuwe capaciteit voor theorie-examens vrijgegeven, ook op korte termijn. In de maand juli ging het om duizenden extra examens. Het vrijgeven van capaciteit gebeurt ‘random’, laat het CBR weten.
Voor opleiders en kandidaten is het niet inzichtelijk hoeveel capaciteit er is, hoeveel daarvan bezet is en hoeveel er mogelijk nog vrijkomt, zoals bijvoorbeeld bij een concert of een voetbalwedstrijd. Het kan voorkomen dat je om 8.00 uur ‘s ochtends inlogt en uitsluitend een theorie-examen in oktober kunt boeken, terwijl je om 8.15 inlogt en nog in augustus terecht zou kunnen.
Honderdduizenden examens
CBR-directeur Alexander Pechtold zocht onlangs de landelijke media op met de boodschap dat de wachttijd voor een theorie-examen enorm is opgelopen. Normaal gezien moet je binnen vier weken terecht kunnen. Nu zou de wachttijd tussen de negen en dertien weken liggen. Die opgelopen wachttijden komen door de coronalockdown, legt het rijvaardigheidsbureau uit. Het CBR is lange tijd dicht geweest en heeft alles bij elkaar honderdduizenden examens opnieuw moeten inplannen.
Opleiders die beweren dat je eerder terecht kunt, worden door Pechtold weggezet als cowboys, hij gebruikt de term voor rijscholen die iets beloven wat ze niet waar kunnen maken. Maar tegelijkertijd is er wel extra capaciteit vrijgegeven, in juli was dat ook ruim binnen de periode van negen tot dertien weken die de CBR-directeur noemt.
Black box
Omdat het CBR de enige partij is die over het vrijgeven van examens gaat, is het makkelijk om te geloven dat de schuld bij de opleiders ligt, terwijl uit de cijfers blijkt dat dit niet het geval is. Het CBR dwingt opleiders hun aanbod te baseren op verwachtingen, in plaats van op de daadwerkelijke beschikbaarheid. En dat zorgt weer voor de nodige onvrede bij de klant.
Hoe het nu precies zit met de beschikbaarheid en capaciteit blijft onduidelijk. Navraag bij het CBR leert dat de capaciteit random wordt ingezet, willekeurig dus. “Dat is een continu proces en bovendien hebben onze planners op dit moment hun handen vol om onze klanten zo goed mogelijk te helpen”, laat de woordvoering desgevraagd weten. “Het klopt ook dat er in juli veel capaciteit is bijgezet. Tegelijkertijd is de vraag door corona erg groot. De nieuw ingezette capaciteit wordt direct door kandidaten en rijscholen geboekt, is onze ervaring.”
De extra capaciteit is deels te verklaren door het openstellen van een extra locatie in Rijswijk en verruimde openingstijden van andere locaties. Verder is het systeem voor opleiders en kandidaten een black box.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?