Ruim 430 rijscholen sloten afgelopen jaar de deuren
In 2020 hebben 430 rijscholen in Nederland de deuren gesloten. Daarnaast zijn vijf rijscholen failliet verklaard. Ook in het nieuwe jaar zijn er tientallen rijscholen gestopt. In januari en februari besloten in totaal 68 rijscholen hun onderneming uit te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
De meeste rijscholen die in 2020 de deuren hebben gesloten, waren gevestigd in Zuid-Holland. Hier hebben in totaal 121 rijscholen zich uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit is haast vijf procent van het aantal scholen dat ingeschreven stond per 1 januari 2020. Dit waren voornamelijk eenmanszaken, namelijk 110.
In Zeeland zijn relatief de meeste rijscholen gestopt, namelijk zes procent. Van de 130 ingeschreven op 1 januari 2020, zijn er acht rijscholen gestopt. Wel zijn er totaal ook weer zes rijscholen bijgekomen in de provincie.
De tweede lockdown
Ook tijdens de tweede lockdown besloten flink wat rijscholen de zaak te sluiten. Tussen januari en februari zijn 68 rijscholen ermee gestopt, waarvan 61 eenmanszaken. Slechts één rijschool is failliet verklaard. Dit blijkt uit cijfers die de KvK deelde met RijschoolPro.
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Naast natuurlijk verloop is hier sprake van aantallen die je aan het denken zetten. Van veel collega’s hoor ik, zelfs de meest fanatieke uit wiens mond je het niet zou verwachten, dat ze er weinig zin meer in hebben sinds de herstart. Lam geslagen door de beperkingen, regelgeving, achterstanden, werkdruk, klagende kandidaten, de algehele sfeer onder de mensen en nog steeds lage verdiensten met een spaarpot die leeg is. En de onzekerheid wordt alleen maar groter want dit is niet zomaar opgelost.
En uiteindelijk bereikt de overheid en het CBR, al dan niet onbedoeld, waar men al jaren over bezig is. De bezem door teveel rijscholen waarbij uiteindelijk een aantal grote spelers de hoofdrol voor zich gaan opeisen en dus makkelijker van bovenaf zijn aan te sturen. Nu al zijn er aparte agenda’s tussen het CBR en bepaalde landelijke rijscholen ( we weten allemaal wel welke ) dus dat wordt dan alleen maar makkelijker. Maar of dat een verbetering van de branche is?? Ik waag het te betwijfelen.
Keihard. Maar dat ruimt wel lekker op zo.